| کد خبر: 75339 |

◄ منافعی که با بخش خصوصی وارد بدنه ریلی کشور می شود

تین نیوز | امروز بخشی از اقتصاد ملی کشورها از محل توسعه بخش ریلی تقویت شده است، چنان که سهم حمل و نقل ریلی را در توسعه اقتصادی در جهان نمی‌توان نادیده گرفت.

امروز حمل‌ونقل ریلی در دنیا تنها مزایای اجتماعی ندارد که در جهت رفاه شهری شهروندان استفاده شود بلکه مزایای اقتصادی آن از اهمیت بیشتری برخوردار شده است. سهم حمل‌ونقل ریلی در توسعه اقتصادی کشورها امروز جایگاه ویژه‌ای یافته است.

این جمله را بارها و بارها از زبان متخصصان صنعت ریلی شنیده اید که می گویند جذب سرمایه های بخش خصوصی داخلی و خارجی موجب بالارفتن راندمان و مدیریت بهتر نیروی انسانی رو به رو می شود، اما یادمان نرود که این تنها چاره ساز مشکلات ریلی نخواهد بود بلکه برای حل مشکلات خطوط ریلی و توسعه این بخش اقدامات دیگری هم مانند بهسازی و بازسازی خطوط و تجهیزات ریلی، تعویض واگن های باری و مسافربری فرسوده، تعاملات بیشتر با کشورهای جهان برای مقابله با تحریم ها، بالابردن سرعت قطارها، اقتصادی کردن حمل و نقل ریلی در کشور، توسعه ناوگان در تمام استان ها و شهرهای مهم، واقعی کردن قیمت خدمات راه آهن و همزمان حمایت از مشتریان، بالابردن کیفیت خدمات هم در زمینه جابه جایی مسافر و هم بار و مواردی از این دست انجام شود.

 توسعه حمل و نقل ریلی در کشور در کوتاه مدت و بلند مدت تاثیرات بسیاری بر وضعیت اقتصادی، توسعه یافتگی و محیط زیست خواهد گذاشت به طوریکه خطوط راه آهن در صورت فراگیر بودن در کل کشور و البته استفاده از ناوگان جدید، علاوه بر سریع بودن می تواند در کاهش تصادفات جاده ای و مرگ و میر در کشور نقش بسیار مهمی داشته باشد.

کارشناسان ریلی کشورمان بر این باورند که برای دستیابی به جایگاهی برتر در بخش ریلی و همچنین برای رسیدن به اهداف سندچشم انداز در زمینه راه آهن، نمی توان کار را تنها با سرمایه گذاری دولتی پیش برد بلکه تحقق 30 درصد حمل و نقل بار و 18 درصد حمل و نقل مسافر با استفاده از خطوط ریلی نیازمند ورود بخش خصوصی به این بخش است به همین دلیل ازسال های گذشته برنامه ریزی های زیادی برای حضور پررنگ این بخش شده است.

باوجود این که در قانون برنامه سوم، چهارم و پنجم به فعالیت در زمینه خصوصی سازی، آزادسازی، جلب سرمایه گذاران، اعطای تسهیلات به بخش خصوصی برای حضور در بخش راه آهن تاکید شده که بخش ریلی در راستای این موضوع اقداماتی را برای حضور و همچنین جذب سرمایه گذاری این بخش در زیر ساخت های راه آهن انجام داده اما باز هم شاهد اقدامات جدی در این زمینه نبوده ایم و همین موضوع باعث شده تا بخش خصوصی به صورت بسیار محدود و اندک وارد حوزه صنعت حمل و نقل ریلی کشور شود.

به اعتقاد کارشناسان برای حضور فعال تر بخش خصوصی در توسعه حمل و نقل ریلی باید بخش مهمی از فعالیت ها به بخش خصوصی واقعی واگذار شود.
 
از طرف دیگر استفاده از خطوط ریلی صرفه جویی اقتصادی بالایی را در سال به همراه خواهد داشت، یعنی اگر دولت در این زمینه چند سال سرمایه گذاری کلان انجام دهد بعد از کمتر از 10 سال کل سرمایه برخواهد گشت. همچنین استفاده از خطوط ریلی صرفه جویی کلان سوخت و کاهش آلودگی هوا را نیز به دنبال خواهد داشت.

و به همین خاطر است که باید به هر طریقی به سمت ریل‌محوری حرکت کرده و بر اساس سند چشم‌انداز بیست‌ساله‌ نظام و قانون برنامه‌ ششم توسعه‌، شبکه‌های ترانزیتی کریدورهای شمالی – جنوبی و شرقی – غربی و شبکه ترانزیتی راه‌آهن‌های آسیایی در محدوده کشور را تکمیل کنیم چرا که کریدورها نقش اصلی را در توسعه اقتصادی و احیای حمل بار به عمل می کنند.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.