| کد خبر: 49564 |

معاون سیر و حرکت راه‌آهن خبر داد:

تعیین تعرفه جدید حق دسترسی به شبکه ریلی در پایان خرداد / احتمال ثبات و عدم افزایش تعرفه

تین نیوز | معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه‌آهن با بیان اینکه در ابتدای تیر‌ماه نرخ‌های جدید سال 94 برای حمل کالا تعیین می‌شود، گفت: سیاست کلی مدنظر هیأت مدیره راه‌آهن، ثبات نرخ حق دسترسی به شبکه ریلی و عدم افزایش آن است.

حسین عاشوری درباره زمان تعیین تعرفه حق دسترسی به شبکه ریلی برای سال 94 اظهار داشت: هیئت مدیره راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در پایان خردادماه، ‌درباره تعیین تعرفه حق دسترسی به شبکه ریلی تصمیم نهایی را اخذ می‌کند.

معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه‌آهن با بیان اینکه در ابتدای تیر‌ماه هر سال نرخ‌های جدید برای حمل کالا تعیین می‌شود، اضافه کرد: سیاست کلی مد نظر راه‌آهن، ثبات نرخ حق دسترسی به شبکه ریلی و عدم افزایش آن است.

در راستای حرکت همگام با سیاست‌های کلان کشور در قانون برنامه سوم و چهارم توسعه، راه‌آهن ایران از ابتدای سال 84 نسبت به واگذاری امور حمل و نقل ریلی به بخش خصوصی اقدام کرد، به این منظور، تفکیک زیرساخت راه‌آهن از بهره‌برداری آن در دستور کار قرار گرفته و به واسطه آن مقرر شد که مدیریت زیرساخت ریلی به دولت و بهره‌برداری از آن به شرکت‌های خصوصی واگذار شود.

در نتیجه این تفکیک، بهره‌بردار موظف به پرداخت مبلغی به عنوان حق دسترسی به مالک زیرساخت در ازای دسترسی به خط و بهره‌برداری از آن است، در همین ارتباط موضوع چگونگی مشارکت بخش خصوصی در حمل و نقل ریلی مورد توجه قرار گرفته و تلاش‌های گسترده‌ای برای تعیین نرخ دسترسی مناسب به شبکه ریلی کشور صورت گرفته است.

هر مدلی که در این خصوص ارائه می‌شود باید هزینه‌های موجود و همچنین سود مورد انتظار ‌سرمایه‌گذاران را پوشش داده و با توجه به اینکه هزینه‌های سرمایه‌گذاری و ریسک در حمل و نقل ریلی‌ بالا است، قیمت‌گذاری باید به گونه‌ای باشد که از طرفی تا حد ممکن هزینه‌ ها را پوشش دهد و از طرف دیگر موجب توسعه بازار حمل و نقل ریلی شود.

توجه به هزینه‌های بهره‌برداری از شبکه حمل و نقل ریلی‌ به ویژه هزینه‌های تعمیر و نگهداری، استهلاک، سوخت و زیرساخت، در تعیین حق دسترسی به شبکه ریلی، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و باید سهم هر یک از این عوامل در تعیین حق دسترسی به دقت برآورد شده و منابع حاصل از حق دسترسی‌ «هزینه‌های بهره‌برداری را پوشش دهد»،‌«منابع مالی لازم را برای توسعه این صنعت فراهم کند» و «رقابت موثر با حمل و نقل جاده‌ای را امکان‌پذیر کند».

تعیین مدل مناسب برای محاسبه حق دسترسی به شبکه حمل و نقل ریلی از یک سو و بالا بردن قابلیت اطمینان شبکه از سوی دیگر می‌تواند سهم راه‌آهن را از کل تقاضای موجود برای جابه‌جایی‌های داخلی افزایش دهد، در زمینه تعیین نرخ حق دسترسی به شبکه، توجه به عوامل مذکور اهمیت زیادی دارد و باید در محاسبه نرخ حق دسترسی اعمال شود زیرا با توجه به هزینه‌های بالای احداث شبکه حمل و نقل ریلی ‌برآورد صحیح هزینه‌های حمل و نقل ریلی و نیز چگونگی تأمین این هزینه‌ها دارای اهمیت زیادی است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.