| کد خبر: 20046 |

◄ نمایندگان منافع منطقه‌ای را به منافع ملی ترجیح می‌دهند؟

تین نیوز | انتشار نامه علی آزاد دبیر انجمن شرکت‌های راهسازی ایران به رئیس مجلس شورای اسلامی ‌در انتقاد از عملکرد برخی نمایندگان مجلس و اعمال فشار آنان در اجرایی شدن طرح‌های غیر ضروری موجب شد، کاربران تین نیوز دیدگاه‌های خود را در مورد عملکرد برخی نمایندگان اعلام کنند.
این نظرات در زیر آمده است:

1- یك نماینده ای هست كه عضو كارگروه مبارزه با مفاسد اقتصادی است. اما ...

2- راست می‌گوید باید روشی برای كنترل بعضی نمایندگان مجلس یافت تا زیاده خواهی نكنند. 

3-راه آهن آمل هم به پیمانكار واگذار شد بدون آنكه پول كافی باشد.
هفته پیش هم یك پروژه ریلی به دردنخور كلنگ خورد به سمت فریمان و تایباد بدون پول كافی. سه هفته پیش هم رئیس جمهور وعده راه آهن اصفهان - اهواز را داد كه خوب است ولی هزینه گزافی دارد و هنوز منبعی برای آن معلوم نیست. هفته قبل هم استاندار خراسان جنوبی خبر داد كه دولت تصویب كرده كه راه آهن زاهدان - مشهد در قانون بودجه سال بعد درج می‌شود بدون آنكه تامین مالی مشخص داشته باشد. شروع پروژه‌های قبلی در دولت احمدی نژاد واقعا كاری اشتباه بود و دولت جدید از حجم تعهدات دولت قبل می‌نالید ولی در دولت جدید هم بدون اینكه پروژه‌های قبلی تمام شوند یا حداقل فعال شوند مرتب پروژه جدید كلنگ می‌خورد. 

4- این كلنگ‌زنی‌ها برای دلخوشی و صلاحدیدهای فردی و گروهی و محلی با ماده 215 قانون برنامه پنجم و اقتصاد مقاومتی مغایرت دارد و همه هم نتایج اسفبار آن را بر اتلاف منابع عمرانی و افزایش تورم و ركود كشور را می‌دانند، چرا كارشناسان و خوانندگان نمی‌توانند اسم خود را بنویسند و آزادانه نظر دهند؟ آیا وزیر راه كه از حقوق شهروندی سخن می‌گوید واقعا فضای نقد سالم را فراهم كرده یا فضای نقد مسدود است؟
آیا كسی هست كه امر به معروف و نهی از منكر كند و در امان باشد؟
آیا كسی هست كه از عذاب الهی فرار كند؟ آیا كسی هست كه به پست و میز نچسبیده باشد و حق را بگوید ولو علیه او باشد؟ آیا كسی هست كه بتواند با این نماینده مقابله كند؟ 

5- آقای آزاد باعث خوشنامی ‌سایر پیمانکاران شد و نشان داد منفعت شخصی بر مصالح ملی نزد اکثریت این قشر شریف ارجحیت ندارد و روسیاهی بر کسانی که علی رغم دانستن حقیقت و داشتن مسئولیت خائنانه عمل می‌کنند. 

6- نماینده مجلس در مصاحبه خود گفته كه شركت آبادراهان پارس برنده مناقصه شده است و به دنبال ایجاد ظرفیت كاری است تا بتواند قرارداد منعقد كند مگر داشتن ظرفیت بعد از مناقصه اتفاق می‌افتد؟ 

7- آقای یوسفیان ملا مصاحبه كرده و از تجهیز كارگاه پروژه متروی آمل خبر داده ولی در پیوست قانون بودجه ردیفی برای متروی آمل ندیدم آیا خبر دارید ماجرا چیست؟ 

8- جناب آقای آزاد، چرا سنگ اندازی در راهی می‌كنید كه به راحتی و با مدرك تاریخی عوامفریبی تان مشخص می‌شود، چگونه است كه در سال ١٣١ راه آهن تهران قائمشهر با بیل و كلنگ و با اندكی مالیات بر قند و شكر و بدون پول نفت كه هنوز در جیب ملت نمی‌رفت در كوتاهترین زمان ساخته شد ولی حالا با صرف پول و همت ایرانی نمی‌شود؟

7- آقای ... كه فرق مترو و راه آهن را نمی‌داند. طرح قانونی، ایجاد راه آهن است كه آنهم محل بحث كارشناسی است كه خوب است یا نه؟ 

8- اگر جرات دارید سوالات را از وزیر راه یا آقای لاریجانی و مقامات مربوطه بپرسید. 

9- ببینید چه آش شوری پخته اند كه صدای پیمانكاران هم درآمده؟ بهتر است نهادهای نظارتی مثل حراست و دیوان محاسبات و بازرسی و كمیسیون اصل 90 و ... بررسی كنند. 

10-  اگر وزارت راه 5000 میلیارد تومان اعتبار دارد كه این پروژه را شروع می‌کند چرا آزادراه تهران - شمال را نیمه كاره رها كرده و می‌گوید پول ندارد؟ شاید هم می‌خواهند بی سرو صدا به جای آزادراه راه آهن بسازند؟ 

11- جناب وزیر راه گفته است كه اعتبار لازم برای اتمام طرح‌های نیمه تمام این وزارت 120 هزار میلیارد تومان است و اعتبار سالانه سه هزار میلیارد تومان. پس یعنی تا 40 سال دیگر باید طرح‌های نیمه تمام و كلنگ خورده ساخته شوند. ضمنا ضرب المثلی است كه موشه به لونه اش نمی‌رفت جارو به دمبش بست. ولی من نگران نیستم چون آقای وزیر از اقتصاد خیلی سر در می‌آورد و خوب می‌فهمد معطل بودن پروژه برای تامین مالی یعنی هزینه مضاعف و كاهش بهره وری پس اجازه اجرایی شدن چنین پروژه بزرگی را نخواهد داد و نگرانیهای مطرح شده رفع می‌شود.

12- آقای كارشناس وزارت راه - برخلاف امیدواری شما بنده نگرانم
جناب وزیر فهمیده هستند و در مقابل هر زوری می‌ایستند مگر آنكه زور پر زور باشد و فكر می‌كنم این دفعه زور خیلی خیلی پر زور است. نداشتن ظرفیت كار پیمانكار است كه شش ماه صبر كردند تا ظرفیت ایجاد شود!!
به نظرم مسئله فقط یك نماینده مجلس نیست بلكه شاید رئیس او هم باشد. 

13- این پروژه نه اولش نه آخرش به جایی از راه آهن و مترو وصل نمی‌شود و یك پروژه غلط اندر غلط است. من در شركت پیمانكاری هستم و در جلسه ای كه كارفرما برای پیمانكاران گذاشت تا در مناقصه شركت كنند گفتند كه هنوز مطالعاتش انجام نشده و هنوز زمین تملك نشده و تامین مالی آن مانند بقیه پروژه‌ها خواهد بود. یعنی معلوم نیست چه موقع باشد و هنوز مسیرش در بخش كوهستانی معلوم نیست از كجا عبور می‌كند و هنوز طرح مصوبی ندارد و هنوز حتی هزینه ساخت آن مشخص نیست و هنوز موقعیت ایستگاه‌ها معلوم نیست و هنوز شرایط اجرا فراهم نیست. بپرسید چرا در مناقصه پیمانكاران جرات نكردند قیمت پیشنهاد دهند چون همین شرایط فراهم نبود. ولی زور نمایندگان زیاد است و زور مقامات زیاد است و زور بر حرف حساب می‌چربد و اگر مدیری بخواهد حرف حساب را گوش كند عزل می‌شود. 

14- چنانچه در متن مقاله "تونل طویل عمیق ریلی البرز" آورده شده است " تمامی‌مراحل اجرای طرح ازمطالعات طراحی، اجرا، پشتیبانی و بهره برداری ازآن نیاز به تاسیس شركتی از بین افراد متخصص در این زمینه می‌باشد. این شركت می‌تواند زیرمجموعه شركت راه آهن شهری تهران وحومه (مترو) یا شركت راه آهن جمهوری اسلامی‌ایران باشد. متعاقبا با فروش سهام شركت مذكور می‌توان درجهت تامین منابع مالی طرح گام برداشت".
پیشنهاد اینجانب این است که با توجه به اینکه در بودجه سال 92 بسیاری از پروژه‌های عمرانی و ریلی منابع آن از طریق فروش اوراق مشارکت همگانی پیش بینی و تامین شده است، در فرصت باقیمانده سال و با تبلیغات از طریق رسانه‌های ملی و بین اللملی می‌توان این فرصت طلایی را با توجه به مزیت‌های بیشمار و جذابیت خاص تامین مالی و با حمایت وزارت راه و شهرسازی و همکاری مشترک راه آهن و متروی تهران عملیاتی و اجرایی نمود و حتی این اوراق مشارکت قابلت تبدیل و عرصه در بورس تهران را خواهد داشت. 

15- متاسفانه ده‌ها طرح مهمتر و لازم به تعویق افتاده اند تا این طرح زودتر ساخته شود. یعنی به دلایل شخصی این طرح را مقدم داشته اند. یعنی منافع ملی را فدا كرده اند و مثلا معلوم نیست راه آهن قزوین كی به انزلی می‌رسد؟ 

16- اینها از دست گل های دولت قبل برای دولت جدید است دولت باید مواظب بشد كه گل نخورد. 

17- جای سوال است كه این راه آهن از كجا به شبكه راه آهن كشور وصل می‌شود یا اصلا قرار نیست وصل شود؟ اكنون نه رودهن و نه آمل به شبكه راه آهن كشور وصل نیستند و حتی هیچ طرح مصوبی برای اتصال آنها به شبكه راه آهن وجود ندارد. پس قطارهای این مسیر امكان تردد در بقیه شبكه ریلی كشور را نخواهد داشت. آیا ایجاد این نوع از خطوط منطقی است؟ راستی اگر آقای یوسفیان ملا اهل آمل نبود و رییس مجلس اهل لاریجان نبود چنین طرح مبهمی‌تصویب می‌شد؟ آقای آزاد هم شكایتش را به چه كسی نوشته است.

18- این پروژه فقط برای رای آوردن در انتخابات پیشروی مجلس می‌باشد وگرنه این طرح به هیچ عنوان عملی نیست.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • نماینده 0 0

    در واقع نمایندگان منافع شخصی و فامیلی را به منافع ملی و منطقه ای ترجیح می دهند.

  • مهندس بسیجی 0 0

    بالاخره حق به حق دار می رسه ولی شاید در آن دنیا باشه نمایندگان هم اگر خداترس باشند باید منافع فردی و موقت دنیوی را فدای منافع ملی و منافع اخروی کنند اما اگر نماینده ای زیاده خواهی کند مدیران دولتی باید شجاعت مقابله با زیاده خواهی را داشته باشند و از موقعیت شغلی خود برای دفاع از حق استفاده کنند نه اینکه مقام خود را تثبیت کنند و وارد بده بستان نشوند و بدانند حق پیروز می شود ولو آنکه شمشیر باطل فرق سر حق را بشکافد