| کد خبر: 19069 |

◄ آماری که هر شهروند، مدیر و کارشناس حمل و نقل ریلی باید بداند / پرسش و پاسخ های متداول درباره وضعیت حال و آینده حمل و نقل ریلی

تین نیوز| بخش حمل و نقل بـه واسـطه ارزش افـزوده بـالا و ایجاد زیرساخت های توسعه در سـایر بخـش هـای اقتـصادی از اهمیت خاصی بـه خـصوص در کـشورهای در حـال توسـعه برخوردار است لذا به باور کارشناسان، ضرورت بررسی ظرفیت های موجود، سند چشم انداز و برنامه 5 سال توسعه صنعت حمل و نقل ریلی اجتناب ناپذیر است.

به گزارش تین نیوز، آمار و سوالات متداول زیر درباره حمل و نقل ریلی که بیانگر وضعیت موجود و وضعیت مطلوب این صنعت است، می تواند به خوبی ترسیم کننده مسیر حال و آینده باشد؛ آماری که هر مدیر، متخصص و کارشناس ریلی و حتی عامه شهروندان باید از آن آگاهی داشته باشند:

وضعیت آینده صنعت حمل و نقل ریلی:
1- در افق 1404 چند کیلومتر راه آهن باید داشته باشیم: 25 هزار کیلومتر

2- میزان احداث راه آهن به طور سالانه برای تحقق اهداف سند چشم انداز چقدر باید باشد: 850 تا 1000 کیلومتر

3- چقدر توان اجرایی با ظرفیت های ایجادشده برای خط راه آهن داریم: 1000 کیلومتر

4- با وضعیت موجود احداث راه آهن (سالانه 200 تا 300 کیلومتر) دستیابی به اهداف سند چشم انداز چقدر طول می کشد: حدودا 56 سال

5- نیاز کشور طبق سند چشم انداز چند لکوموتیو است: 2000 لکوموتیو

6- نیاز کشور طبق سند چشم انداز چند واگن باری است: 60.000 واگن باری

7- نیاز کشور طبق سند چشم انداز چند واگن مسافری است: 8000 واگن مسافری

8- نیاز کشور طبق سند چشم انداز چند کیلومتر خطوط ریلی برقی است: 2000 کیلومتر خطوط ریلی برقی

وضعیت موجود صنعت حمل و نقل ریلی:
9- هم اکنون در کشور چقدر خط ریلی اصلی و فرعی داریم: حدود 13,012 کیلومتر خط ریلی اصلی و فرعی

10- هم اکنون چقدر واگن باری داریم:  22.230 واگن باری

11- هم اکنون چقدر واگن مسافری داریم: 2.105 واگن مسافری

12- هم اکنون چند دستگاه لکوموتیو داریم: حدودا 778 دستگاه لکوموتیو

13- توان اجرایی بر اساس بودجه احداث چه میزان راه آهن است: سالانه 200 تا 300 کیلومتر

اهداف برنامه پنج ساله توسعه در صنعت حمل و نقل:
1.    افزایش خطوط راه آهن کشور به 17000کیلومتر
2.    احداث خطوط سریع السیر به طول 1800 کیلومتر
3.    افزایش حمل کل بار ریلی تا 129 میلیون تن 
4.    افزایش جابجایی مسافر ریلی تا 121 میلیون نفر
5.    افزایش حمل بار ترانزیت تا 6.5 میلیون تن
6.    افزایش لوکوموتیو تا 1238 دستگاه
7.    افزایش خطوط سالیانه تا 496 کیلومتر
8.    افرایش بهسازی و بازسازی خطوط سالیانه تا 980 کیلومتر
9.    افزایش سالن های مسافری خصوصی در گردش تا 3986 واگن
10.    افزایش ترن ست خودکشش و ریل باس به میزان 250 قطار
11.    افزایش واگن های باری در گردش تا 53103واگن
12.    افزایش تعداد پرسنل شرکت های غیردولتی به 44858 نفر
13.    کاهش تعداد پرسنل شرکت های راه آهن و رجا به 10986 نفر
14.    افزایش شاخص حمل به تعداد کارکنان به 13.4 و بهبود شاخص ایمنی  

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • رفیق شفیق 0 0

    لطفا مرجع رسیمی یا غیرسمی این آمار و برنامه ها را هم بنویسید

  • کارشناس 0 0

    واقعا ما تا به این اهداف برسیم قیمت بلیت تهران مشهذ به حدود ۱ میلیون تومان … جمعیت حدود ۱۰۰ میلیون نفر … تقاضا برای سفر با توجه به رشد شدید فقر کمتر از ۵۰ میلیون … نتیجه: راه آهن با عنایت به رشد هزینه ها به خاک سیاه خواهد نشست. راهکار: تغییر راه آهن از سنتی به مدرن.. توقف توسعه راه آهن سنتی … ارزان سازی سفر با قطار نه آزاد سازی قیمت … خروج مدیران شعار محور دکتر نما … توسعه خطوط پر سرعت برقی … استقرار راه آهن در جایگاه واقعی حاکمیت و نه عنصر بی کفایت … از بین بردن حیاط خلوت مافیایی که هم اکنون بعنوان شرکتهای خصوصی مدیرعامل راه آهن را از دل خود معرفی و برای دولت خط مشی تعریف می کنند.. وضع راه آهن خرابتر از این حرفهاست.

  • پیمانکار راه آهن 0 0

    آمار بالا خود گویای وضعیت موجود است و علت های ان را هر فردی که با راه آهن آشنا است می داند، به نظر تنها یک راه باقی مانده است. تصمیمات مدیریتی صحیح بدون قالب های محافظه کارانه و یا خدای نکرده با اغراض شخصی واین همه تنها با داشتن جرات وجسارت و میدان دادن به تمامی متخصصین مخصوصا بخش خصوصی است. البته نه وضعیت فعلی که راه اهن در مالکیت تعداد معدودی از بخش خصوصی است که متاسفانه با ایجاد روابط غیر عرف تنها به فکر منافع مادی خود می باشند ودر این بین مدیران عزیز نیز با توجه به محافظه کاری های خود و کارشناسان نیز با توجه به مشی روسای خود و یا به علت روابط غیر عرف با همان بخش های خصوصی قدمی برای اصلاح وضع موجود بر نمی دارند، لذا تنها یک راه باقی می ماند تصمیمات مدیریتی صحیح بدون معیارهای بالا وفقط به صلاح راه آهن و کشور عزیزمان که طبعا در این راه تبعات آن را نیز بایستی پذیرا باشیم