| کد خبر: 12252 |

◄ هدفمندی یارانه ها؛ فرصتی برای مدیریت واقعی مالی شرکت های حمل و نقلی

تین نیوز | اجرای طرح هدفمندکردن یارانه‌ها شروع حرکت ابزارهای حمل و نقلی در جاده‌های واقعی بود.

به گزارش تین نیوز، با توجه به اینکه مهم ترین اهداف دور دوم هدفمندسازی، افزایش قیمت حامل های انر‍ژی است، قطعا این افزایش قیمت، تاثیراتی بر حوزه حمل و نقل می گذارد که نخستین اثر، افزایش هزینه های حمل و نقل است.

به اعتقاد کارشناسان رشد و گسترش حمل و نقل ريلي در کشور يکي از مهم ترين و اصلي ترين راهکارهاي کاهش مصرف سوخت و هزینه ها در بخش حمل و نقل است. 

بر اساس آمار، در ايران حمل و نقل ريلي در بخش مسافري نسبت به حمل و نقل جاده اي، موجب 50 درصد در کاهش مصرف سوخت و هزینه ها مي گردد. در بخش باري نيز حمل و نقل ريلي تقريبا 4.7 برابر نسبت به حمل و نقل جاده اي موجب کاهش سوخت و هزینه ها مي  گردد. اين در حالي است که تنها 17 درصد از حمل باري و 11 درصد از حمل و مسافر در کشور به بخش ريلي اختصاص دارد.

در این رابطه شرکت توکاریل یکی از شرکت های فعال در صنعت حمل و نقل در خصوص تاثیرات اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه بر صنعت حمل و نقل معتقد است:

1. با افزایش نرخ سوخت و همچنین مصرف کمتر سوخت در حمل ریلی (نسبت 1 به 7) می توان امکان رقابت با جاده را پیدا کرد و درنتیجه سودآوری شرکت های ریلی به طور قابل ملاحظه ای رشد کند.

2. با توجه به سیاست دولت جدید، از محل صرفه جویی مصرف سوخت ناشی از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها، می توان تسهیلات مناسبی جهت توسعه ناوگان در اختیار شرکت های فعال در حوزه حمل و نقل ریلی قرار گیرد.

باید گفت کنترل مشکلات احتمالی ناشی از اجرای فاز دوم هدفمندی، نیازمند عزم و مدیریت جهادی مسئولان این بخش است اما مهم این است که با واقعی کردن قیمت سوخت به شرکت‌ها و بنگاه‌هایی که به ارائه خدمات حمل و نقل سرگرم هستند، فرصت داده شد تا امور مالی خود را براساس قیمت‌های واقعی مدیریت کنند.

گفتنی است چندی پیش مدیرعامل راه آهن در خصوص 500 میلیارد تومان، مساعدت دولت از محل یارانه‌ها به راه آهن سخن گفته بود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.