| کد خبر: 260873 |

هفته دولت و نگاهی به قوت‌ ها و ضعف‌ های بخش حمل‌ و نقل

◄ راهکارهای پیشنهادی برای نتایج بهتر در دو سال باقی مانده دولت

با نگاهی به عملکرد 2 ساله دولت سیزدهم نقاط قوت درخشانی را می بینیم.

تین نیوز

رهبر معظم انقلاب در دیدار رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت 1401 فرمودند: هفته دولت مسئله یاد است، همین یاد شهید رجایی، یاد شهید باهنر، یاد حوادث انقلاب. یاد، در مقابل غفلت است در مقابل فراموشی است که آفت بزرگی است (8 شهریور).

 همچنین معظم له در دیدار با نمایندگان مجلس خبرگان رهبری در 4 اسفند 1401 فرمودند: از شبهه هم نباید رنجید و همچنان که مرحوم شهید مطهری (رضوان اللّه علیه) خودش شبهه و پاسخ آن را کشف می کرد، باید برای مواجهه با شبهه آماده شد. شبهات مانند تحریم ها است و موجب مطالعه و فکر و تحقیق برای پاسخگویی میشود، همانطور که تحریم ها ما را وادار کرد ... .

 و در دیدار 3 شهریور 95 رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت فرمودند: هفته دولت، فرصت مغتنمی است؛ هم برای نخبگانی که بیرون از دولتند، هم برای اشخاصی که داخل دولتند؛ برای اینکه ارزیابی کنند، یعنی خودآزمایی کردن و ارزیابی کردن کار خود

با نگاهی به عملکرد 2 ساله دولت سیزدهم نقاط قوت درخشانی را می بینیم که برخی از آنها عبارتند از: 1) مدیریت مناسب و سریع بیماری واگیر کرونا،

2) تلاش موثر برای راه اندازی مجدد کارخانجات تعطیل شده ،

3) راه اندازی پنجره واحد مجوزها،

4) پاکسازی نوار ساحلی از متعرضان دولتی و خصوصی ،

5) مدیریت مناسب بحران برق و گاز،

6) توجه به مالیات بر سفته بازی،

7) گشودن گره پیشرفت کشور و برنامه ها از تحقق برجام و FATF و ...،

8) تلاش موثر برای عضویت در شانگهای و بریکس ...

و برخی نقاط ضعف به ویژه در بخش زیرساخت و حمل و نقل نیز چنین به نظر می رسد:

1) نداشتن تحلیل و برنامه قوی و موثر برای مدیریت بحران مسکن،

2) نداشتن تحلیل و برنامه قوی و فراگیر برای مدیریت بحران تورم،

3) نداشتن تیم مدیریت تخصصی قوی و حرفه ای در برخی بخش ها از جمله وزارت راه و شهرسازی به ویژه راه آهن،

4) نداشتن برنامه محکم برای مدیریت مشکل خودرو،

5) نداشتن برنامه قابل اجرا برای کاهش مصرف انرژی و سوخت،

6) رویکرد سرمایه گذاری سنگین در پروژه های کلان زیرساختی کم بازده مانند سریع السیر تهران مشهد،

7) تکرار ادعای غلط برخی افراد در درآمد ترانزیت 20 میلیارد دلاری،

8) انتصابات مغایر اصل شایسته سالاری در برخی وزارتخانه ها و زیرمجموعه ها ،

9) کم توجهی به مهاجرت متخصصین جوان ...

و برخی از ضعف های ریلی وزارت راه و شهرسازی در گزارشات مشاوران داخلی و خارجی مانند رولندبرگر ارزیابی و مورد مقایسه با چند کشور قرار گرفته است:

1) سهم حمل و نقل ریلی در بخش بار حدود 12 درصد و سهم کانتینر 3 درصد و (30 درصد تکلیف قانونی)، 

 2) سهم ریلی در بخش مسافری کمتر از 2 درصد شده (کمتر از 10 درصد تکلیف قانونی)،

3) بهره وری واگن های باری یک سوم متوسط جهانی (10درصد برترین)،

4) بهره وری واگن های مسافری کمتر از دو سوم متوسط جهانی است،

5) بهره وری لکوموتیو نصف متوسط جهانی (8درصد برترین)،

6) سرعت متوسط واگن های باری زیر 5 و کمتر از یک چهارم آسیای میانه (12درصد برترین)،

7) 49 درصد از لکوموتیوهای دیزلی در سرویس نیستند،

8) درصد شبکه دو خطه نصف متوسط جهانی است،

9) درصد شبکه برقی حدود 6درصد متوسط جهانی است،

10) سرعت متوسط قطارهای مسافری حدود 70 کیلومتر بر ساعت است و ... (تین نیوز / کد خبر 255598)

راهکارهای پیشنهادی برای نتایج بهتر در دو سال باقی مانده دولت:

1) ارائه لایحه مالیات بر ویلاهای اشرافی و خودروهای لوکس و زمین های بزرگ (تین 236212)،

2) تدوین آیین نامه واگذاری انتخابی خودرو ارزان با سوخت گران (خودروهای با قیمت متوسط) به متقاضیان (تین 260399)،

3) بازنگری اولویت بندی و طبقه بندی پروژه های نیمه تمام عمرانی (تین 259558)، 

4) تفکیک وزارت (راه) حمل و نقل و شهرسازی و وزارت تجارت از صنعت و ... (تین 255598)،

5) ساخت شهرک مسکونی نمونه با منطق TOD با کاهش مصرف انرژی و آلایندگی کم با فناوری CCHP و ... (تین 141223)،

6) آغاز پروژه برقی سازی تهران مشهد (اولویت یک) و بافق بندرعباس (تین 258622)،

7) ارائه لایحه حمایت از پیشنهاد دهندگان بهره وری (تین 254853)،

8) ارائه لایحه قانون از کجا آورده ای برای سطوح مدیران کل به بالا در سازمان های دولتی، نهادهای عمومی و ... (تین 255987)

 * کارشناس حمل و نقل

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • علیخانی 0 2

    اینکه همه مشکلات کشور مانند گرانی
    و بیکاری و.. با برقی کردن تهران- مشهد
    بجای قطار تند روحل میشود، روشن نیست .
    اینهمه اصرار وتکرار شکی باقی نمیکذارد که اینکار حتما غلط است.

  • عباس قربانعلی بیک 1 0

    با سلام و تشکر فراوان
    به باور برخی یکی از دلایل تورم اختلاس است برخی افراد است، اما صرفنظر از ابعاد اجتماعی و فرهنگی اختلاس یا همان میل، در نگاه صرفا اقتصادی، خسارات حیف بسیار بیشتر است از میل
    برقی کردن تهران مشهد برای اثبات اینست که با تصمیم خردمندانه میتوان بسیاری از هزینه‌های اضافی و بی فایده را کاست، آیا بنظر شما یک میلیارد دلار اختلاف هزینه سرمایه‌گذاری اندک است که آنرا رها کنیم یا کوتاه بیاییم

    مانند کاری که ژاپن سال 1964 با احداث شبکه و راه‌اندازی قطارهای شینکانسن انجام داد