| کد خبر: 44166 |

◄ در آرزوی پایان مدیریت به روش آزمون و خطا در بخش هوانوردی / به فکر اعتلای اعتبار صنعت هوایی کشور باشیم

تین نیوز | انتشار یادداشت یکی از وبلاگ نویسان تین نیوز که در ارزیابی عملکرد مدیران صنعت هوانوردی نوشته بود " حدود یک سال و نیم از دوره دولت تدبیر و امید می‌گذرد و همچنان نگرانی ها در مورد آینده صنعت هوانوردی کشوری باقی مانده است. روند فعالیت ها و گزارش ها و دیدگاه ها در تمامی زیر بخش ها از جمله حاکمیت (سازمان هواپیمایی کشوری)، تصدی هوانوردی و فرودگاهی (شرکت فرودگاه های کشور، شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی "ره" و حتی فرودگاه های متعلق به سایر نهادها) و تصدی حمل و نقل هوایی (شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و سایر شرکت های هواپیمایی) به گونه ای است که در یک جمعبندی ساده می توان به این نتیجه رسید که اعتماد عموم فرهیختگان، نخبگان و کارشناسان بخش هوانوردی کشوری و حمل و نقل هوایی از رویکرد فعلی بالاترین دستگاه دولتی حاکم بر این بخش سلب شده است..." موجب شد تعدادی دیگر از کاربران تین نیوز نیز به بیان دیدگاه خود در خصوص عملکرد مدیران این بخش بپردازند که این دیدگاه ها در ادامه آمده است:

1- در این نوشتار ضمن آن كه با دقت بر مشكلات زیربنایی صنعت حمل نقل هوایی اشاره شده است به تنگناهایی كه ربطی به تحریم و فشارهای خارجی نداشته و تحقیقا از عملكرد مدیران اصلی صنعت ناشی می شود اشاره شده است و از همه مهمتر و اصلی تر سازمان حاكمیتی صنعت یعنی هواپیمایی كشوری است كه از همه نظر (امكانات علمی رفاهی آموزشی اداری و نیروی انسانی و حقوق مزایا و ....) از شركت های هواپیمایی و حتی شركت فرودگاه های كشور؛ عقب تر است. در ضمن این سازمان باید پاسخگوی مراجع نظارتی بین المللی و مراجع نظارتی داخلی هم باشد و در تمام كشورها حتی كشورهای درحال توسعه به نقش بسیار موثر این سازمان واقف شده اند و به همین دلیل سعی شده است شرایط آن را نسبت به سایر بخش های صنعت ممتاز تر حفظ كنند ولی در كشور ما همه چیزش با بقیه فرق می كند از جمله این سازمان به اصطلاح متولی صنعت كه شرایط فی الحالش به هیچ وجه با تعاریف مسئولیتی و نظارتیش همگون نیست.

2- این تحلیل و نوشتار کاملا صحیح و منطقی بوده و اشاره به درد اصلی صنعت هوائی کشور دارد و البته با ادامه این روند دو و نیم سال دیگر دولت تدبیر و امید نیز در بخش هوانوردی به آزمون و خطا خواهد گذشت.
روند رو به رشد صنعت هوانوردی دنیا کاملا مشهود بوده ولیکن در کشور ما نه تنها چوب هائی لای چرخ می گذارند بلکه همان صاحبان زر و زور و تزویر جلوی حرکت چرخ صنعت را می گیرند و بعد شاهد تبدیل کشور های کوچک حاشیه خلیج فارس به هاب مسافر و بار و تجارت هوائی بوده و ما هنوز درگیر دعوای بالا ده و پائین ده هستیم. امروز دیگر واکاوی درد صنعت چندش آور است و فقط به این حقیقت گواه هست که زعمای وزارت راه و شهر سازی نمی خواهند که کاری انجام دهند.
آیا جناب وزیر واقفند که دستورالعمل جدید تاسیس ایرلاین ها چه بر سر این شرکت های دست و پا شکسته آورده و خواهد آورد؟
آیا ایشان نمی دانند پنج فروند هواپیمای 737 که با مرارت و دور زدن تحریم به کشور آمده حدود سه ماه است در انباری یکی از شرکت ها دارد خاک می خورد ؟
آیا این پنج هواپیما مشکل فنی دارند ؟؟
جناب وزیر محترم
ریاست محترم سازمان هواپیمائی کشوری
آیا کسی پاسخگوی این هرج و مرج فرودگاهی هست؟
هیچ فریاد رسی پیدا می شود موضوع سقوط ایران 140 را از منظر هوانوردی و نه سیاسی و .... بررسی نماید؟ کسی هست نقش وزارت دفاع و سکوت آن و موضوع شرکت سپاهان را بررسی نماید؟ آیا کسی بر گردش مالی و اتلاف بیت المال در ساخت و سازهای فردگاهی همانند همدان و شاهرود نظارت دارد.

3- بنده بیش 15 سال در یکی از تخصصی ترین مشاغل هوانوردی مشغول به کار هستم. در این پانزده سال در هیچ دوره به اندازه امروز نابسامانی در این بخش حاکم نبوده است. جای تاسف است که مدیران توان مدیریت تخصصی نداشته و نمی توانند با بدنه کارشناسی رابطه کاری برقرار نمایند.

4- به دلیل اقتصاد رانتی ما و مشکلات مدیریتی، مدیریت در امور اقتصادی و بعضا حیاتی جامعه با  بی مدیریتی انجام می شود و هیچ موقع چهره واقعی خودرا نمی نمایاند. من کارشناس ارشد روابط بین الملل هستم اما در شرکت فرودگاه های کشور به دلیل نداشتن معرف لازم و کافی(!) در نگهبانی این شرکت مشغول بکارم. در حالی که امور بین المللی و سازمان های بین المللی در این شرکت از مهمترین بخش های شرکتها و متصدیان و متولیان هواپیمایی است که متاسفانه هیچ توجهی به این مهم نمی شود.
واقعا متاسفم و دعا می کنم که این وضعیت اصلاح شود وگرنه همه ضرر می کنیم. تنها بنده از اینکه در موقعیت خودم نیستم ضرر نمی کنم. همه ضرر خواهند کرد حتی آنهایی که با زر و زور جای من و امثال بنده را گرفتند.

5- کاشکی یک منصفی پیدا می شد اقدامات وزارت راه در خصوص هوانوردی را می شمرد:
1- انتصاب مدیر سازمان
2- آمدن و رفتن قائم مقام وزیر
3- تدوین آئین نامه جدید ایرلاین ها
4- انتصاب مدیر عامل سه ماهه شرکت فرودگاه ها و رفتن ایشان به دلیل کسالت.
5- اداره شرکت فرودگاه های کشور با سرپرست آن هم به مدت 10 ماه.
6- ترمیم های مکرر هیئت مدیره این شرکت همانند لباسی که بدنه اش از آهن است، آستین راستش از نایلون، آستین چپش از مقوا، دکمه هایش چوبی و...
7- پاسخگویی شفاف به مردم و وکلای مردم برای سانحه ایران 140 در مدت کمتر از 400 روز.
8- ایجاد تسهیلات برای ورود هواپیما به کشور .
9- برگرداندن دیدگاه واگذاری ایران ایر و لایحه ابقای ایران ایر بر بدنه دولت بر خلاف اصل 44 
نامردی است اگر این همه کار را نبینید. کمی انصاف داشته باشید.

6- چرا سازمانی تخصصی كه هویت صنعت هوایی كشور است باید محل تاخت و تاز عده ای غیر متخصص بوده باشد. چرا با گذشت بیش از 6 ماه از سانحه سقوط هواپیمای ایران 140 هنوز كسی از مدیران شركت هواپیمایی هسا پاسخگو نیست. اصلا چرا شركت هواپیمایی هسا به یكباره تبدیل به سپاهان می شود؟ آیا ضعف مدیریت شركت سپاهان و فشارهای وارده به خلبان پرواز برای انجام پرواز با وجود مشكلات موجود، صرفا برای انتفاع مالی این شركت و شركت های مشابه نیست؟ چرا به جای مسئولین این شركت و شركتهای مشابه، كارشناسان سازمان باید جوابگوی سوانح این چنینی باشند؟ آیا كسی به این موضوع فكر كرده است كه این همه تهمت و دردسر برای گروهی از كارشناسان كاربلد این صنعت حاصل كج فهمی است.
بیایید كمی بیشتر به این موضوعات فكر كنیم، درست تصمیم بگیریم، به فكر اعتلای ایمنی و اعتبار صنعت هوایی كشور كه آبروی خودمان است باشیم.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.