| کد خبر: 14816 |

با تکمیل سیستم روشنایی اتفاق می‌افتد

بهره‌برداری از نخستین باند بتنی کشور در فرودگاه بین‌المللی تبریز

تین نیوز | مدیرکل فرودگاه‌ های آذربایجان‌شرقی گفت: با تکمیل و نصب سیستم روشنایی نخستین باند بتنی کشور در فرودگاه بین‌المللی تبریز به بهره‌برداری می‌رسد.

 یکی از بارزترین فرودگاه‌های کشور در امور اقتصادی و حمل و نقل مسافر و بار بوده است که با توجه به استفاده مکرر طی سالیان طولانی از باند اصلی این فرودگاه بین‌المللی رویه آسفالت این باند برای استفاده‌های فرودگاهی و نشست و برخواست هواپیماها جوابگو نبوده به طوری که حتی در شرایطی می‌توانست خطرساز باشد و به همین منظور این باند از شهریور سال 91 زیر تیغ جراحی رفت و دلیل بهره‌برداری از باند دوم فرودگاه تبریز در اواخر سال 90 تاکنون خدمات فرودگاهی در تبریز با استفاده از ظرفیت این باند ارائه می‌شد اما با حجم کاری این فرودگاه و نیاز به امکانات به روزتر احساس نیاز به سیستم روشنایی پیشرفته که تمام موارد کاری این فرودگاه را مدنظر قرار دهد ایجاد شد که حال این سیستم تقریبا خریداری شده که مدیرکل فرودگاه‌های آذربایجان‌شرقی در مورد این سیستم روشنایی اظهار کرد: با توجه به اینکه سیستم روشنایی فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی تبریز جزو خریدهای خارجی بود 50 درصد تجهیزات این سیستم توسط پیمانکار این پروژه که فرانسوی است ارسال شده است. 
 
مصطفی صفایی ادامه داد: 50 درصد بقیه نیز درحال مذاکره برای تحویل به شرکت فرودگاه‌های کشور به منظور نصب و راه‌‌اندازی کامل سیستم روشنایی باند اصلی این فرودگاه است.
 
پیشرفته‌ترین سیستم روشنایی برای فرودگاه تبریز خریداری شده است
وی سیستم روشنایی خریداری شده برای این مجموعه را از پیشرفته‌ترین و به روزترین سیستم‌های دنیا اعلام کرد و گفت: استفاده از این سیستم روشنایی در کشور نخستین تجربه محسوب می‌شود.
 
صفایی با اشاره به 180 کیلومتر کابل کشی صورت گرفته در فرودگاه تبریز گفت: برای نصب و راه‌اندازی سیستم روشنایی 180 کیلومتر کابل‌کشی و مکان‌یابی چراغ‌ها در باند صورت گرفته و آماده شده تا با ورود کامل سیستم و نصب آن، اتمام بازسازی باند بتنی فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی تبریز اعلام شود.
 
این مقام ارشد در حوزه حمل و نقل هوایی درباره پیشرفت کاری این پروژه 2 ساله گفت: 90 درصد اقدامات لازم در بخش فرودگاهی به اتمام رسیده و صرفا در بخش روشنایی نیز پیشرفت 50 درصدی آن هم به دلیل عدم تحویل سیستم از سوی طرف خارجی وجود دارد.
 
وی از جلسه امروز با پیمانکار فرانسوی این پروژه برای اعلام زمان تحویل کامل سیستم روشنایی خبر داد.
 
گزارش حاکی است، برای نخستین بار است که باندی تمام بتنی در کشور احداث می‌شود این سیستم دارای مزیت‌هایی است که از آن جمله می‌توان به نزدیکی به استانداردهای بین‌المللی، نگهداری راحت و سهل باندهای بتنی که نقش اساسی در کاهش هزینه‌های نگهداری این نوع باندها نسبت به باند آسفالت است، اشاره کرد.
 
به نظر می‌رسد با اتمام بهسازی باند اول و بهره‌برداری از آن تحولات اساسی در فرودگاه بین‌المللی تبریز اتفاق خواهد افتاد چرا که این مجموعه یکی از شاهراه‌های شریانی کشور در بخش‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی در سطح بین‌المللی است و مجهز شدن این فرودگاه بین‌المللی به دو باند مدرن می‌تواند پاسخگویی بسیاری از نیازهای هوایی کشور باشد.
 
فرودگاه تبریز در سال 1329 با ماموریت ارائه خدمات هوایی، پروازهای برنامه‌ای و غیربرنامه‌ای، آموزشی و نظامی برای مسافرین، متقاضیان و سایر ارگان‌های کشوری و تحت نظارت ضوابط سازمان جهانی هوانوردی ICAO در محل کنونی تأسیس شد.
 
برای نخستین بار در سال 1326 دفتری با عنوان بی‌سیم هوایی در شهر تبریز در ساختمان مشهور به بی‌سیم در انتهای خیابان ارتش فعلی فعالیت خود را آغاز نموده و در سال 1329 از بی‌سیم هوایی به ایستگاه هوایی تغییر عنوان یافت و باند پروازی خاکی در محل فعلی فرودگاه مورد استفاده قرار گرفت. تا اینکه در سال 1335 با نصب دستگاه‌های ناوبری در محوطه فرودگاه و ایستگاه هوایی به‌نام فرودگاه تبریز تغییر نام داده است و در سال 1337 عملیات ساختمان 3 طبقه و برج کنترل در طبقه چهارم در محوطه فرودگاه شروع شده و در سال 1338 مورد بهره‌برداری قرار گرفته و اداره فرودگاه از شهر به خود فرودگاه نقل مکان یافته و با راه‌اندازی دستگاه‌های مخابراتی و نصب یک دستگاه سانترال تلفن 25 شماره‌ای داخلی و خرید و نصب یک رشته تلفن جهت ارتباط با شهر اقدام شده است و سرویس هوایی بین تبریز - تهران و بالعکس با هواپیمای DC3 هفته‌ای 2 پرواز توسط شرکت هواپیمایی ملی ایران (هما) دایر شده است.
 
در سال 1356 پرواز حجاج از این فرودگاه آغاز و از سال 1370 با تصویب هیات دولت به عنوان فرودگاه بین‌المللی نام‌گذاری شده و در سال 1378 به عنوان یکی از فرودگاه‌های درجه یک کشور انتخاب شده و از آن تاریخ به عنوان یکی از چهار فرودگاه Open Sky (آسمان باز) ایران خدمات هوایی خود را به پروازهای داخلی و خارجی و عبوری ارایه می‌کند.
 
این فرودگاه هم اکنون با داشتن حدود 200 پرواز داخلی و 20 پرواز خارجی ورودی و خروجی در هفته از نظر تعداد پرواز و تجهیزات ناوبری از جایگاه مناسبی در کشور برخوردار است و در حال حاضر دارای یک فرودگاه اقماری به نام فرودگاه سهند است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.