| کد خبر: 145156 |

در بررسی مزیت‌های بهره‌برداری از فرودگاه جدید در منطقه آزاد کیش مطرح شد

فرودگاه‌سازی در هندورابی به امید توسعه اقتصادی

در شرایطی که بیش از ۹۰ درصد فرودگاه‌های کشور، غیراقتصادی بوده و نمی‌توانند با جذب مسافرکافی، هزینه‌های خود را پوشش دهند، بهره‌برداری از یک فرودگاه جدید در هندورابی- یکی از جزایر جنوبی کشور- در نگاه نخست عجیب به نظر می‌رسد.

تین نیوز

 در شرایطی که بیش از ۹۰ درصد فرودگاه‌های کشور، غیراقتصادی بوده و نمی‌توانند با جذب مسافرکافی، هزینه‌های خود را پوشش دهند، بهره‌برداری از یک فرودگاه جدید در هندورابی- یکی از جزایر جنوبی کشور- در نگاه نخست عجیب به نظر می‌رسد.

به گزارش روزنامه گسترش تجارت، مسئولان می‌گویند ایجاد این فرودگاه، با هدف رونق گردشگری و در راستای توسعه بخشیدن به منطقه بوده و نگرانی درباره آینده آن، بی‌مورد است. برخی کارشناسان نیز همین نظر را تایید می‌کنند و معتقدند با توجه به شرایط ویژه جزیره هندورابی، این فرودگاه بستر مناسبی برای توسعه و اشتغالزایی در منطقه خواهد شد. از یک منظر دیگر، به نگرانی‌ها درباره سودده نبودن این فرودگاه می‌توان این‌گونه پاسخ داد که درحال‌حاضر، همه فرودگاه‌های فعال زیرنظر مناطق آزاد (فرودگاه‌های خصوصی)، عملکرد مناسب و اقتصادی در مقایسه با فرودگاه‌های فعال زیرنظر دولت دارند؛ بنابراین می‌توان نسبت به شیوه بهره‌برداری از فرودگاه هندورابی که زیرنظر منطقه آزاد کیش فعالیت خواهد کرد، امیدوار بود.


به گزارش گسترش تجارت، جدیدترین فرودگاه کشور، در هفته‌های اخیر با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری و وزیر راه و شهرسازی در جزیره هندورابی، از توابع کیش به بهره‌برداری رسید. این فرودگاه که زیرنظر منطقه آزاد کیش فعالیت خواهد کرد، باندی به‌طول ۱۴۸۰ متر دارد و با داشتن عرض ۳۰ متر و شانه‌های ۷/۵متری در دو طرف، مناسب نشست و برخاست هواپیماهای سبک مانند فوکر۵۰ و ای‌تی‌آر است.

ساخت فرودگاه هندورابی، یکی از بخش‌های اصلی طرح جامع توسعه این جزیره است که از سال ۹۳ با دستور رئیس‌جمهوری، در دستور کار قرار گرفته است. 

این فرودگاه در بهمن ۹۵ میزبان نخستین پرواز آزمایشی بود و بعد از گذراندن مراحل لازم و کسب آمادگی برای نشست و برخاست هواپیما، ۲۷ تیر امسال با حضور مسئولان به بهره‌برداری رسید.


ساخت فرودگاه با هدف رونق گردشگری
جزیره هندورابی با ۲۲/۸ کیلومترمربع مساحت، در ۳۲۵ کیلومتری بندرعباس واقع شده است. براساس سخن مسئولان، هدف از ساخت این فرودگاه، ایجاد تسهیلات لازم برای رفت‌وآمد گردشگران و سرمایه‌گذاران به این جزیره است. 

حسین هاشمی‌تختی، نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به «گسترش تجارت» با تاکید بر راه‌اندازی فرودگاه هندورابی با هدف توسعه گردشگری منطقه گفت: این فرودگاه می‌تواند پشتیبانی خوبی از مسافران و گردشگران جزیره کیش داشته باشد و صنعت گردشگری منطقه را توسعه دهد. 

درحال‌حاضر ظرفیت‌های گردشگری بسیاری در جزایر جنوبی داریم که به دلیل نبود زیرساخت‌هایی مانند فرودگاه، مغفول مانده و به خوبی از آنها بهره‌برداری نشده است.

او در پاسخ به پرسشی درباره پیگیری احتمالی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره توجیه اقتصادی و هزینه‌های این فرودگاه بیان کرد: درباره ساخت این فرودگاه با کمیسیون عمران مشورتی نشده است و ما به‌طور دقیق از اهداف راه‌اندازی این فرودگاه آگاهی نداریم اما با توجه به برنامه‌های جامع تعریف‌شده برای توسعه گردشگری منطقه، به نظر می‌رسد این فرودگاه بتواند نقش موثری در این زمینه داشته باشد.


فرودگاه هندورابی، رقیب کیش نیست
با توجه به سفر رئیس‌جمهوری در سال ۹۳ به جزیره هندورابی، به نظر می‌رسد تاکید او موجب سرعت گرفتن ساخت فرودگاه در این منطقه شده است.

حال این پرسش مطرح می‌شود که با وجود اعتراف مسئولان به سودده نبودن بیش از ۹۰ درصد فرودگاه‌های کشور، آیا ساخت فرودگاه جدید در کشور، با کاربری محدود به گردشگری، صرفه اقتصادی خواهد داشت؟ زیرا علاوه بر هزینه‌های سنگین ساخت، هزینه‌های نگهداری یک فرودگاه هم کم نیست و بار مالی بالایی بر مسئولان تحمیل خواهد کرد. از سوی دیگر با توجه به اینکه جزیره هندورابی فاصله ۲۸کیلومتری با کیش دارد، این پرسش مطرح می‌شود که آیا با وجود فرودگاه کیش، ساخت فرودگاهی جدید در هندورابی توجیه اقتصادی دارد؟

علی‌اصغر مونسان که مدیرعاملی سازمان منطقه آزاد کیش را نیز در کارنامه کاری خود دارد در آیین بهره‌برداری از فرودگاه هندورابی، تاکید کرد که فرودگاه هندورابی قرار نیست رقیبی برای فرودگاه کیش و آن، تحت تاثیر عملکرد آن باشد. 

او افزود: بر اساس طرح جامع با رویکرد اکوتوریسم و حفظ جاذبه‌های طبیعی به دور از آلاینده‌های زیست‌محیطی، هندورابی قرار است به یکی از مقصدهای گردشگری سلامت در منطقه تبدیل شود، بنابراین نیاز به فرودگاه دارد.

مونسان با تاکید بر اینکه فراهم کردن زیرساخت‌های لازم در بخش‌های بندر، فرودگاه و منابع انرژی، نخستین و مهم‌ترین اقدامات در راستای توسعه گردشگری در جزیره هندورابی است، تصریح کرد: براساس طرح جامع هندورابی همزمان با پیشرفت مراحل تکمیل فرودگاه، عملیات ساخت بندرگاه، هتل، تاسیسات برق و آب‌شیرین‌کن نیز در هندورابی اجرا شده است.

بهمن سال گذشته، وقتی نخستین پرواز آزمایشی در فرودگاه هندورابی انجام شد، مونسان راه‌اندازی تاکسی هوایی در جزیره کیش- هندورابی را از نخستین کاربردهای این فرودگاه عنوان کرده و گفته بود: در فازهای بعدی با هدف رونق گردشگری جزیره هندورابی، از شهرهای نزدیک از جمله بندرعباس، بوشهر، بندر لنگه و شیراز تاکسی‌های هوایی به گردشگران خدمات ارائه خواهند داد.


فرودگاه جدید؛ بستر توسعه
یکی از بندهای آیین‌نامه تاسیس فرودگاه‌های جدید که در هیات دولت تصویب شده است، راه‌اندازی فرودگاه‌های جدید را ملزم به دریافت مجوزهای لازم از سازمان هواپیمایی کشوری و کارگروه فضای کشور می‌داند. 

براساس این آیین‌نامه، همجواری فرودگاه جدید با فرودگاه‌های دیگر و نداشتن توجیه اقتصادی، از جمله مسائلی است که می‌تواند ساخت فرودگاه جدید را با مخالفت مسئولان روبه‌رو کند.

با توجه به بازدهی پایین بخش زیادی از فرودگاه‌های کشور، ساخت فرودگاه جدید به‌عنوان یکی از چالش‌های صنعت فرودگاهی کشور، همواره محل بحث کارشناسان این حوزه بوده و بسیاری از آنها، هرگونه فرودگاه‌سازی جدید در کشور را بدون توجیه اقتصادی می‌دانند؛ با این حال بهره‌برداری از فرودگاه هندورابی به عنوان جدیدترین فرودگاه کشور، علاوه بر تایید مسئولان، با استقبال برخی کارشناسان همراه است.

علیرضا بحیرایی، کارشناس حمل‌ونقل هوایی در پاسخ به «گسترش تجارت» با تاکید بر اشتغالزایی نهفته در فرودگاه‌سازی گفت: علاوه بر گردشگران، رفت‌وآمدهای مسئولان و فعالان اقتصادی به منطقه‌های دورافتاده، از مزیت‌های راه‌اندازی فرودگاه است که موجب رونق و توسعه منطقه خواهد شد. 

این کارشناس با تاکید بر اینکه جزیره هندورابی با داشتن ظرفیت‌های بالای گردشگری، به دلیل نبود فرودگاه از رونق دور مانده است، افزود: با توجه به تاثیری که فعالیت فرودگاه در توسعه منطقه دارد، ساخت این فرودگاه اقدامی مطلوب بوده است. 

او در پاسخ به پرسشی درباره توجیه اقتصادی این فرودگاه با وجود فاصله ۲۸ کیلومتری آن با کیش، اظهار کرد: اگرچه جزیره هندورابی فاصله ۲۸کیلومتری با کیش دارد و ممکن است این سخن گفته شود که مردم می‌توانند از فرودگاه کیش استفاده کنند و نیازی به ساخت فرودگاه جدید نبود، اما این مسیر، آبی است و استفاده از آن، نیاز به تجهیزات ویژه دارد.

بحیرایی افزود: برای ارائه خدمات مطلوب در مسیر ۲۸کیلومتری هندورابی تا جزیره کیش، نیاز به خط کشتیرانی مجزایی است و بهره‌برداری از آن، نیاز به قایق‌های تندرو و دیگر امکانات ویژه دارد، بنابراین استفاده از این مسیر نیز کم‌هزینه نخواهد بود. از سوی دیگر با توسعه فرودگاه هندورابی و رونق گردشگری و اقتصاد منطقه، فعالیت‌های گمرکی نیز در این منطقه توسعه می‌یابد و در این بخش اشتغالزایی خواهیم داشت.

این کارشناس تاکید کرد: اگرچه وجود فرودگاه‌های متعدد در برخی مناطق که در فاصله کمی از فرودگاه‌های دیگر هستند، توجیهی ندارد، اما گاهی باید به فرودگاه به چشم بستر توسعه نگاه کرد، مانند آنچه درباره هندورابی به آن اعتقاد داریم. در این منطقه فرودگاه بستری برای اقدامات توسعه‌ای بعدی است و موجب سرعت گرفتن روند پیشرفت منطقه خواهد شد.

او یادآوری کرد: نباید نگران هزینه‌های فرودگاه باشیم زیرا اگر به درستی از این فرودگاه بهره‌برداری شود، در زمان کوتاهی هزینه‌های خود را پوشش خواهد داد و در دیگر زمینه‌های اقتصادی نیز سودمند خواهد شد.


و سخن آخر...
در سال‌های اخیر همواره سخن از ساخت فرودگاه‌های جدید از سوی کارشناسان با تردید روبه‌رو بوده، به ویژه با توجه به اینکه فرودگاه‌هایی که با هزینه دولت در دست ساخت است، در مناطقی از جمله گناباد، سقز و تربت حیدریه جانمایی شده که به نظر می‌رسد ظرفیت و تقاضای لازم برای اطمینان از سودده بودن پروازها را ندارند.

با این حال چنین نظری درباره فرودگاه هندورابی که به عنوان زیرمجموعه‌ای از منطقه آزاد کیش، فرودگاهی خصوصی به شمار می‌رود، وجود ندارد و امیدواری نسبت به آینده این فرودگاه و سودده بودن آن، زیاد است.

 

اکرم امینی

وبلاگ‌نویس
منبع: روزنامه گسترش تجارت

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.