| کد خبر: 140174 |

◄ معرفی کتاب روانشناسی و روانپزشکی فضا

امروز قصد داریم شما را با کتاب تحت عنوان «روانشناسی و روانپزشکی هوافضا» آشنا کنیم.

تین نیوز

امروز قصد داریم شما را با کتاب «روانشناسی و روانپزشکی هوافضا» آشنا کنیم.

به گزارش تین‌نیوز، این کتاب در سال 2004 برنده کتاب سال آکادمی بین‌المللی علوم زیستی فضانوردان شد و در سال 1394 توسط سیده زهرا زیارتی کرد گردآوری و ترجمه شد.

در مقدمه این کتاب آمده است، با ساخت ایستگاه بین‌‌المللی فضا و برنامه‌ریزی برای فرستادن انسان به مریخ و دورتر، زمان آن رسیده است که تأثیرات روانشناسی و روانپزشکی مأموریت‌های طولانی‌مدت فضایی مورد مطالعه قرار گیرند.

در ادامه عنوان شده، در سفرهای فضایی پیشین، تنش‌های روانی زندگی و کار در فضا مشکلاتی را به وجود آورده بود که بر عملکرد خدمه و توانایی‌شان در برقراری ارتباط با کارکنان کنترل مأموریت تأثیر منفی به‌جای می‌گذاشت؛ بنابراین باید این مسائل روانی اجتماعی به‌طور علمی مورد بررسی قرار می‌گرفت تا بتوان برای برطرف کردن هر چه سریع‌تر و مؤثرتر آن‌ها اقداماتی اتخاذ کرد.

تاکنون کتاب‌هایی که به بررسی عوامل روانی و روانپزشکی مربوط به سفر فضایی پرداختند به گزارش روایی یا مطالعات انجام‌شده در محیط‌های شبیه‌سازی‌شده روی زمین مثل قطب جنوب، زیردریایی‌ها و اتاقک‌های کوچک اشاره کردند؛ شواهد نشان ‌می‌دهد که هیچ‌یک  از این محیط‌ها نمی‌تواند به‌طور کامل مسائل روانشناسی مربوط به فضای سفر فضایی انسان را پوشش دهند.

نتایج در این کتاب به‌صورت غیر فنی ارائه شده تا برای مخاطبین غیرحرفه‌ای نیز قابل‌فهم باشد.

دانشجویان و اساتید علوم اجتماعی و روانشناسی، دانشجویان پزشکی و رزیدنت‌های روانپزشکی و پزشکی هوافضا، کارکنان شاغل در حرفه هوافضا علاقه‌مند به مأموریت‌های فضایی هستند می‌توانند از این کتاب استفاده کنند. 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.