| کد خبر: 1322 |

آسیب های ناشی از اختلاف فشار هوا در پرواز

وبلاگ تین نیوز | شما در هواپیما برای شروع یک پرواز راحت و طولانی قرار گرفته اید. اما ناگهان پس از شروع پرواز دچار احساس فشار، ناراحتی و درد در گوش می‌‌گردید. بعد از آن صداها را به طور خفه و بسته می‌‌شنوید این و ضعیت Airplane ear نامیده می‌‌شود. نام دیگر این پدیده Barotrauma یا Barotitis Media می‌‌باشد. این حالت مربوط به گوش میانی و مربوط به علت تغییر فشار سریع هوا و فشار گوش میانی است. معمولا این پدیده به هنگام سرماخوردگی، احتقان بینی، آلرژی، عفونت گلو و سینوزیت رخ می‌دهد. همچنین مشابه آن هنگام رانندگی در جاده های کوهستانی و یا غواصی نیز اتفاق می‌‌افتد. درد گوش ناشی از پرواز به دلیل عدم برابری فشار هوا بین گوش میانی و فضای داخلی هواپیما است. اغلب، مراقبت ها و توجهات اولیه می‌‌تواند علائم این پدیده را در مدت زمان کوتاهی بهبود بخشد گرچه در موارد شدید نیاز به مشورت با پزشک متخصص می‌‌باشد. علائم و نشانه ها: باروتروما می‌‌تواند در یک یا هر دو گوش ایجاد گشته و علائم آن شامل موارد زیر است: 
1. درد شدید تا متوسط در گوش
2. احساس پری و گرفتگی در گوش
3. احساس کم شنوایی خفیف 
4. وزوزگوش
5. منگی و سرگیجه
اگر این وضعیت ادامه یابد علائم به درد شدید گوش میانی، احساس فشار شدید در گوش، کم شنوایی متوسط تا شدید و در نهایت خونریزی از گوش مبدل خواهد شد. علل ایجاد کننده باروتروما زمانی که پرده صماخ به طرف خارج متورم شود و یا به داخل فرورفته گردد این پدیده رخ خواهد داد در حالت طبیعی فشار هوای داخل گوش میانی تقریبا مساوی با فشار هوای بیرونی یا کانال خارجی گوش است و این به علت عملکرد لوله ای به نام شیپور استاش می‌‌باشد که رابطه بین گوش میانی و حلق است. هنگام بلع یا خمیازه این لوله باز می‌‌شود و هوا از حلق به داخل گوش میانی جریان یافته فشار هوا یکسان می‌‌گردد. اگر به هر دلیلی شیپور استاش بسته بماند اختلاف فشار، بین دو پرده ایجاد شده و باعث عدم ارتعاش طبیعی پرده گوش و در نهایت احساس کم شنوایی یا خفه و بسته بودن صدا ها می‌‌شود. همچنین درد ناشی از کشیده شدن پرده تمپان نیز احساس خواهد شد. سرماخوردگی شایع ترین علت بسته ماندن شیپوراستاش می‌‌باشد به دلیل تنگی و شیب کمتر شیپوراستاش در کودکان نسبت به بزرگسالان آسیب پذیری در آنها بیشتر است. اگرعلائم بعد از مدت کوتاهی برطرف نشد یا علائم جدیدی مثل تب،درد شدید گوش و یا ترشح از گوش آغاز گردید، حتما باید با پزشک متخصص مشورت نمود زیرا ادامه علائم می‌تواند منجر به خونریزی گوش میانی، پارگی پرده گوش و یا عفونت گوش میانی گردد.
1. چنانچه دچار عفونت ها دستگاه تنفسی فوقانی و یا سرماخوردگی هستید از پرواز حتی الامکان صرف نظر کنید. 
2. می‌‌توانید از اسپری ضد احتناق که جزو داروهای بدون نسخه می‌باشند هنگام نشستن در هواپیما قبل از برخواستن استفاده نمایید.
3. جویدن آدامس یا مکیدن آبنبات هنگام صعود و فرود هواپیما باعث فعلیت ماهیچه‌ها و در نهایت باز شدن شیپور استاش و برقراری جریان هوا خواهد شد.
4. استفاده از داروهای خوراکی ضد احتناق با مشورت پزشک 30 دقیقه قبل از پرواز بسیار سودمند است.افراد مبتلا به بیماری قلبی، نامنظمی‌‌ضربان قلب با فشارخون بالا و نیز مردان بالا 50 سال باید در مورد استفاده از این داروها بسیار مراقب بوده و حتما با پزشک خود مشورت نمایند.
5. چنانچه دچار حساسیت یا آلرژی هستید قبل از پرواز از داروهای تجویز شده توسط پزشک خود استفاده نمایید. 6. هنگام صعود و فرود هواپیما از خوابیدن خودداری کنید تا با انجام عمل بلع باعث باز شدن شیپوراستاش و جریان هواشوید. 
7. هنگام صعود و فرود چنانچه گرفتگی در گوش پیش آمد بایستی عمل مانوروالسلوا Vaslsalva Manoeuvre را انجام داد. عمل مانوروالسالوا بدین ترتیب است: باید بینی را با انگشت گرفته و دهان را پر از هوا کرد سپس باید هوا را به پشت بینی راند این عمل باعث راندن هوا به داخل شیپور استاش و باز شدن آن خواهد شد. چنانچه با انجام این مانور وضعیت گوش به حالت عادی برنگشت بایستی با پزشک متخصص مشورت شود.
 8. نوزادان و کودکان را هنگام صعود یا فرود باید مجبور به نوشیدنیا جویدن نمود.
 9. استفاده از Earplug در داخل کانال گوش باعث تعدیل فشار هوای طرفین پرده تمپان به طور آهسته تر شده و تغییرات سریع فشار هوا اتفاق نمی‌‌افتد.
10. نوشیدن زیاد آب در طول پرواز و اجتناب از نوشیدن قهوه و الکل (به جهت ایجادتنگی در رگ‌ها) باعث کاهش احتمال پارگی مویرگ های داخلگوش میانی خواهد شد.
 11. چنانچه عمل جراحی گوش انجام شده است بایستی قبل از پرواز با پزشک جراح مشورت نمود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.