| کد خبر: 156305 |

سرمقاله شماره 140 هفته‌نامه حمل‌ونقل

◄ همچنان از آخوندی حمایت می‌کنیم!

هفته‌نامه «حمل‌ونقل» مشی خود را حمایت از سیاست‌های توسعه‌گرا در این حوزه تعریف کرده است و آقای دکتر آخوندی، در این راستا قدم برمی‌دارد، پس «حمل‌ونقل» از ایشان و سیاست‌هایش دفاع می‌کند. موضع این رسانه حمایت از وزیری است که اعتدال‌گرا باشد، برای توسعه تمام شقوق حمل‌ونقل تلاش کرده و اهمیت و جایگاه بخش خصوصی را نیز درک و در تصمیماتش لحاظ کند.

تین نیوز

سلیمان محمدی*: هفته گذشته، اتفاق ناخوشایندی افتاد، روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی گفت‌وگوی هفته‌نامه حمل‌ونقل با آقای وزیر را تکذیب کرد. ماجرا از این قرار بود که جمعه 26 آبان ماه گفتگویی با وزیر راه و شهرسازی انجام و دوشنبه 29 آبان‌ ماه با تیتر «سوداگران مهر» منتشر شد. در این فاصله، اتفاقات و حواشی پیرامون موضوع زلزله و مسکن مهر ایجاد شد. از سوی دیگر یک روز پس از انتشار گفتگو و بازنشر آن توسط یک خبرگزاری با تیتری مفهومی (خارج از متن گفتگو) باعث ایجاد حساسیت‌هایی شده و در نهایت گفتگو تکذیب شد. این دست اتفاق‌ها در رسانه‌ها چندان نادر نیست و پیش‌آمده که به هر دلیلی مدیری پس از گذشت چند روز از گفتگو و تغییر فضای {کانتکست} بحث، انتشار آن را به صلاح نداند؛ ولی در شرایطی که بعد از انتشار، این تصمیم گرفته شود، باید کسی مسئولیت اشتباه را برعهده بگیرد و چون رسانه‌های ما حکم «مرغ عزا و عروسی» را دارند، اولین و راحت‌ترین گزینه برای پذیرش مسئولیت در این دست مسائل محسوب می‌شوند؛ اما برخوردی که با هفته‌نامه «حمل‌ونقل» شد، مصداق بارز «گنه کرد در بلخ آهنگری/ به شوشتر زدند گردن مسگری» بود؛ چراکه گفتگویی کاملاً سازنده و مثبت، تخصصی و غیرسیاسی منتشر شد، اما پس از اینکه رسانه‌ای دیگر آن را بازنشر و تیتری سلیقه‌ای برای آن انتخاب کرد، «حمل‌ونقل» مورد عتاب‌ قرار گرفت.

در چنین شرایطی که رسانه متهم می‌شود، اگر منافع مالی و سازمانی برایش مهم‌تر از اعتبار خود و حمایت و پشتیبانی از خبرنگارش باشد، همین کار را در مقیاس کوچک‌تر انجام می‌دهد و راحت‌ترین گزینه را برای «مدیریت» شرایط موجود انتخاب می‌‌کند و با اعلام اینکه خبرنگار اشتباه کرده است، همه‌چیز را ختم به خیر می‌کند!

اما اتفاقی که هفته گذشته برای هفته‌نامه حمل‌ونقل افتاد، از هر دو جهت متفاوت بود. هم وزارتخانه راهی متفاوت را برای مدیریت این کار انتخاب کرد، هم «حمل‌ونقل».

متأسفانه برخلاف انتظار، روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی گفتگو را از اساس تکذیب کرد که این کار با توجه به مشی هفته‌نامه «حمل‌ونقل» که حمایت از سیاست‌های این وزارتخانه است، مایه تعجب بود. در این شرایط، ما دو راه پیش رو داشتیم؛ راه اول اینکه بر بسیاری چیزها چشم بپوشیم و بنا به مصلحت و مکدر نکردن خاطر برخی مدیران وزارتخانه‌ای که روزگارمان با آن گره‌ خورده است، تکذیبیه را پذیرفته و مقصری برای آن اعلام کنیم. راه دوم هم این بود که از اعتبار هفته‌نامه دفاع کنیم و پشت خبرنگار خود بایستیم. فرض بسیاری از همکاران رسانه‌ای این بود که به راه دوم فکر هم نکرده‌ایم، چه برسد به انجام آن. با این‌همه، بدون تردید راه دوم را انتخاب کردیم.

بالاخره، وزارت راه به بدترین شکل ممکن با رسانه اصلی حوزه متبوعش که از قضا حامی سیاست‌هایش است، برخورد کرده و انتظار می‌رفت پاسخ ما هم همین‌گونه باشد؛ اما این‌طور نشد. چراکه نخواستیم در این ماجرا کسی را محکوم کنیم، نخواستیم حمله کنیم و حتی پاسخ سخنان رسانه‌ای را به‌صورت خصوصی دادیم و فقط اعلام کردیم که اعتبار هفته‌نامه و قربانی نکردن خبرنگار خط قرمز ماست.

اما دلیل این برخورد به‌ظاهر دوگانه چه بود؟ ارتباط هفته‌نامه «حمل‌ونقل» و سکان‌دار فعلی وزارت راه و شهرسازی به عمق عمرشان است، یعنی از ابتدا در کنار هم بوده‌اند. با کنار گذاشتن همه این‌ها و با فرض نبود هیچ سابقه مشترکی، این دو هویت نمی‌توانند جدای از هم تعریف ­شوند؛ به عبارتی، محکوم به ارتباط با همدیگر هستند. نه «حمل‌ونقل» می‌تواند وزارت راه را به‌عنوان متولی این حوزه تخصصی رها کند و نه وزارت راه می‌تواند «حمل‌ونقل» را به‌عنوان تنها رسانه تخصصی کثیرالانتشار حوزه کاری خود، نادیده بگیرد. این بخش جبری ارتباط این رسانه با وزارتخانه متبوعش است.

اما اختیاری هم وجود دارد. برخورد هیجانی ایجاب می‌کرد، ما هم به همین روش پاسخ دهیم؛ اما این منطقی نبود، چون «حمل‌ونقل» یک‌باره و با یک اتفاق، حامی سیاست‌های وزیر راه و شهرسازی نشده است که امروز با یک اتفاق موضع خود را تغییر دهد.

هفته‌نامه «حمل‌ونقل» مشی خود را حمایت از سیاست‌های توسعه‌گرا در این حوزه تعریف کرده است و آقای دکتر آخوندی، در این راستا قدم برمی‌دارد، پس «حمل‌ونقل» از ایشان و سیاست‌هایش دفاع می‌کند. موضع این رسانه حمایت از وزیری است که اعتدال‌گرا باشد، برای توسعه تمام شقوق حمل‌ونقل تلاش کرده و اهمیت و جایگاه بخش خصوصی را نیز درک و در تصمیماتش لحاظ کند.

به این ترتیب، چنین اتفاق ناخوشایندی هرچند باعث آزردگی خاطر ما شده و هرچند ما آن را نپذیرفته و تمام‌قد از خودمان دفاع می­‌کنیم، به معنای تغییر مشی این رسانه نیست. ما اعتقاد داریم که با توجه به ارتباطات و بستر تعاملی موجود، شیوه‌هایی بهتر از این گزینه برای مدیریت این اتفاق وجود داشت و معتقدیم در این زمینه با حمل‌ونقل منصفانه برخورد نشد، اما به همان اندازه هم به خط‌‌مشی خود پایبند هستیم. به این معنا که ضمن انتقاد جدی به این مسئله همچنان در جایگاه یک رسانه تخصصی از تمامی برنامه‌ها و سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی که در چارچوب توسعه و تعالی حوزه حمل‌ونقل است، حمایت خواهیم کرد. پس لازم است با تأکید بر اینکه ما بر عهد خود استواریم، در پاسخ به آن‌دسته از دوستانی که درباره زمان رویارویی «حمل‌ونقل» و وزارتخانه سؤال می‌کنند، بگوییم؛ هیچ‌وقت! چون «در طریقت ما کافری است رنجیدن».

* سردبیر/ Editor@tinn.ir

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • عليرضا 2 7

    چقدر در اين مطلب از خودتون تعريف كرديد و پايچه وزير و وزارت راه را خورده‌ايد!!
    بهتر بود اول از همه بجاي اينكه خودتونو نشريه تخصصي حوزه حمل و نقل بدونيد، مي‌گفتيد براي چي در حوزه مسكن (كه هيچ ربطي به حوزه به اصطلاح تخصصي خودتون نداره) گفتگو منتشر كرديد؟!!
    ضمنا شما در مطلبتون نوشتيد (...مکدر نکردن خاطر برخی مدیران وزارتخانه‌ای که روزگارمان با آن گره‌ خورده است...)، مفهومش اين است كه شما جيره‌خوار وزارتخانه هستيد و از ترس اينكه باز هم به شما پول بدهند پاچه‌خواري كرديد. والا چرا رسانه‌اي كه خودشو حرفه‌اي ميدونه اينجوري به خواري و ذلت بكشونه خودشو؟!!
    با اين مطلب خواستيد مخاطب و وزارتخونه را فريب بديد اما بايد گفت ... خودتون هستيد!!

  • خبرنگار 3 5

    يك هفته نامه كپي‌كار، رسانه اصلی حوزه وزارت راه و شهرسازي؟!!!
    بهتره به سايت وزارتخونه يه سري بزنيد:
    http://news.mrud.ir/
    البته من سايت شما تين نيوز هم ديدم. اغلب خبرهاي رسانه وزارت راه بازنشر مي‌كنيد.
    من براي يك روزنامه و يك خبرگزاري در حوزه راه و مسكن خبر و گزارش كار ميكنم. همه رسانه هاي اصلي كشور هم رصد مي‌كنم. تا حالا نديدم هيچ رسانه اي از شما خبر بازنشر بكنه اما اغلب خبرهاي پايگاه خبري وزارت راه بازنشر ميشه.

  • مسعودافروزنيا 5 0

    سلام
    تاكنون هيچ قدم مثبتي در حمل ونقل برداشته نشده جز مشكلات بيشتر و قوانين غيركارشناسانه و مبتدي واز تين نيوز كمال تشكر و قدرداني را از بابت اطلاع رساني در حوزه حمل ونقل را دارم

  • با وجدان 5 0

    ديگه بسه به فكر كشورمان باشيم نه رحمتي نه اخوندي

  • امیر 6 0

    سلام
    هفته نامه حمل و نقل اقدام حرفه ای انجام داد با انتشار این یادداشت. متاسفانه مسئولین برخورد غیر حرفه ای در این اتفاق داشتند.