| کد خبر: 8499 |

پرونده نیمه بسته منوریل در قم

تین نیوز | اجرای طرح‌هایی مانند منوریل قابل تحسین است ولی اجرای لاک پشتی پروژه در سطح شهر علاوه بر آسیب رساندن به چهره شهر موجب بی‌اعتمادی شهروندان نیز می‌شود.
 
حدود ده سال بیشتر است که روایاتی مختلف از پروژه منوریل قم به گوش می‌رسد و از آنجایی که این قصه سر دراز دارد همچنان پرغصه شده و تا کنون بی‌نتیجه مانده است.
 
این پروژه نخستین ترن هوایی در کل کشور است که به لطف و توجه دولت گذشته در دامان قم بنیان گذاشته شد و به دلیل فراز و نشیب‌های مختلفی که داشت خبری از اجرایی شدن آن نیست و فقط هر چند وقت یکبار توسط مسئولین واکاوی می‌شود و سپس پرونده آن بسته شده و در گوشه‌ای گذاشته می‌شود.
 
در همان روزهای نخست که طرح اجرای منوریل مطرح شد بحث‌های جنجالی فراوانی به گوش می‌رسید و برخی از کارشناسان شورای شهر ایجاد منوریل را در راستای اهداف غیرعمرانی و ترافیکی برای قم می‌دانستند.
 
در همان روزها که سخن از عبور منوریل از بالای حرم مطهر بود چالش‌های زیادی به وجود آمد و کارشناسان ارشد شهرسازی بر این عقیده بودند که عبور منوریل از بالای صحن حرم یک فاجعه شهرسازی است.
 
علما نیز در این زمینه چنین نظری داشتند و می‌گفتند که عبور منوریل به حریم حرم خدشه وارد می‌کند و اقدام زیبایی نیست و دیگر مسئولان مخالفت‌های خود را هر یک به نوعی اعلام کردند.
 
با همه این حرف‌ها و جلسات متداول برای بررسی پروژه منوریل در نهایت در جلسه شورای سازمان قطار شهری که با حضور استاندار، شهردار، رئیس شورای شهر، نماینده استانداری قم،‌ نماینده وزارت کشور در محل استانداری برگزار شد، عبور منوریل از زیر سطح در مقابل حرم مطهر به تصویب نهایی رسید.
 
سال‌ها گذشت و این پروژه روند چشمگیری نداشت و هر از گاهی دیده می‌شد که کارگران مشغول فعالیت هستند که پس از مدتی کارشان متوقف می‌شد.
 
با انتصاب شهردار و دیدگاه او درباره مدیریت شهری و توجه به پروژه‌ها، پیگیری‌ها درباره شروع کار بار دیگر عملیات اجرایی منوریل آغاز شد.
 
افتتاح فاز اول در بهار 93
شهردار قم خبرهای خوشی دارد و در جلسات خود می‌گوید که پیش بینی این است که اگر اعتبار تامین شود و بتوانیم فاز اول را تا 3 ماهه اول 93 به بهره‌برداری برسانیم.
 
شهردار قم در بازدید از این پروژه چندی پیش گفته بود: از آنجایی که پروژه قطار شهری قم با توجه به موضوع زیرساخت‌های حمل و نقل بر عهده دولت است، بر اساس توافق صورت گرفته در برنامه پنج ساله قرار بود که 50 درصد بودجه قطار شهری را دولت و 50 درصد را شهرداری تامین کند.
 
پروژه منوریل به دست متخصصان ایرانی
دلبری با بیان اینکه تلاش‌های زیادی برای افتتاح فاز اول منوریل صورت گرفته اضافه کرد: مشکلات زیادی بر سر راه این پروژه قرار داشته که عدم تخصیص بودجه به طور کامل و بحث تحریم از جمله این مشکلات است.
 
وی با اشاره اینکه اجرای پروژه منوریل نیازمند تجربه است، عنوان کرد: با توجه به اینکه این پروژه برای نخستین بار در کشور به اجرا در می‌آید تجربه اول مسئولان است و از طرفی تمام تلاش خود را کردیم تا کارهای مربوط به منوریل توسط متخصصان ایرانی در کشور انجام شود.
 
شهردار قم یکی دیگر از دلایل طولانی شدن پروژه منوریل را تولید تیرها در محل پروژه دانست و بیان کرد: به دلیل مشکلات ترافیکی در تولید تیرها وقفه ایجاد می‌شود.
 
منوریل نیازمند 250 میلیارد تومان اعتبار
از آنجایی که نمی‌شود نقش شورای شهر را در مدیریت پروژه‌ها نادیده گرفت باید دید سید محمد آتش زر، رئیس شورای اسلامی شهر قم درباره این پروژه چه می‌گوید.
 
وی از هزینه 250 میلیارد تومانی برای این پروژه خبر می‌دهد و می‌گوید: تأسیسات، واگن‌ها و ریل‌ها خریداری شده که در انبارها نگهداری می‌شود و تا کنون 250 میلیارد تومان هزینه شده است.
 
آتش زر دلیل اجرای کند پروژه را مشکلات مالی می‌داند و بیان می‌کند: تمام پیگیری‌های لازم صورت گرفته تا این پروژه با اولویت به اجرا در بیاید و برای ادامه آن نیازمند 250 میلیارد تومان دیگر هستیم.
 
همه این اقدامات در راستای رفاه حال شهروندان و ارائه خدمات به زائران و مجاوران حرم حضرت معصومه (س) است.
 
ارائه چنین طرح‌هایی قابل تحسین است ولی اجرای لاک پشتی پروژه در سطح شهر به جز آسیب رساندن به چهره شهر موجب بی‌اعتمادی شهروندان می‌شود.
 
قم به کارگاه عمرانی تبدیل شده است
محمود براتی راننده تاکسی است و در این باره می‌گوید: برخی پروژه‌‌های نیمه کاره چهره شهر را زشت کرده‌اند.
 
وی با انتقاد از پر و خالی کردن چاله‌ها در شهر عنوان می‌کند: علاوه بر پروژه‌ها در بسیاری از خیابان‌ها شاهد ریزه کاری‌هایی مانند کندن چاله، آسفالت‌های تکه‌ای و دیگر موارد هستیم که اگر یکبار و به طور منظم به آنها پرداخته شود قطعا نیازمند کنده کاری هر روزه نخواهد بود.
 
براتی ادامه می‌دهد: شهر قم در وضعیت کنونی مانند کارگاهی شده که در هر قسمت آن یک پروژه در دست اجرا است و اگر این پروژه‌ها روند صعودی داشته باشند قطعا نما و منظر شهر زیباتر می‌شود.
 
پرونده‌هایی که به دست خبرنگاران باز و بسته می‌شوند
در این میان خبرنگاران با توجه به رسالتی که دارند و باید پل ارتباطی بین مردم و مسئولین باشند بنابراین هر از گاهی یک پروژه را موشکافانه بررسی کرده و سخنان مردم را به مسئولین می‌رسانند.
 
از طرفی دیگر نیز نتیجه کار مسئولین و اقداماتی را که به انجام می‌رسد به مردم ابلاغ می‌کنند تا شهروندان اطمینان حاصل کنند که اوضاع شهر رو به سامان است.
 
شاید این همه نگاه ریزبینانه اهل رسانه برای برخی مسئولین چندان خوشایند نباشد و این پرونده‌ها به دست خبرنگاران باز می‌شود و مسئولین با نگاهی گذرا آن را می‌بندند و به بایگانی می‌سپارند.
 
با همه این‌ها رسانه موظف است تا تمام پرونده‌ها را ورق بزند و در نهایت وقتی به نتیجه رسید آن را به عنوان افتخاری برای قم ثبت و اعلام کنند و امیدواریم که هرچه سریعتر خبر افتتاح این پروژه به گوش مردم برسد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.