| کد خبر: 7863 |

بکارگیری سیستم های هوشمندحمل ونقل درمدیریت ترافیک شهری

تین نیوز |   
چكیده: یكی از مشكلات زندگی بشر امروز ازدحام جمعیت وعدم توانایی زیرساخت های شهری درپاسخگویی به نیاز آنها می باشد.ازجمله ریرساختهای مهمی كه تحت تأثیر این مهم قرارمی گیرد زیرساخت حمل ونقل می باشد. از طرفی امروزه افزایش تسهیلات حمل ونقل از طریق روشهای مرسوم به دلیل نیاز به سرمایه گذاری كلان و زمان زیاد جهت اجرا نمی تواند بعنوان  راهکاری مناسبی واساسی محسوب گردد. لذا درسالهای اخیرگرایش به استفاده ازمكانیزمهایی جهت بهره گیری از فناوریهای نوین،استفاده بهینه از منابع موجود، ابتكار عمل و استفاده از تكنیكهای مدیریت ترافیك شهری در اغلب کشورها، به عنوان بهترین راهکارها مورد توجه مدیران ترافیك كلان‌شهرها قرارگرفته است.
یكی ازجدیدترین  ومؤثرترین راهكارهای مدیریت ترافیك كه از فن آوری اطلاعات نشأت می گیرد ایده بكارگیری سیستم های هوشمند حمل ونقل (ITS) است كه می تواند در راستای تحقق شهرداری الكترونیكی افق تازه ای برای دستیابی به تحرك پویا و روان درجامعه ارتباطی واطلاعات وارائه خدمات بهتر به شهروندان ایجاد‌نماید.این مقاله پس از بررسی ضرورت گرایش به فن آوریهای نوین درعرصه حمل ونقل وازدیدگاه مدیریت شهری، به تعریف سیستم های هوشمند حمل ونقل، نحوه عملكرد،معماری، انواع خدمات و معرفی زیرسیستمهای مرتبط یا سیستم مذكور خواهدپرداخت. در ادامه به اقداماتی که دربرنامه ریزی و استقرار ITS و بومی نمودن سیستم مذکور در هر منطقه لازم است موردتوجه قرارگیردوهمچنین لزوم همکاری های بین سازمانی اشاره‌خواهد‌شد.
 
1-    مقدمه
در جهان امروز حمل ونقل مقوله ای است كه تمام مردم بنحوی با آن در ارتباط مستقیم هستند و به موازات رشد و توسعه شهرها نیاز به خدمات و تسهیلات همگانی نیز افزایش یافته است و این امر به نوبه خود ، ابعاد جدیدی به مسایل عمومی كلان شهرهابه ویژه مسئله حمل ونقل آن خواهد داد. اثرات نامـطلوب مـسئله بـر فعالیت های اجتماعی و اقتصادی منطقه نیازی به روشنگری ندارد و این خود لزوم آینده نــگری و برنامه ریزی صحیح را به منظور تدارك به موقع ظرفیت مناسب و كافی برای شبكه حــمل ونقــل شهری مورد تاكید قرار دهد.
امروزه سیاست سرمایه گذاری حاكم از طرف مدیران ومتولیان امرحمل ونقل وترافیك بیش ازراهكارهای مبتنی بر توسعه وساخت شبكه های حمل ونقل به سمت راهكارهای مدیریت ترافیك مانند مدیریت كاهش تقاضا وتؤام با آن كنترل ترافیك وداشتن نگرش سیستمی بر این موضوع، معطوف گشته است.ازطرفی امروزه فن آوری اطلاعات درگستره خود روش های مدیریت ترافیك رانیزتحت الشعاع قرارداده است.بطوریكه درحال حاضر روش های مدیریت ترافیك بابكارگیری فن‌اوری‌اطلاعات به نحو شایسته ای از تكنولوژی مدرن برای توسعه ترافیك و برآوردن نیازها وخواسته های كاربران بهره می گیرد.
این مقاله ابتدا به معرفی و ضرورت بكارگیری سیستم هوشمند حمل ونقل(ITS) به عنوان یكی از فناورهای نوین كه در مدیریت حمل ونقل وترافیك شهری پرداخته وسپس به نحوه عملكرد سیستم ITS،مزایای آن، طبقه بندی خدمات وپروزه‌های ITS اشاره می گردد.درپایان پیش نیاز های لازم جهت شکل گیری واستقرار مناسب سیستم هوشمند حمل ونقل دریك منطقه بررسی شده وراهكارها وچالشهای پیش رو در این زمینه ارائه می گردد.
 
2-    ضرورت گرایش به فن آوریهای نوین درعرصه حمل ونقل
رشد روزافزون جمعیت سبب افزایش تقاضای سفرشده ومتعاقب آن استفاده ازوسایل نقلیه شخصی بطورچشمگیری افزایش یافته است.این امرفشارحاصل برشبكه های موجود حمل ونقل به خصوص درنواحی شهری راچندین برابرنموده است. مسائل و مشكلات مربوط به حمل ونقل از قبیل تراكم ،افزایش زمانهای تلف شده ،تصادفات ،تخلفات، آلودگی های زیست محیطی ،كاهش منابع انرژی و روند رشد سریع تقاضای حمل ونقل باعث شده تا تامین حمل ونقل ایمن و كارا یكی از مهمترین مسائل پیش روی اغلب كشورهای  توسعه یافته و در حال توسعه محسوب شود.
یكی از راهكارهای حل این مشكلات توسعه شبكه های حمل ونقل است. اما ازآنجایی كه توسعه شبكه های حمل ونقل به دلیل محدودیت ظرفیت عمرانی ،محدودیت بودجه وصدمه به محیط زیست متناسب با رشدروزافزون تولیدوسایل نقلیه نمی باشد و از طرف دیگر باتوجه به اینكه ایجادشبكه های جدید حمل ونقل باعث ایجاد انگیزه بیشتری برای تولید سفر دركاربران خواهدشد،لذا روشهای مذكور باوجو نیاز به سرمایه گذاری كلان و زمان زیاد جهت اجرا به تنهایی نمی تواند بعنوان راه حل قطعی و مناسب در جهت حل معضل ترافیك كلان شهرها محسوب شود.همچنین تأمین نیازهای جدید كاربران ناشی ازافزایش سطح زندگی مردم و افزایش ارزش زمان مانند سیستمهای اطلاع رسانی ترافیك با تكیه برروشهای سنتی امكان پذیرنیست.
لذا دیدگاه حاكم بر فعالیت مدیران ترافیك كلان شهرهابه استفاده ازمكانیزمهایی جهت به نتیجه رساندن سرمایه گذاریهای كلان مربوط به توسعة معابروراهسازی، استفاده بهینه از امكانات و منابع موجود و ارتقاء سطح ایمنی ، كارایی و بهره وری شبكه حمل ونقل شهری با بهره گیری از پیشرفتهای حاصل از تكنولوژیهای نوین ، داشتن نوآوری و ابتكار عمل در برنامه های توسعه  ومباحث مرتبط بامدیریت ترافیك شهری گرایش پیدا كرده است.
یكی ازجدیدترین  ومؤثرترین راهكارهای مدیریت ترافیك كه از فن آوری اطلاعات نشأت می گیرد ایده بكارگیری سیستم های هوشمند حمل ونقل است كه می تواند در راستای تحقق شهرداری الكترونیكی افق تازه ای برای دستیابی به تحرك پویا و روان درجامعه ارتباطی واطلاعات وارائه خدمات بهتر به شهروندان ایجاد نماید.
لازم به توضیح است  بكارگیری ITS بعنوان تنها ابزار حل مشكلات حمل ونقل محسوب نمی شود ، بلكه زیر بنای مناسبی جهت كاهش پیامدهای منفی قرن بیستم در عرصه حمل ونقل و ایجاد راه و رسمی جدیدتر و مؤثرتر بمنظور پاسخگویی به نیازهای حمل ونقل در زندگی قرن بیست ویكم است.
 
3-    تعریف ITS
با توجه به جدید بودن ظهور سیستمهای هوشمند حمل ونقل در دنیا تعاریف مختلفی برای آن ذكر شده‌است.در ادامه به چند نمونه از متداولترین تعاریف اشاره خواهدشد:
« ITS بكارگیری فن‌آوری اطلاعات برای بهبود عملكرد سیستم حمل و نقل است.»
«کلمه ITS به مجموعه ای از ابزارها و امکانات و تخصص ها از قبیل مفاهیم مهندسی ترافیک، تکنولوژیهای نرم افزاری، سخت افزاری و مخابراتی اطلاق می شود که به صورت هماهنگ و مجتمع به منظور بهبود کارایی و ایمنی در سیستم حمل و نقل به کار گرفته می شود‌[1].
«ITS عبارت است از سیستم های حمل و نقلی که تکنولوژیهای اطلاعات ارتباطات و کنترل را برای بهبود عملکرد شبکه های حمل و نقلی به کار می گیرند. ابزار های حمل و نقل بر مبنای سه مشخصه اطلاعات ارتباطات و تجمیع استوار هستند که به‌مدیران شبکه های حمل و نقل و مسافران کمک می کند تا تصمیمات بهتر و متناسب تری با شرایط موجود بگیرند. ابزار های ITS  از طریق بهبود عملکرد سیستم ها باعث صرفه جویی در وقت، حفظ جان انسانها، و بهبود کیفیت زندگی و محیط‌زیست انسانها و افزایش کارایی فعالیت های اقتصادی می شود.» [2].
«سیستم هوشمند حمل ونقل به معنای بكارگیری تكنولوژیهای نوین از قبیل پردازش اطلاعات ، الكترونیك ، ارتباطات و سیستمهای كنترل و دیگر فن آوریهای ارتباطی و استراتژیهای مدیریت به‌گونه‌ای هماهنگ و یكپارچه جهت ارتقاء سطح ایمنی و كارایی و ارزانی در حمل ونقل است.»
 
4-    ساختا رونحوه عملكرد ITS
سیستمهای هوشمند حمل ونقل براساس فن آوریهای كنترل واطلاعات كارمی كنند كه درواقع هسته اصلی وظایف وعملكرد چنین سیستمهایی می باشد.از یك دیدگاه كلی می توان گفت ITS از سه جزء اصلی تشكیل شده است  كه عبارتند از: راه‌هوشمند ، وسائل نقلیه هوشمند وزیرساختهای ارتباطی[3] .
راه هوشمند ، جاده یا بزرگراهی است كه در بخش تأسیسات زیر بنایی قرارمی گیرد و شامل انواع تجهیزات لازم نصب شده در جاده وهمچنین رعایت چارچوبی مناسب واستاندارد جهت یكپارچه كردن عملكرد اجزاء مختلف سیستم در محدوده وسیعی از خدمات ITS بمنظور تبادل محدوده وسیعی از اطلاعات ما بین كاربران شامل رانندگان ، وسائل نقلیه و عابرین پیاده می‌باشد.
وسائل نقلیه هوشمند عبارتند از وسائل نقلیه ای كه جهت ارائه بخشی از خدمات تعریف شده درITS مجهز به تجهیزات خاصی می باشند.زیرساختهای ارتباطی به عنوان تكنولوژیی كه جریان اطلاعات را بین وسائل نقلیه هوشمند و راه ‌هوشمند برقرارمی سازد محسوب می شود.جریان اطلاعات در تكنولوژی مذكور شامل مراحلی از قبیل جمع آوری و دریافت داده ها ، انتقال داده ها و پردازش داده ها و همچنین و توزیع و بهره‌برداری از اطلاعات پردازش شده می باشد كه جهت عملكرد صحیح ومناسب سیستم لازم است زنجیره‌ارتباطی مناسبی بین آنها تعریف و ایجادگردد. همانطوركه درشكل2 دیده می شود دریك سیستم ITS با بكارگیری فناوریهای اطلاعات وكنترل زنجیره اطلاعاتی لازم جهت ارائه خدمات بین سیستم حمل ونقل و كاربران ITS فراهم می گردد.
 
5-    معرفی زیرسیستم ها و پروژه های ITS
سیستمهای هوشمند حمل ونقل طیف وسیعی از كاربردها و خدمات را دربرمی گیرد.دیدگاه های مختلفی برای دسته بندی ریرسیستمهای ITS وجود دارد. هركدام از زیر سیستم ها شامل اجزاء متعددی می‌باشند كه دریك ساختار یكپارچه قادر هستند خدمات وسیعی را به كاربران ارائه نمایند.عنوان مثال در معماری ITS آمریكا 31 نوع خدمات كاربر و در كشور ژاپن 172 نوع خدمات كاربر مورد نظر قرارگرفته است.
طبقه بندی پروژه های ITS براساس طبقه بندی مجمع جهانی راه(پیارك) كه مورد تایید سازمان جهانی استاندارد (ISO) قرارگرفته به شرح ذیل است[6]:
 
سیستمهای پیشرفته مدیریت ترافیك
 
ATMS)    -1-    برنامه پشتیبانی حمل و نقل
2-    كنترل ترافیك
3-    ‌ مدیریت حوادث
4-    ‌ مدیریت تقاضا
5-    پلیس / اعمال مقررات راهنمایی و رانندگی
6-    ‌ مدیریت نگهداری زیر ساخت جاده
7-   سیستمهای پیشرفته اطلاعات مسافرین
8-    اطلاعات حین سفر
9-    اطلاعات حمل و نقل عمومی در راه
10-    خدمات اطلاعات شخصی
11-    هدایت مسیر و ناوبری
12- سیستم های پیشرفته وسایل نقلیه
13-    عملكرد خودكار وسایط نقلیه
14-    ‌ جلوگیری از تصادفات طولی(پشت سر هم)
15-    ‌ جلوگیری از تصادفات جانبی (پهلو به پهلو)
16-    آمادگی لازم برای ایمنی
17-    اقدامات پیشگیرانه قبل از تصادف
18- عملیات وسایط  نقلیه تجاری
19-    پروسه‌های اداری ناوگان تجاریپ
20-    بازرسی خودكار ایمنی حاشیه جاده
21-    نظارت بر ایمنی ناوگان تجاری در مسیر
22-    ‌‌مدیریت ناوگان تجاری
23-  سیستم های پیشرفته حمل و نقل عمومی
24-  مدیریت پاسخگوی تقاضا
25-  مدیریت حمل و نقل مشاركتی
26- مدیریت وضعیت‌های اورژانس
27-  مدیریت وسایط نقلیه اورژانس
28-  مواد خطرناك و اعلام خطر تصادف پرداخت الكترونیكی (EP)
29-   معاملات مالی الكترونیكی
 30-  ایمنی سفرهای عمومی
31-    افزایش ایمنی برای افراد آسیب پذیر
32-    تقاطع‌های هوشمند
 
همچنین بندی پروزه های ITS دربخش زیرساختهای شهری در ایالات متحده آمریكا به شرح ذیل است[7‍‍]:
1-    سیستمهای مدیریت مسیرهای شریانهای
2-    سیستمهای مدیریت بزرگراه
3-    سیستمهای مدیریت حمل ونقل عمومی
4-    سیستمهای مدیریت وقایع
5-    سیستمهای مدیریت فوریتهای ویژه
6-    سیستمهای الكترونیكی جمع آوری عوارض
7-    سیستم پرداخت الكترونیكی كرایه
8-    سیستمهای ارائه اطلاعات منطقه ای به مسافر
9-    سیستم تقاطع خطوط ریلی وبزرگراه
 
6-    رویكرد به ITS از دیدگاه حمل ونقل وترافیك ودیدگاه مدیریت شهری
سیستم های هوشمندحمل ونقلی كه به حل مشكلات ترافیك شهرها كمك می نمایند دردودسته كلی طبقه بندی می‌شوند.دسته اول سیستم هایی كه به طورمستقیم با ترافیك شهر مرتبط هستند ودسته دوم سیستم هایی كه اگرچه درنظر اول ربطی به مسائل ترافیكی ندارند اما وجود آنها برای كمك به بهبود وضعیت ترافیك شهری مؤثر می باشد. برای تشریح بهتر موضوع  بكارگیری ITS از دیدگاه حمل ونقل وترافیك و دیدگاه مدیریت شهری به تفكیك بررسی می گردد.
از دیدگاه حمل ونقل وترافیك سیستمهای هوشمند حمل ونقل با تكیه بر زیرساختهای متعدد موجود وبا بهره گیری از امكانات ارتباطی وزیرسیستم های دیگر مدیریت برجریان وترافیك شهرها وروان نگه داشتن جریان ترافیك شهری را انجام‌می دهند. این سیستم ها علاوه برعملكرد مجزا قادرند درصورت یكپارچه سازی در سطح بالاتری ترافیك شهرها را سامان داده واداره كنند.از جمله سیستمهای متداول دراین زمینه می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
سیستمهای مدیریت وكنترل تقاطعها ومسیرهای شریانی ،سیستم مدیریت بزرگراهها، سیستمهای مدیریت حمل ونقل عمومی،،سیستم اطلاع رسانی مسافر، سیستم پرداخت الكترونیكی كرایه وعوارض
ازدیدگاه مدیریت شهری ، علاوه برموارد مطرح شده كه همگی مرتبط با حمل ونقل شهری هستند ضرورت ها ودلایل دیگری برای كاربردهای ITS در شهرها وجو دارد كه نمی توان آنها را مستقیما به سیستم های حمل ونقل مرتبط دانست.لیكن بمنظور بهره گیری هرچه بیشتر از مزایای آن شایسته است از مدیریت كلان شهری مدظر قرارگیرند.این موارد را می توان درقالب محورهای ذیل مطرح نمود:
یكپارچه سازی سیستم های اطلاع رسانی درشهرها، مدیریت واحد برعملیات اجرایی درسطح شهرها، مدیریت بحران وبلایای طبیعی، ارائه تسهیلات درخدمات رسانی شهری، مدیریت فوریت های شهری، یكپارچه سازی سیستم ها
 
7-    مروری بر پیش نیاز های لازم جهت شکل گیری سیستم ITS  
پیاده سازی خدمات ITS در هر كشور بستگی زیادی به شرایط فرهنگی ، اجتماعی ، اقتصادی واقلیمی آن دارد.لذا بمنظور بهره برداری بهینه از خدمات ITS لازم است معماری برای هركشور به صورت خاص و با درنظر گرفتن نیازها ، محدودیتها و انتظارات آن كشور و با رعایت استانداردهای مربوطه طراحی می‌گردد و این معماری قابل كپی برداری از كشورهای دیگر نیست.در اینجا منظور از معماری ITS شمایی كلی از سیستم بر اساس عناصر تشكیل دهنده آن وهمچنین روابط بین عناصر مذكور می باشد و قادر است شكل كاملی از سیستم را طرح ریزی كند. به این ترتیب باوجودآنكه خدمات ITS طیف وسیعی از كاربردها را در برمی گیرد.اما براساس نیازها و شرایط مختلف هر منطقه بخشی از خدمات در اولویت برنامه های ITS آن منطقه قرارمی گیرند.البته در این راستا توجه به تجربیات كشورهای پیشرفته در خصوص مسائلی از قبیل ساختار تشكیلاتی ، اقدامات انجام شده ،پروژه های انجام شده به همراه برنامه زمانبندی انجام آنها ، خدمات كاربر ، معماری ، زیر ساختهای لازم ومواردی از این قبیل مؤثر‌می‌باشد.[4]،[5].
بمنظور ایجاد یك ITS موفق در هر منطقه داشتن برنامه ریزی و تهیه و تدوین طرح جامع در مراحل تعیین راهبردها و جهت گیریها و همچنین مراحل اجرای پروژه ها متناسب با شرایط منطقه ای امری ضروری می باشد . بنابراین از جمله اقداماتی كه پیشنهاد می شود در برنامه ریزی ITS هر منطقه مورد توجه قرارگیردعبارتند از:
•    شناسایی متولیان اصلی و سازمانها و ارگانهای مرتبط
•    شناخت محیط(Study Area)
o    چه سازمانی بعنوان Leader باشد؟
o    چه سازمانهایی باید دست اندركار باشند؟
o    تهیه فهرستی از خدمات وسیستمهای ITS موجود
•    تعیین اهداف ومعیار های مورد نظر
•    بررسی نیازها و مسائل حمل ونقل
•    آشنایی و ارزیابی تكنولوژیهای مختلف ITS با توجه به شرایط مختلف و شناخت استانداردها
•    انطباق نیازها با قابلیت سیستمهای ITS وتعیین اولویتهای سرویسهای كاربران با توجه به ساختار منطقه‌ای ورعایت جنبه های منطقه ای ، فنی، اقتصادی و اجرایی
•    تعیین مسئولیتها و شرح وظایف سازمانهای مختلف با توجه به سرویسهای انتخاب شده.
•    تعیین نحوه همكاری سازمانها و اطلاعاتی که بین سازمانها به اشتراک گذارده شود.
•    ایجاد زیرساختهای مخابراتی مورد نیاز
•    تعریف پروژه ها
•    تهیه و مستند سازی طرح و برنامه
•    ارائه برنامه اجرایی با توجه به امكانات و محدودیتهای موجود (بودجه ، روابط سازمانی و...)
شایان ذكر است هسته تكنیكی و فنی ITS را اطلاعات ، ارتباطات و فناوریهای كنترل تشكیل می دهد . لذا متخصصان حمل ونقل كه قصد برنامه ریزی و اجرای سیستم های هوشمند حمل ونقل را دارند، لازم است در سطح كاربردی از امكاناتی كه فناوریهای ITS فراهم می كنند ، آگاهی كامل داشته باشند تا بتوانند متناسب با شرایط هر منطقه بخشی از امكانات و سرویسهای ITS را از بین طیف گسترده سرویسهای ITS انتخاب نمایند.
 
8-    لزوم همکاری های بین سازمانی در ITS
همانطور كه در تعریف سیستم هوشمند حمل ونقل اشاره گردید این سیستمها شامل دو جزء فنی وسازمانی است كه در تعامل با یكدیگر می باشند .تجربه كشورهای دنیا در اجراءو توسعة سیستم هوشمند حمل ونقل بیانگر اینست كه مسائل سازمانی نسبت به مسائل فنی وتكنیكی ، دشوارتر ودردسازتر بوده‌اند.لذا متخصصین باید با سیستم ساختاری ITS كه هدف آن سازگاركردن مؤلفه های تكنیكی وسازمانی آن در یك چارچوب هماهنگ می باشد، آشنایی كافی داشته باشند.در این راستا  بمنظورکنترل بهینة ترافیک و توسعه وبهره برداری بهینه از پروژه های مرتبط با سیستمهای هوشمند حمل ونقل در بخشهای مختلف ناوگان حمل ونقل شهری از جمله سیستمهای مدیریت  وسائل نقلیه حمل ونقل عمومی , سرویسهای اورژانس , آتش نشانی , راهنمائی و رانندگی ، خدمات شهری ... ایجاد زمینه تعامل,همکاری وهماهنگی با ارگانهای ذیربط و ایجاد یک مرکز جهت مدیریت جامع و یكپارچه ترافیک شهری دارای اهمیت ویژه می باشد.
 
9-    نتیجه گیری
باتوجه به رشد روزافزون جمعیت و تعداد وسایل نقلیه كه متعاقب آن مسایل و مشكلات جدی حمل و نقل از قبیل آلودگیهای زیست محیطی، كاهش منابع انرژی، افزایش خسارت‌های مادی و معنوی ناشی از تصادفات،  افزایش زمانهای تلف شده و روند رشد سریع تقاضای حمل و نقل به ویژه در ساعات اوج را ایجاد نموده است، ضرورت دارد تا توسط متولیان ترافیك و تصمیم گیران اصلی شهر، توجهی ویژه به اتخاذ سیاستهای راهبردی در مقابله با این معضل مهم، مبذول‌گردد.
یكی از فناورهای نوین كه در مدیریت حمل ونقل وترافیك مطرح شده ومی توان آنرا از جمله مدرن ترین تكنیكهای موجود در دنیا بمنظور بهبود و رفع مشكلات حمل ونقل وترافیك شهری نام برد،بكارگیری سیستمهای هوشمند حمل‌ونقل است.
سیستم های هوشمند حمل ونقل درصورت بكارگیری به جا ومناسب قادر خواهند بود نقش چشمگیری را بطور مستقیم وغیرمستقیم برمدیریت شهری وایجاد شهرداری الكترونیكی ایفا نمایند.بسیاری از راهكارهای ITSمی تواند در زمینه كنترل ترافیك موثر باشد ویكپارچه سازی این روش ها ازطریق تشریك اطلاعات وزیرساختها موجب هم افزایی اثرات آن ها می گردد.
همانطوركه دراین مقاله اشاره شد باوجودآنكه خدمات ITS طیف وسیعی از كاربردها را در برمی گیرد،اما براساس نیازها و شرایط مختلف فرهنگی ، اجتماعی ، اقتصادی واقلیمی هر كشور و منطقه بخشی از خدمات در اولویت برنامه های ITS آن منطقه قرارمی گیرند.لذا لازم است ضمن مطالعه وبررسی سیستمهای ITS از ابعاد گوناگون دركشورهای مختلف، بمنظور بهره برداری بهینه از خدمات ITS و داشتن یك ITSموفق نسبت به برنامه ریزی و تهیه و تدوین طرح جامع در مراحل تعیین راهبردها و جهت گیریها و همچنین مراحل اجرای پروژه های ITS متناسب با شرایط منطقه ای اقدام گردد.
 
نویسنده: مینا پورحیدر
تحصیلات: كارشناس ارشد مهندسی مخابرات سیستم، مسئول واحدR&D مركز مدیریت وكنترل ترافیك شهرداری
 
مراجع  
[1].    Chowdhurry,Mashrur and Sadek,"Fundamental of Intelligent Transportation System Planning",Artech House,Newyork,2003
[2].     Miles-John C and KanChen,"PIARC – ITS Handbook 2th  edition", 2004
[3].    "ITS Handbook of Japan", Ministry of Land,Infrastructure,2004
[4].     National ITS Architecture Documentation ver.6. Available at http://www.iteris.com/itsarch/
[5].     Intelligent Transportation Primer, ite (institute of transportation Engineers ), U.S.DOT.
[6].     Smart moves,- A decision maker's guide to the intelligent transportation infrastructure,U.S. DOT,1996
[7].    Kumagai- Yasuhiko and kenzo Akazawa,"Recommende Approach to Introducing ITS in Asian Countries"
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.