| کد خبر: 51333 |

با خرید ۲۰۰ دستگاه اتوبوس خارجی انجام می‌شود

نوسازی ناوگان اتوبوسرانی پایتخت

تین نیوز | ۱۰۰ دستگاه اتوبوس در گمرک بندرعباس و ۱۰۰ دستگاه اتوبوس نیز در راه ایران است تا با وارد شدن به ناوگان اتوبوسرانی پایتخت، بخشی از نیاز به نوسازی این ناوگان را برطرف کند.

۲هزار دستگاه از اتوبوس‌هایی که تهرانی‌ها هر روز سوار آنها می‌شوند، مرز فرسودگی را رد کرده‌اند. از سوی دیگر روزانه حدود ۷۵ اتوبوس به جمع اتوبوس‌های فرسوده پایتخت اضافه می‌شود؛ اتوبوس‌هایی که با نزدیک شدن به سن بازنشستگی نه تنها مصرف سوخت و آلودگی بیشتری دارند، بلکه نارضایتی شهروندان از کیفیت سفرهای درون شهری را نیز به دنبال دارند.

به گفته عبدالحسین مختاباد، یکی از اعضای شورای شهر تهران، آمارهای دولت نشان می‌دهد برای جابه‌جایی جمعیت ۱۰میلیون نفری تهران، تنها حدود ۷هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس وجود دارد که از این میان، بیش از ۶۰۰ دستگاه، ۱۰ سالگی را رد کرده‌اند؛ یعنی بیش از سن فرسودگی عمر دارند.

در حالی که تهران به ۱۲هزار اتوبوس فعال نیاز دارد تنها ۶هزار اتوبوس در ناوگان پایتخت فعالیت می‌کند؛ این را ابوالفضل قناعتی، عضو کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران می‌گوید.

وی در گفت‌وگو با صمت به فرسودگی ۲هزار اتوبوس ناوگان پایتخت اشاره و یادآوری می‌کند که ناوگان اتوبوسرانی تهران هر سال نیاز به دست‌کم ۴۰۰ دستگاه اتوبوس نو دارد.

قناعتی می‌افزاید: در سال‌های قبل، شهرداری تهران برای خرید یک اتوبوس تک‌کابین با قیمت حدود ۹۰میلیون تومان، حدود ۱۵میلیون تومان پرداخت می‌کرد و مابقی مبلغ را دولت تقبل می‌کرد اما چند سال است که دولت اتوبوس جدیدی به تهران اختصاص نداده و ناوگان دچار فرسودگی بالایی شده است.

این عضو شورای شهر معتقد است با توجه به اینکه ۲هزار دستگاه اتوبوس این ناوگان مستمر در حال تعمیر هستند، در عمل نمی‌تواند خدمات مطلوبی ارائه دهد. وی معتقد است با توجه به اینکه عمر مفید یک اتوبوس بین ۷ تا ۱۰ سال است و اتوبوس‌های فعال در ناوگان پایتخت بیش از این میزان فعالیت کرده‌اند، بنابراین نیاز به کمک بیشتر دولت در این زمینه وجود دارد.

آنطور که این عضو شورای شهر تهران می‌گوید، براساس مصوبه دولت پیشین، ۲۰درصد بودجه لازم برای حوزه حمل‌ونقل درون‌شهری باید توسط دولت تامین شود، اما این وعده از سوی دولت وقت محقق نشد و تحقق آن به دولت یازدهم واگذار شد.

قناعتی معتقد است دولت یازدهم نیز با مشکلاتی نظیر کمبود بودجه مواجه است و به همین دلیل تامین بودجه لازم برای نوسازی حمل‌ونقل عمومی، دشوار به نظر می‌رسد.

برنامه اتوبوسرانی برای نوسازی ناوگان
براساس مصوبه هیات دولت، اتوبوس‌هایی که بالای ۸ سال سن داشته باشند فرسوده محسوب می‌شوند و با توجه به این معیار است که ۲هزار دستگاه اتوبوس حمل‌ونقل درون‌شهری تهران را فرسوده اعلام می‌کنند.

پیمان سنندجی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در گفت‌وگو با صمت با بیان مطلب بالا می‌افزاید: از آنجا که در ۳ سال گذشته اتوبوس جدیدی به شرکت واحد داده نشده، روزانه حدود ۷۵ دستگاه اتوبوس به جمع اتوبوس‌های فرسوده پایتخت اضافه می‌شود. براساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران در پایان سال ۹۳، شرکت واحد اتوبوسرانی موظف به نوسازی ۴۵۰ دستگاه اتوبوس در این شهر شده که به گفته سنندجی بخش عمده‌ای از امور مربوط به این مصوبه انجام شده است.

وی می‌گوید: امید زیادی داریم که امسال دولت عنایت ویژه‌ای برای اختصاص اتوبوس‌های جدید به تهران و کلانشهرها داشته باشد.

مدیرعامل اتوبوسرانی تصریح می‌کند: بازسازی اتوبوس‌های فرسوده از سال گذشته در دستور کار شرکت قرار گرفته که در این‌باره، در سال ۹۳ بیش از ۴۷۰ دستگاه اتوبوس فرسوده بازسازی و احیا شد.

وی تاکید می‌کند: هزینه اتوبوس‌هایی که این شرکت اقدام به وارد کردن آنها کرده است، از محل اعتبارات شهرداری تهران و بدون نیاز به کمک دولت تامین شده است.

آنطور که سنندجی می‌گوید، اکنون واردات ۲۰۰ دستگاه اتوبوس دوکابین نو در برنامه این سازمان است، از این تعداد تاکنون ۱۰۰ دستگاه به بندرعباس وارد شده و۱۰۰ دستگاه دیگر نیز در حال ورود به کشور است که تا چند ماه آینده در ناوگان مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

توان داخلی پاسخگو نیست
اگرچه اتوبوس‌های مورد استفاده در ناوگان حمل‌ونقل درون‌شهری در داخل کشور نیز تولید می‌شود اما به نظر می‌رسد به دلایلی این اتوبوس‌ها کمتر مورد استقبال شهرداری تهران قرار گرفته است و این سازمان ترجیح می‌دهد نیاز خود را از خارج تامین کند؛ مدیرعامل اتوبوسرانی تهران در بیان این دلایل توضیح می‌دهد که اتوبوس‌های وارداتی نسبت به داخلی‌ها مزیت‌هایی دارند.

به گفته وی در درجه نخست این اتوبوس‌ها، فناوری به روزتری دارند. سنندجی می‌افزاید: اتوبوس‌های داخلی معمولا کولر ندارند، ساختار موتور آنها معمولا قدیمی است، کف آنها کوتاه نیست و پله می‌خورند که همه این عوامل در خرید نمونه خارجی موثر هستند.

آنطور که وی می‌گوید، بیشتر این اتوبوس‌های وارداتی، ساخت اروپا و مونتاژ چین هستند. به گفته وی، اتوبوس‌های داخلی، از طریق وزارت کشور به‌طور کلی خریداری شده و به سازمان‌های اتوبوسرانی تهران و سایر کلانشهرها ارسال می‌شود.

با توجه به آمار اعلام شده مبنی بر تردد ۲هزار دستگاه اتوبوس فرسوده در پایتخت، به نظر می‌رسد برنامه اتوبوسرانی تهران برای وارد کردن ۲۰۰ دستگاه خودرو به ناوگان، اقدامی موثر اما ناکافی در افزایش کیفیت سفرهای درون‌شهری و کاهش آلودگی هوای پایتخت باشد.

از سوی دیگر با توجه به اینکه هزینه خرید این تعداد اتوبوس از سوی شهرداری پرداخت شده است، به نظر می‌رسد در صورت حمایت مالی دولت از نوسازی ناوگان پایتخت، شرکت اتوبوسرانی گام‌های موثرتری در این مسیر برخواهد داشت. نکته مهم در این میان، رفع نواقص فعلی و برآورده کردن سلیقه مشتری از سوی خودروسازان داخلی است که می‌تواند استفاده از اتوبوس‌های ساخت داخل را ارجح بر واردات قرار دهد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.