| کد خبر: 118005 |

بررسی آخرین وضعیت پروژه مسکن مهر

دولت یازدهم نمره قبولی گرفت

هفته‌نامه حمل ونقل|

گروه اقتصادی: نزدیک به نیمی از واحدهای مسکن مهر در دولت یازدهم افتتاح شده و  این اتفاق درحالی رخ داده است که دولت نهم با هدف خانه‌دار کردن تمامی ایرانیان پروژه عظیم مسکن مهر را کلید زد و پای دولت را در صنعت ساخت و ساز‌گیر داد.

به گزارش حمل‌و‌نقل مسکن مهر درحالی کلید خورد که بررسی‌ها نشان می‌دهد نزدیک به صددرصد ساخت و ساز واحدهای مسکونی در ایران توسط بخش خصوصی انجام می‌شد و ورود دولت به این صنعت خود زمینه ساز بروز معضلاتی شد که همچنان این صنعت را درگیر خود نگه داشته است.

به‌این‌ترتیب دولت یازدهم در شرایطی نسبت به تکمیل ۴۳ درصد واحدهای مسکن مهر اقدام کرده است که مدیران وزارت راه و شهرسازی انتقادات فراوانی را به این طرح داشتند و معتقد بودند راه اندازی مسکن مهر مضراتی بیش از منافع آن برای اقتصاد ایران در قدم اول و اجتماع ایران در گام دوم داشته است. 

تقلیل مفهوم مسکن به سرپناه در قالب پروژه مسکن مهر که از سوی عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی مطرح شد، نشان می‌دهد آنچه تحت عنوان مسکن مهر راه اندازی شد در حقیقت خوابگاه‌هایی فاقد امکانات اولیه شهری بوده است و زندگی در چنین مکان‌هایی می‌تواند ساکنانش را با مشکلات متعددی روبه‌رو کند. 

یکی از مهم‌ترین این مشکلات تبدیل بافت مسکونی این مناطق به بافتی حاشیه‌ای در شهرهاست چرا که امکانات اولیه زندگی در این مناطق وجود ندارد و عوارض اجتماعی ناشی از حاشیه‌ای شدن بافت‌های مذکور در آینده‌ای نزدیک اقتصاد و اجتماع ایران را تهدید می‌کند؛ با این حال دولت یازدهم با اعلام اینکه واحدهای مسکونی تازه‌ای در قالب مسکن مهر کلید نمی‌خورد به تعهدات دولت ایران در قبال این طرح عمل کرد و اقداماتی نیز برای تسریع عملیات اجرائی این پروژه عظیم صورت گرفت که جدیدترین آن را می‌توان افزایش سقف تسهیلات مسکن مهر به ۴۰ میلیون تومان دانست.

ذکر این نکته ضروری است که طرح کلید خورده در دولت نهم،  با رسیدن به سال ۸۹ با مشکلات اساسی روبه‌رو شد به‌طوری‌که کمیسیون اصل ۹۰ مسول رسیدگی به تخلفات و گزارش‌های رسیده درباره این پروژه شد.

با اتمام زمان کار دولت دهم پروژه‌ای با انبوه مشکلات زیربنایی به دولت حسن روحانی به ارث رسید. بررسی‌ها نشان می‌دهد در دولت‌های نهم و دهم مشکلات مسکن مهر صرفا مربوط به تأمین منابع برای پرداخت تسهیلات بود، در صورتی که دولت یازدهم با مسائل مترتب بر تأمین خدمات زیربنایی و روبنایی (همچون آب، برق، گاز و فاضلاب و نیز مدرسه، درمانگاه، کلانتری، شبکه حمل‌و‌نقل و. . .) دست و پنجه نرم می‌کند که همگی مستلزم تأمین منابع مالی گزاف و خارج از توان اقتصادی دولت بوده و با روش‌های ساده انگارانه قابل تأمین نیست.

علاوه بر آن مسائل و مشکلات مربوط به عملکرد ناصحیح تعاونی‌ها، مباحث مربوط به کیفیت، تعدیل افزایش قیمت‌ها ناشی از تورم بالا، فروش و واگذاری، مسائل اجتماعی و... یکی پس از دیگری در این پروژه‌ها ظاهر شده که دولت یازدهم می‌بایست برای تک تک آنها چاره اندیشی کند.

پروژه‌هایی که تمام شد
اما بررسی‌های آماری نشان می‌دهد از ابتدای اجرای مسکن مهر تاکنون یک میلیون و ۷۷۴ هزار و ۷۶۱ واحد مسکونی افتتاح شده است که سهم دولت یازدهم از این تعداد، ۷۶۴ هزار و ۵۶۰ واحد بوده است. به‌این‌ترتیب دولت یازدهم سهمی ۴۳ درصدی از افتتاح پروژه‌های مسکن مهر داشته است که رقمی قابل ملاحظه تلقی می‌شود.  همچنین همان‌گونه که ذکر شد، تغییر فضای شهری در محدوده اجرای این طرح‌ها برای نزدیک شدن به محل زندگی نیز از جمله اقداماتی است که در دستور کار دولت یازدهم قرار گرفت. 


بررسی‌ها نشان می‌دهد در همین دوره زمانی، یک میلیون و ۵۱۱ هزار و ۹۰۰ واحد مسکونی به مالکان مسکن مهر تحویل داده شده است که ۸۲۱ هزار و ۹۸۷ واحد در کارنامه دولت یازدهم ثبت شده است. به‌این‌ترتیب ۵۴ درصد از واحدهای تحویلی توسط دولت یازدهم به صاحبان تحویل داده شده است.

از ابتدای طرح مسکن مهر تاکنون سند اعیانی یک میلیون و ۹۶ هزار و ۷۰۸ واحد از سازمان ثبت و اسناد اخذ شده است که میزان اسناد اخذ شده در دولت تدبیر و امید ۵۲ درصد کل اسناد اخذ شده از شروع مسکن مهر بوده است؛ در واقع به عبارت دیگر ۵۷۲ هزار و ۲۵۵ واحد در این دولت صاحب سند مسکن مهر شده‌اند.

چنین است که به نظر می‌رسد با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از سوی دولت یازدهم ایجاد شرایط مساعد در مناطقی که مسکن مهر در آنها به اجرا درآمده است، می‌توان امید داشت کسانی که در این مناطق مستقر می‌شوند با حداقلی از امکانات شهری و زندگی روبه‌رو شوند چرا که استانداردسازی مسکن و دوری از بدمسکنی و بی‌مسکنی از مهم‌ترین اقداماتی است که دولت یازدهم در دستور کار خود قرار داده است.

لینک خبر

 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.