| کد خبر: 67590 |

◄ اخبار دریایی ایران در هفته گذشته / از جزئیات لغو تحریم‌های حوزه بنادر و دریانوردی تا زمان بهره برداری از فاز اول توسعه بندر چابهار

تین نیوز | جزئیات لغو تحریم‌های حوزه بنادر و دریانوردی، ظرفیت بنادر برای پذیرش شناورها افزایش یابد، بنادر در جذب سرمایه‌گذار پیشرو هستند، سعیدنژاد: تکمیل آزادراه تهران شمال، جایگاه بندر نوشهر را ارتقا می دهد و زمان بهره برداری از فاز اول توسعه بندر چابهار از جمله مهم ترین اخبار دریایی در هفته گذشته محسوب می شوند.

به گزارش تین نیوز همزمان با اجرای برجام تحریم‌های مربوط به صنعت دریانوردی و کشترانی از جمله ارائه خدمات مربوط به صدور بیمه‌نامه برای فعالیت‌های کشتی‌رانی و کشتی‌سازی لغو می‌شود.

گام نخست لغو تحریم‌های دوران هسته‌ای ایران برداشته شد به طوری‌که در مرحله نخست زیرساخت تحریم‌ها با دستور رئیس جمهور آمریکا و اتحادیه اروپا لغو و از چند ماه آینده به مرحله اجرا می‌رسد.

اساس برنامه جامع اقدام مشترک شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای صادر کرد که تمام مفاد قطعنامه‌های قبلی درباره موضوع هسته‌ای ایران شامل قطعنامه‌های ۱۶۹۶ (۲۰۰۶)، ۱۷۳۷ (۲۰۰۶)، ۱۷۴۷ (۲۰۰۷)، ۱۸۰۳ (۲۰۰۸)، ۱۸۳۵ (۲۰۰۸)، ۱۹۲۹ (۲۰۱۰) و ۲۲۲۴ (۲۰۱۵) همزمان با اجرای اقداماتِ توافق شده‏ لغو می‌شود.

ظرفیت بنادر برای پذیرش شناورها افزایش یابد
مدیر کل بندر و دریانوردی بندر خرمشهر گفت: توسعه فعالیتهای بندری در دوران پسا تحریم نیازمند این است که قبل از هر چیز بنادر کشور آمادگی پذیرش شناورها و ارائه سرویس دهی بیشتر به کشتی ها را داشته باشد.

عادل دریس تصریح کرد: با توجه به توافق صورت گرفته اخیر میان ایران و 1+5 و احتمال لغو تحریم های اعمال شده در آینده نزدیک، از این پس باید شاهد باشیم که کالاها بدون واسطه و به طور مستقیم وارد کشور شوند.

مدیر کل بندر و دریانوردی بندر خرمشهر ادامه داد: لذا در این ارتباط، به نظر می رسد قبل از هر چیز بنادر کشور باید آمادگی پذیرش شناورها و ارائه سرویس دهی بیشتر به کشتی ها را داشته باشد تا بتوانند در دوران پسا تحریم موفق عمل کنند.

بنادر در جذب سرمایه‌گذار پیشرو هستند
معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بنادر و دریانوردی معتقد است: با توجه به ظرفیت بالقوه کلانی که در بنادر کشور برای جذب سرمایه‌گذار وجود دارد این بخش به عنوان پیشرو در این حوزه فعالیت کرده و در آینده نیز می‌تواند نقشی بسزا ایفا کند.

علی جهاندیده در تصریح کرد: از سال‌ها پیش سازمان بنادر و دریانوردی برنامه‌های خود را برای ارائه‌ی طرح‌ها و برنامه‌های بزرگ به بخش خصوصی آماده کرد و این موضوع باعث شد که در طول سال‌های گذشته بتوانیم پروژه‌های مختلفی را به سرمایه‌گذاران غیردولتی واگذار کنیم.

وی با بیان این‌که اگر بنادر ایران نتوانند خود را برای جذب سرمایه‌گذار آماده کنند دیگر بخش‌ها با مشکلاتی بزرگ مواجه خواهند بود، عنوان کرد: امیدواریم در قالب همایش‌هایی مانند فرصت‌های سرمایه‌گذاری که وزارت راه و شهرسازی آن را برگزار کرده، فضا برای ارائه پروژه‌های ما افزایش پیدا کند و از این طریق تعداد بیشتری از پروژه‌ها در اختیار سرمایه‌گذاران قرار گیرد.

سعیدنژاد: تکمیل آزادراه تهران شمال، جایگاه بندر نوشهر را ارتقا می دهد
مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به موقعیت استراتژیک بندر نوشهر در شمال کشور و نزدیکی آن به پایتخت خاطر نشان کرد: با تکمیل آزاد راه تهران – شمال جایگاه بندر نوشهر بیش از پیش ارتقا خواهد یافت.

محمد سعیدنژاد روز دوشنبه ٢٧ مهر ماه در حاشیه بهره برداری و کلنگ زنی ٤ پروژه عمرانی در جلسه بررسی چالش های فراروی توسعه بندر نوشهر که با حضور مسئولان شهرستانی برگزار شد ضمن اعلام این مطلب بر ضرورت توسعه همه جانبه بندر نوشهر مد نظر تأکید کرد.

وی  با اشاره به لزوم حضور پررنگتر بخش خصوصی در احداث پروژه های بندری  افزود: در حال حاضر پروژه های سرمایه گذاری بخش خصوصی با اعتباری بالغ بر ٧ میلیارد تومان در بندر نوشهر در حال انجام است ضمن اینکه ٢٧ میلیارد تومان سرمایه گذاری توسط سازمان بنادر و دریانوردی نیز در این بندر در حال اجراست.

سرمایه گذاری های جدید در گردشگری دریایی گلستان
هم اکنون چندین پروژه گردشگری دریایی در طول سواحل استان گلستان با حجم سرمایه گذاری بالغ بر هزار و 200 میلیارد تومان در حال انجام است.

رئیس کارگروه سرمایه گذاری و تامین منابع اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان گلستان گفت: هم اکنون سرمایه گذاران زیادی برای ایجاد تاسیسات و امکانات گردشگری در نوار ساحلی استان گلستان مراجعه کرده اند.

مجید رحمانی خلیلی گفت: همانگونه که پیش از این اعلام شده دو پروژه بزرگ گردشگری دریایی در سواحل بندر ترکمن و بندر گز در دست اجرا است.

شانزدهمین جلسه اتاق فکر سازمان بنادر برگزار می شود
شانزدهمین جلسه اتاق فکر سازمان بنادر و دریانوردی، سه شنبه (پنجم آبان) برگزار می شود.

به گزارش تین نیوز، محسن صادقی فر، دبیر جلسات اتاق فکر سازمان بنادر و دریانوردی، برنامه شانزدهمین جلسه اتاق را به شرح زیر اعلام کرد:  ارائه گزارش از سوی آقای فتحی در خصوص "بررسی تاثیر شناخت دانش بنیادی در بهینه سازی زیر ساخت های تجاری سازمان بنادر و دریانوردی "-  ارائه گزارش توسط آقای عبدالهی از عملکرد اتاق فکر اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان- ارائه گزارش توسط آقای تاتینا از عملکرد اتاق فکر اداره کل بنادر و دریانوردی استان مازندران- گزارش کارگروه اموردریایی و آموزش توسط آقای تیمورتاش بخشی از برنامه های شانزدهمین جلسه اتاق فکر است.

زمان بهره برداری از فاز اول توسعه بندر چابهار
مدیرکل بنادر سیستان و بلوچستان با بیان اینکه هم اکنون فاز اول طرح توسعه بندر چابهار 63 درصد پیشرفت داشته است، گفت: درحالی که مدت زمان تفاهم نامه ایران و هند برای تجهیز بندر چابهار تقریبا به پایان رسیده، تاکنون هیچ خبری از سرمایه‌گذاری‌ هندی ها نیست.

سیاوش رضوانی با بیان اینکه از حدود 4 سال پیش هندی ها به دنبال سرمایه گذاری در بندر چابهار بودند، اظهار کرد: بر اساس تفاهم نامه ای که سال گذشته بین ایران و هند به امضا رسید، هندي ها باید در مرحله اول 85 ميليون دلار برای تجهیز بندر چابهار سرمایه گذاری کنند.

وی با بیان اینکه مدت زمان تفاهم نامه تقریبا به پایان رسیده است، گفت: تاکنون خبری از سرمایه‌گذاری‌ هندی ها نیست.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.