| کد خبر: 64310 |

عضو هیات عامل و سرپرست معاونت توسعه و تجهیز بنادر:

برای اجرای قانون با هیچ‌کس تعارف نداریم

تین نیوز | بیست و چهارم تیرماه بود که محمدرضا الهیار، ‌مدیرکل مهندسی سواحل و بنادر، با حفظ سمت به عنوان سرپرستی معاونت توسعه و تجهیز بنادر منصوب شد. او که یکی از مدیران جوان سازمان بنادر و دریانوردی است، حالا با حکم سعیدنژاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی مامور شده است تا علاوه بر پیگیری و کنترل فعالیت‌های عمرانی و توسعه در بنادر کشور، توجه به نگهداری، بهبود و ارتقاء شرایط تجهیزات و ماشین آلات دریایی و بندری را در دستور کار خود بگذارد. ماهنامه بندر و دریا از سری گفت‌و گو‌های خود با معاونین سازمان بنادر و دریانوردی در گفتگوی کوتاهی با الهیار، برنامه‌های پیشِ روی این معاونت را نیز مرور کرده است.

یکی از برنامه‌هایی که در چند سال گذشته مورد توجه سازمان بنادرودریانوردی بود، پروژه ICZM است. این برنامه هم‌‌ا‌کنون در چه مرحله‌ای است‌؟
الهیار: ما پنج هزار و 800 کیلومتر خط ساحلی درشمال و جنوب ایران داریم اما همان‌طور که می‌دانید، در شمال از این امکان به درستی استفاده نکردیم و در نقاطی مانند مازندران، سواحل تخریب شده است‌. در جنوب ایران هم اصلا از سواحل استفاده نکردیم و فرصت‌های زیادی از دیدگاه اقتصادی،‌ اجتماعی، سیا‌سی و امنیتی از دست دادیم. هر چه قدر سواحل ما آبادتر شود و جمعیت بیش‌تری از آ‌ن استفاده کنند، رونق اقتصادی هم بیش‌تر خواهد بود. تبادل کالا و تجارت و حتی تبادل فرهنگی با کشورهای منطقه ر‌وی می‌دهد اما هیچ‌کدام از این موارد در سواحل ما ا‌تفاق نیفتاده است. این موضوع به ‌عنوان یک دغدغه برای سازمان بنادر و دریانوردی به ‌عنوان متولی امور حاکمیتی دریا و موضوعات مرتبط با آن مطرح بود‌. از طرف دیگر الزام قانونی هم برای سازمان بنادرودریانوردی در جایگاه حاکمیتی وجود دارد و آن هم صدور مجوز ساخت و سازهای ساحلی دریایی است. 

براساس قانون، هر ساخت‌‌و‌سازی که در دریا اتفاق می‌افتد،‌ هم در مرحله اجرا و هم در مرحله بهره‌برداری باید از سازمان بنادر و دریانوردی مجوز بگیرد و الزامات ایمنی، عملیات دریایی، محیط زیست و الزامات فنی را رعایت کند. همه این موارد در کمیته صدور مجوز مورد بررسی قرار می‌گیرند. اما با توجه به اینکه طرح جامعی برای سواحل وجود نداشت، سازمان بنادر وارد میدان شد تا طرح ICZM یا مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی انجام شود. اما سازمان‌ها و ارگان‌های مختلفی که مرتبط با سواحل هستند، هر کدام در جایگاه خودشان قرار دارند. سازمان بنادر در محوریت کار قرار گرفت و حدود 18 ارگان مرتبط را گرد آورد و مشارکت آن‌ها را جذب کرد‌.

براي خواندن مطالب لطفا به ماهنامه شماره 222 بندر و دريا مراجعه نماييد. 

گفتگو از: عاطفه نامداری
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • بنده خدا 0 0

    الکی میگه ههههه!