| کد خبر: 25346 |

◄ مشکلات اپراتورهای بندر شهیدرجایی

تین نیوز | کوتاه مدت بودن قراردادها و برخی مشکلات تجهیزاتی، از جمله مسایلی است که اپراتورهای بندر شهیدرجایی با آنها دست و پنجه نرم می کنند، با این وجود از دید کارشناسان، مشکلات کلان تری همچون ضعف نرم افزاری و مشکل موجود در برخی استراتژی های سازمانی، از مشکلات اصلی این بندر است که عملکرد ترمینال ها را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

به گزارش تین نیوز، تجهیز و تقویت فازهای اول و دوم و نیز راه اندازی فازهای سوم، چهارم و حتی پنجم بندر شهیدرجایی، از جمله تاکیدات شخص ریاست جمهوری است که در سفر روحانی به این بندر عنوان شد؛ از همین رو سازمان بنادر تلاش ویژه ای برای توسعه فازهای مختلف این بندر دارد.

علیرغم این تلاش و توجهات، اپراتورهای مستقر در این بندر همچنان در گیر و دار مشکلات و ضعف هایی هستند که برخی از آنها، به عملکرد اپراتور مربوط است و برخی دیگر، در سایه مشکلات بندر، به آنها تحمیل می شود.

گلایه اپراتورها از مدت زمان قراردادها
مدیرعامل بتا به عنوان مدیر اپراتور ترمینال یک بندر شهید رجایی درباره مشکلاتی که این اپراتور در بندر شهیدرجایی دارد، می گوید: کوتاه مدت بودن قرارداد باعث می شود پورت اپراتورها از حاشیه امنیت برخوردار نباشند تا به واسطه آن سرمایه گذاری کنند.

داوود ترکمان همچنین بر لزوم اصلاح مدل مالی تعریف شده در بنادر تاکید می کند و می افزاید: قسمتی از مشکلات ما مربوط به نوع کشتی ها و نوع گنتری کرین هایی است که در ترمینال 1 وجود دارد، به همین دلیل عملا در ترمینال یک نمی توان مانند ترمینال 2 فعالیت کرد؛ به عبارتی مشکلات و کمبودهای ذاتی ترمینال 1 مد نظر قرار گرفته و منجر به طراحی ترمینال 2 شده و دو ترمینال را نمی توان در یک مدل واحد مقایسه کرد.

ترکمان روند کند تصمیم گیری ها را یک مشکل می داند و می افزاید: متاسفانه در حال حاضر روال به گونه ای است که ما باید منتظر بمانیم تا بتوانیم موضوعات خود را طرح کنیم در حالی که شرایط باید به گونه ای باشد که سیستم های تخصصی و نیروهای متخصص سرخورده نشوند.

از سوی دیگر کارشناسان معتقدند برخی مشکلات موجود در بنادر که عملکرد اپراتورها را نیز تحت تاثیر قرار می دهد، به استراتژی ها و برنامه های کلان این بندر برمی گردد.

تداخل عملکرد اپراتورها و ایجاد گلوگاه در بندر
حسین چراغی، کارشناس مسایل بندری، در گفتگو با تین نیوز در این باره اظهار می کند: تاکنون در عملکرد ترمینال اپراتور و پورت اپراتورها، همواره تداخلی در انجام وظایف وجود داشته که به عنوان یک گلوگاه در مسیر لجستیک بندری و زنجیره انتقال و تحویل کالا، مشکل آفرین بوده؛ در این زمینه پیشنهاد می شود که بخش پورت اپراتوری را از ترمینال اپراتوری به لحاظ قراردادی و وظیفه ای کاملا جدا کنیم، برای ارتباط این دو نقطه با هم می توانیم یک نقطه تبادل به وجود بیاوریم که ترکیبی از این دو بخش باشد یا بخش سومی که بتواند ارتباط منطقی را بین این دو بخش ایجاد کند.

چراغی تغییر سیستم لجستیک بنادر از push به pull را پیشنهاد می دهد و می افزاید: در این صورت، نقش بازیگران در زنجیره تامین و لجستیک بندری کاملا تغییر می کند، یعنی نقش ترمینال اپراتورهای ما بر اساس تهیه کالا، انبارداری و حمل و نقل توسعه پیدا می کند. در واقع نقش ها کاملا نسبت به آنچه در حال حاضر هست، تغییر می کند.

به گفته وی، در سیستم push که سیستم فعلی ماست، بخش انبارداری اهمیت زیادی دارد یعنی بخشی که موجب می شود کالا درون بندر ایستایی پیدا کند اما اگر push را تبدیل به pull کنیم، سیستم انتقال و سیستم اطلاعاتی ما بسیار بارزتر می شود.

تعهدی که باید سازمان به اپراتور داشته باشد
روزبه مختاری، کارشناس مسایل دریایی و عضو هیات مدیره انجمن کشتیرانی نیز در بیان مشکلاتی که عملکرد اپراتورها را نیز تحت تاثیر قرار می دهد، بر لزوم اصلاح مدیریت بنادر تاکید می کند.

وی بر لزوم تعامل دوسویه میان اپراتور و بندر اشاره می کند و به تین نیوز می گوید: نباید فقط انتظار داشته باشیم که اپراتور وظایف خود را در خدمات رسانی انجام دهد بلکه بندر نیز باید به تعهدات خود در قبال اپراتور پایبند باشد که تاکنون این توقعات برآورده نشده است.

به گفته وی، اولین و مهم ترین مسئله بنادر، مسئله مدیریت و مشکلات مدیریتی است که اگر آن را برطرف کنیم می توانیم سایر مسائل را پیش ببریم.

مختاری با اشاره به وجود مشکل نرم افزاری در بنادر می گوید: در حال حاضر به دو نرم افزار در بنادر نیاز داریم، یکی نرم افزار جامع بندری است که تمام ذی نفعان بندر بتوانند با آن در ارتباط باشند و دیگری، نرم افزاری برای ترمینال‌اپراتورهاست که این نرم افزار می تواند فرآیندهای ما را اصلاح کند، در حقیقت داشتن این نرم افزار و فرآیندهای بندری، لازم و ملزوم یکدیگر هستند.

وی بر اهمیت داشتن یک سیستم جامع بندری تاکید می کند و می افزاید: اولین چیزی که یک شرکت کشتیرانی احتیاج دارد، اطلاعات به روز و در لحظه، به صورت جامع و کامل است، چیزی که فعلا ما نداریم؛ در این باره هنوز تصمیمی گرفته نشده در حالی که باید با جدیت روی این موضوع تصمیم گیری شود.

اسکله و پایانه تخصصی نداریم
بهزاد سیف الهی، از دیگر کارشناسان باسابقه بندری کشورمان نیز کمبود اسکله ها و پایانه های تخصصی در بنادر را یکی از موانع حصول راندمان مناسب از عملکرد اپراتورها می داند.

وی در گفتگو با تین نیوز می افزاید: عدم ارائه خدمات نرم افزاری یکپارچه که سرعت عمل ترخیص و اخذ مجوزهای لازم گمرکی، قرنطینه و محیط زیست را فراهم می کند از مواردی است که موجب توقف کالا در بنادر و افزایش هزینه های تمام شده آن است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.