| کد خبر: 97634 |

تهران - باکو و تحولات مثبت در عرصه حمل و نقل

تین‌نیوز| جمهوری آذربایجان با اصلاح موادی از قانون مالیات این کشور، کامیون‌های خارجی را به مدت سه سال از پرداخت عوارض جاده‌ای معاف کرده است. بر‌اساس این اصلاحیه چنانچه تریلرها و کامیون‌های ایرانی، بار خود را در ایستگاه راه‌آهن آستارا تخلیه کنند، به مدت 3 سال از پرداخت عوارض جاده‌ای معاف می‌شوند. این قانون اگرچه برای کامیون‌های خارجی وضع شده، اما سود اصلی آن را شرکت‌های حمل و نقل ایرانی می‌برند، چرا که کامیون‌های ترکیه و روسیه قبل از تصویب این قانون هم از پرداخت عوارض معاف بودند.
 
به دنبال مذاکرات مستمر و پیگیری‌های منظم،بتدریج شاهد تحولات مثبت در حوزه حمل و نقل هستیم.
 
- معافیت شرکت‌های حمل و نقل ایرانی از پرداخت عوارض جاده‌ای به جمهوری آذربایجان، یکی از این تحولات است.اخیرا نامه‌ای از آقای جاوید قربان اف رئیس شرکت راه آهن آذربایجان دریافت کردم که در آن آمده بود: جمهوری آذربایجان با اصلاح موادی از قانون مالیات این کشور، کامیون‌های خارجی را به مدت سه سال از پرداخت عوارض جاده‌ای معاف کرده است. بر‌اساس این اصلاحیه چنانچه تریلرها و کامیون‌های ایرانی، بار خود را در ایستگاه راه آهن آستارا تخلیه کنند، به مدت 3 سال از پرداخت عوارض جاده‌ای معاف می‌شوند. این قانون اگرچه برای کامیون‌های خارجی وضع شده، اما سود اصلی آن را شرکت‌های حمل و نقل ایرانی می‌برند، چرا که کامیون‌های ترکیه و روسیه قبل از تصویب این قانون هم از پرداخت عوارض معاف بودند.تا قبل از وضع این اصلاحیه، بیشترین عوارض از کامیون‌های ایرانی و به میزان 320 دلار آمریکا اخذ می‌شد و اینک معافیت کامیون‌های ایرانی از پرداخت عوارض جاده‌ای و کاهش هزینه‌های حمل و نقل، به جذابیت انتقال کالا از طریق مسیر ایران - آذربایجان - روسیه و بالعکس خواهد افزود.
 
- در تحول دیگری در حوزه حمل و نقل، قرار است در پاییز امسال راه‌آهن نخجوان - مشهد راه‌اندازی شود. نحوه فروش بلیت مسیر نخجوان به مشهد نیز نهائی شده و بلیت 3 تا 4 واگنی که از نخجوان به سمت مشهد تردد خواهد کرد در باکو نیز به فروش خواهد رسید و بلیت کوپه‌های خالی نیز در بین راه به مسافرین ایرانی فروخته خواهد شد. با این تحول، راه آهن در خدمت توسعه گردشگری دو کشور بخصوص گردشگری زیارتی قرار خواهد گرفت.
 
- در زمینه حمل و نقل هوایی، انجام منظم پروازهای هواپیمایی آتا در مسیر «تهران - باکو - تبریز» و «تبریز - باکو - تهران» اقدام خوبی است که در ماه‌های اخیر انجام شده که طبعا این اتفاق به گسترش تجارت و گردشگری کمک خواهد کرد.در حال حاضر هفته ای 11 پرواز در مسیر تهران - باکو و 2 پرواز در مسیر تبریز- باکو توسط شرکت‌های هواپیمائی آتا از ایران و آذال از آذربایجان انجام می‌شود. برنامه‌ریزی جهت انجام پرواز مشهد - باکو- مشهد و شیراز - باکو - شیراز نیز در دست اقدام است و احتمال دارد تا پایان پاییز به طور منظم انجام شود.
 
- مذاکرات اخیر کارگروه خط ریلی رشت - آستارا در باکو نیز با یک رویکرد مثبت انجام شد و قرار شد دو کشور اقدامات لازم را برای انعقاد یک قرارداد برای آغاز مراحل اجرایی احداث خط ریلی رشت - آستارا با سرمایه‌گذاری مشترک انجام دهند. جمهوری آذربایجان اعلام آمادگی کرده حدود 500 میلیون دلار در این پروژه مشارکت کند و در این ارتباط چند مساله از جمله شرایط سرمایه‌گذاری، نحوه اجرا و انتخاب پیمانکار اجرای طرح احداث خط ریلی رشت - آستارا در نشست کارگروه در باکو بررسی شد. راه آهن ­رشت - آستارا به عنوان حلقه مفقوده کریدور ریلی شمال­جنوب، یکی از مسیرهای ترانزیتی برای جا به جایی کالا و اتصال کشورهای روسیه و حوزه قفقاز به اقیانوس هند و کشورهای حاشیه خلیج فارس محسوب می‌شود. این راه آهن یکی از مهمترین خطوط ریلی در دست احداث کشور بوده و کشورهای حوزه قفقاز از جمله جمهوری آذربایجان و روسیه را به بنادر جنوبی ایران و سپس اقیانوس هند و کشورهای حاشیه خلیج فارس متصل می‌کند. احداث این راه آهن و بهره برداری از آن، موجب اشتغالزایی، کاهش هزینه‌های حمل، جلوگیری از تولید آلاینده‌های زیست محیطی، رشد حمل و نقل منطقه ای، کاهش مصرف سوخت و بار ترافیکی جاده‌ها و تصادفات رانندگی و سهولت حمل و نقل می‌شود. این مسیر ریلی از سمت شمال نیز با اتصال به بندر انزلی و آستارا به جمهوری آذربایجان و اروپای شرقی ادامه می‌یابد که مسیری مطمئن برای جا به جایی مسافر و کالا در منطقه است و منبع درآمدی بسیار خوبی خواهد بود.
 
- در عرصه حمل و نقل دریایی، آغاز صدور کالاهای صادراتی از بنادر امیرآباد و انزلی به بندر باکو اقدامی‌مهم است و با تقویت ناوگان دریایی خزر، این مسیر می‌تواند رونق بیشتری داشته باشد.
 
- در حوزه حمل و نقل جاده ای اگرچه تحولات خوبی از جمله معافیت شرکت‌های حمل و نقل از پرداخت عوارض صورت گرفته اما کماکان رانندگان ایرانی از فقدان علائم راهنمائی، خط کشی و کم نور بودن جاده زمینی آستارا - باکو گلایه دارند. متأسفانه حدود چهارصد کیلومتر از این جاده مهم ترانزیتی فاقد آسفالت خوب بوده و به دلیل فقدان نور و علائم لازم، رانندگی در شب مشکل است. این مسائل به مقامات وزارت حمل و نقل آذربایجان منعکس شده و آن‌ها قول پیگیری و بهینه‌سازی جاده را داده‌اند.
 
امروز کشورهای تولید کنندة نفت و گاز به دنبال متنوع‌سازی اقتصاد و کاهش وابستگی خود به درآمدهای نفتی هستند وایران و جمهوری آذربایجان نیز با این هدف و نظر به موقعیت جغرافیایی خود، سرمایه‌گذاری در عرصه حمل و نقل منطقه را هدف قرار داده‌اند. اراده سیاسی دو کشور برای توسعه روابط و روند مثبتی که مناسبات فیمابین طی می‌کند، مزیت مهمی‌است که امکانات زیادی را ایجاد می‌کند تا اهداف مشترک اقتصادی خود در حوزه حمل و نقل را دنبال نمایند.

 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.