| کد خبر: 121261 |

شبیه سازی نحوه گسترش آتش و حریق

تین‌نیوز| پیش بینی نحوه گسترش آتش و حریق یکی از مواردی است که به طراحان کمک می کند با لحاظ کردن تجهیزات مناسب، از گسترش شدید آن و نیز بروز خطراتی از قبیل خفگی و مسمومیت ناشی از دود جلوگیری نمایند. به این ترتیب می توان با ایجاد چیدمان مناسب و انتخاب صحیح تجهیزات تهویه، به تخلیه دود کمک کرد و در عین حال شرایط را برای جلوگیری از گسترش لایه دود و گازهای ناشی از احتراق به سمت پایین، فراهم نمود.

نرم افزارهای شبیه سازی آتش و حریق مانند نرم افزار PyroSim (پایرو سیم) و FDS یکی از ابزارهای قابل استفاده در این حوزه می باشند. به کمک شبیه سازی حریق  می توان سناریوهای مختلف را در هنگام آتش سوزی در مکان هایی مانند: تونلهای راه آهن و مترو، تونلهای جاده ای، کارخانجات، کارگاهها، مجتمع های مسکونی و تجاری، پل ها و سایر موارد بررسی کرد.

همانگونه که بیان گردید استفاده از این نرم افزارها در شبیه سازی و بررسی رفتار دود و گازهای تولید شده توسط حریق، کمک شایانی به مدیریت بحران در زمان بروز سوانح می کند. به عنوان مثال اگر در یک تونل حریقی رخ دهد، با انجام این شبیه سازی می توان بهترین مسیر را برای تخلیه افراد داخل تونل مشخص نمود و در عین حال، چیدمان تجهیزات تهویه را به گونه ای در نظر گرفت، که گازهای سمی و دود حاصل، به بهترین نحوه ممکن از مقاطع بالا تخلیه شده و از پخش شدن آن در سطوح پایین و ایجاد خطرات جانی برای افراد جلوگیری نمود.

برای انجام شبیه سازی و تحلیل CFD آتش  باید ابتدا مدل سه بعدی از محل مورد نظر تهیه نمود و سپس با مشخص کردن متریال موجود و موقعیت و شدت حریق فرضی، و نیز مشخص کردن تجهیزات تهویه، شبیه سازی را اجرا کرد.

باید توجه داشت که بهره مندی از سخت افزار مناسب در چنین شبیه سازیهایی، بسیار مهم است و می تواند به کاهش زمان شبیه سازی و تحلیل و نیز امکان بالا بردن دقت، با کوچک کردن سلول های مش، کمک شایانی نماید.

خروجی های شبیه سازی آتش عبارتند از نحوه حرکت گستردگی حریق و گازهای ناشی از احتراق، نحوه گسترش آتش به مرور زمان، وضعیت دمایی نقاط مختلف در هنگام آتش سوزی و میزان دید موثر افراد در نقاط مختلف. با مشاهده خروجی های شبیه سازی حریق، می توان تا حد مطلوبی از نحوه عملکرد تجهیزات و نیز هندسه محیط مورد، در شرایط اضطراری مطلع شد و در صورت نیاز به اصلاح طرح اقدام نمود.

مراجع :
www.araco.ir
www.tunnel-ventilation.persianblog.ir

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.