| کد خبر: 183135 |

◄ سفر نیمه‌تمام قطار زاهدان به تهران

به دلیل سیلابی شدن مسیر ریلی و همچنین آب‌گرفتگی تونل‌های ایستگاه‌های رودماهی و کلات قطار زاهدان به تهران در ساعت ۲۲: ۱۵ به‌سلامت به ایستگاه راه‌آهن زاهدان بازگشت.

تین نیوز

روابط عمومی راه‌آهن جنوب شرق کشور اعلام کرد: به دلیل سیلابی شدن مسیر ریلی و همچنین آب‌گرفتگی تونل‌های ایستگاه‌های رودماهی و کلات قطار زاهدان به تهران در ساعت ۲۲: ۱۵ به‌سلامت به ایستگاه راه‌آهن زاهدان بازگشت.

به گزارش تین‌نیوز، مطلب فوق در یک یا دو کانال خبری در تلگرام منتشر شد، اما تا 23:47 دقیقه خبری از متن فوق در وب‌سایت یا کانال تلگرامی راه‌آهن جنوب شرق نبود، سپس متن فوق از کانال تلگرامی آخرین خبر سیستان و بلوچستان در کانال رویدادهای راه‌آهن جنوب شرق ارسال شد، اما نکته جالب اینجا است که منبع اطلاعیه خود راه‌آهن جنوب شرق است اما اطلاعیه، با آدرس یک کانال دیگر درون کانال این اداره کل به اشتراک گذاشته‌شده است.

نکته جالب‌تر این است که دلیل بازگشت قطار آب‌گرفتگی تونل‌های ایستگاه رود ماهی و کلات اعلام‌شده است، شیب تونل‌های راه‌آهن جنوب شرق چگونه طراحی‌شده که دچار آب‌گرفتگی شود؟ رود ماهی و کلات منطقه کوهستانی است و آب به‌راحتی به پایین دره روانه می‌شود، آب‌گرفتگی تونل‌ها یا سیلابی شدن مسیر منطقی نیست.

کم و کیف انتخاب مسیرهای راه و راه‌آهن

در برخی موارد پیش‌بینی تونل در مسیر موردمطالعه، منطقی و ضروری تشخیص داده می‌شود. انتخاب تونل ممکن

است به دلایل اقتصادی، کاهش طول مسیر، عبور بهترین راه در ارتفاع، حفاظت در دامنه‌های برف‌گیر، بهمن‌گیر و

محل‌های با خطر لغزش و ریزش صورت گیرد.

عوامل مؤثر در انتخاب مسیر راه و راه‌آهن به‌شرح ذیل است:

 -1 انتخاب پلان مسیر نسبت به تعداد روستاها، شهرک‌ها و شهرهای تحت پوشش آن

 -2 پروفیل مسیر و مشخصات هندسی (قوس‌های قائم و افقی) و طول آن

 -3 محل قرارگیری عمق تونل‌های مسیر در پروفیل

 -4 شرایط زمین ساختی و وضعیت تنش‌های برجای مسیرهای پیشنهادی

 -5 ابعاد هندسی تونل‌های مسیر

 -6 طراحی سیستم‌های نگهداری

 -7 انتخاب روش‌های حفاری مناسب و ساخت تونل‌های مسیر

 -8 طراحی زه‌کشی و آب‌بندی تونل‌های مسیر

 -9 طراحی سیستم‌های تهویه و روشنایی تونل‌های مسیر

10 - ابزاربندی و ابزار نگاری تونل‌ها ضمن حفاری و در طول عمر بهره‌برداری آن‌ها

11 - اثرات روانی، اجتماعی و اقتصادی مسیر

12 - برآورد هزینه‌های ساخت و نگهداری تونل‌های مسیر (توجیه فنی و اقتصادی)

نقدی به اطلاعیه راه‌آهن جنوب شرق کشور در خصوص سفر نیمه‌تمام قطار زاهدان به تهران

روابط عمومی راه‌آهن جنوب شرق کشور سیلابی شدن مسیر ریلی و همچنین آب‌گرفتگی تونل‌های ایستگاه‌های رود ماهی و کلات را عامل بازگشت قطار به ایستگاه زاهدان اعلام کرد.

محدوده رود ماهی و کلات منطقه‌ای کوهستانی است که در پایین دره رودخانه‌ای جریان دارد که نشان‌دهنده عمق و شیب این منطقه کوهستانی است، لذا سیلابی شدن این مسیر منطقی نیست.

اگر در فضای مجازی جست‌وجو کنید هیچ‌گاه خبری با موضوع آب‌گرفتگی تونل‌های راه‌آهن مواجه نمی‌شوید، زیرا یکی از عوامل مهم احداث تونل علاوه بر پیش‌بینی محل قرارگیری عمق تونل‌های مسیر، طراحی زه‌کشی و آب‌بندی آن است. لذا با توجه به شیب بندی تونل‌ها و کوهستانی بودن مسیر که باعث روانه شدن سیلاب به سمت دره می‌شود آب‌گرفتگی تونل‌ها هم‌سخنی مضحکانه است.

حال اگر فرض بگیریم دلایلی که در اطلاعیه مذکور آمده درست باشد، مگر شیب تونل‌های راه‌آهن جنوب شرق کشور چگونه طراحی‌شده که دچار آب‌گرفتگی شده و راه مناسبی برای برون‌رفت آب از تونل طراحی نشده است؟ طراحی تونل باید به‌گونه‌ای باشد که به‌راحتی دچار آب‌گرفتگی نشود!

مگر راه‌آهن جنوب شرق کشور قبل از حرکت قطار به اطلاعیه‌ها و هشدارهای هواشناسی توجه نکرده که با این بی‌توجهی بانی نیمه‌تمام ماندن سفر مسافران شود؟

نکته جالب این است که در سایت راه‌آهن جنوب شرق کشور اعلام‌شده که ساعت شروع حرکت قطار زاهدان به تهران ساعت 14 است، مناطق رود ماهی و کلات در مرز استان کرمان واقع‌شده و طی این مسافت تقریباً کمتر دو ساعت به طول می‌انجامد اما اطلاعیه راه‌آهن جنوب شرق کشور ساعت 23:47 در کانال تلگرامی رویدادهای راه‌آهن جنوب شرق منتشرشده که این میزان تأخیر در انتشار یک اطلاعیه کوتاه که باعث می‌شود خانواده‌های مسافران این قطار نگران حال عزیزانشان نشوند، قابل‌تأمل است!

نکته جالب‌تر این است که خود راه‌آهن جنوب شرق کشور منبع انتشار اطلاعیه است اما متن و آدرس یک کانال خبری دیگر را در کانال رویدادهای راه‌آهن جنوب شرق به اشتراک گذاشته است!

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.