| کد خبر: 14185 |

ابهام در ضرورت ایجاد قطب سوم خودروسازی و کارآیی آن

تین نیوز |  پروژه تشکیل قطب سوم خودروسازی ایران ابتدا در دولت دهم مطرح بود و حتی شهرهایی مانند تبریز و اصفهان نیز کاندیدای میزبانی آن شدند، اما در نهایت بی‌نتیجه باقی ماند و حالا دولت یازدهم به‌طور جدی پیگیر تاسیس «خودروساز سوم» البته با فرمولی متفاوت در چابهار است.
 
پروژه تشکیل قطب سوم خودروسازی ایران ابتدا در اواخر دولت دهم مطرح شد و حتی شهرهایی مانند تبریز و اصفهان نیز کاندیدای میزبانی آن شدند، اما در نهایت بی‌نتیجه باقی ماند و حالا دولت یازدهم به‌طور جدی پیگیر تاسیس «خودروساز سوم» البته با فرمولی متفاوت در چابهار است؛ خودروسازی که قرار است تبدیل  به الگویی برای «کیفیت و قیمت مناسب» خودرو در کشور شود و نیمی از تولیداتش نیز صادر گردد.
 
آن‌طور که اکبر ترکان، مشاور عالی رئیس‌جمهور  می‌گوید، شخص رئیس‌جمهور، روی تشکیل قطب سوم صنعت خودرو کشور تاکید دارد و هدف از تاسیس آن نیزخودروسازی رقابت‌پذیر و دارای قدرت صادرات خواهد بود. ترکان تاکید می‌کند که پروژه قطب سوم، تمام و کمال توسط بخش خصوصی به اجرا در می‌آید و دولت تنها در مقام حمایت‌کننده، ظاهر می‌شود و هم‌اکنون نیز نمایندگان بخش خصوصی در حال مذاکره با خودروسازان خارجی برای حضور در این پروژه هستند. طبق اظهارات ترکان، خودروسازان چینی، نیسان ژاپن، هیوندایی و کیا کره‌جنوبی و برخی خودروسازان اروپایی، گزینه‌های اصلی برای شراکت در پروژه قطب سوم خودروسازی ایران به‌شمار می‌روند. با وجود اصرار دولت بر اجرای این پروژه، بسیاری از کارشناسان و فعالان اقتصادی موافق ایجاد قطب سوم خودروسازی ایران در شرایط فعلی نیستند.
 
ایجاد قطب سوم خودروسازی توجیه اقتصادی ندارد
 آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور اعتقاد دارد که در کوتاه مدت راه‌اندازی قطب سوم خودروسازی دردی از کشور دوا نخواهد کرد و می گوید: در حال حاضر کشور با کمبود منابع مالی و ارزی روبرو است و دو قطب خودروسازی کشور  نیز با نصف ظرفیت خود فعالیت می‌کنند و با این شرایط سرمایه‌گذاری جدید برای ایجاد قطب سوم توجیه اقتصادی نخواهد داشت.
 
الله وردی دهقانی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با انتقاد از طرح دولت برای راه اندازی قطب سوم خودروسازی در بندر چابهار می گوید: اگر تصمیم بر این است که قطب سوم خودروسازی را در بندر چابهار راه بیافتد باید بدانند تا مشکلات صنعت خودروسازی کشور به صورت زیربنایی حل و فصل نشود دردی از مصرف کنندگان خودرو دوا نمی‌شود. به جای سرمایه گذاری بسیار بالا برای احداث سومین کارخانه بزرگ خودروسازی کشور به فکر رفع مشکلات اجرایی، حل وفصل چالش قیمت گذاری خودرو، مشکلات بیمه‌ای و کارگری و تأمین مواد اولیه دو خودروساز فعلی کشور باشیم.
 
اصلی ترین مشکل خودروسازان دخالت های دولت است
 محمدرضا نجفی‌منش، نایب رئیس انجمن قطعه‌سازان درباره اظهارات ترکان برای راه اندازی قطب سوم خودروسازی می گوید: در واقع کسی نمی‌داند که این برنامه اجرایی شود یا خیر اما آنچه که بدیهی به نظر می‌رسد این است که اولویت با حل مشکلات دو خودروساز بزرگ در کشور است نه راه‌اندازی یک خودروسازی بزرگ.
 
نجفی‌منش با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین و اصلیترین مشکل خودروسازان دخالت‌های دولت است، خاطرنشان کرده است: اگر این دخالت‌ها نباشد و از بین برود عمده مشکلات ما در صنعت خودروسازی برطرف می‌شود.
 
استفاده از تکنولوژی روز دنیا با ورود شرکت های خصوصی می تواند راهگشا باشد
 محمدقلی یوسفی، استاد دانشگاه اقتصاد علامه طباطبایی در این باره می گوید:اگر قرار باشد که قطب سوم خودروسازی، چیزی شبیه آنچه در حال حاضر داریم باشد هیچ نتیجه در بر نخواهد داشت. استفاده از تکنولوژی روز دنیا با ورود شرکت های جدید و تحت پوشش بخش خصوصی می تواند راهگشا باشد. صنعتی که دولت و با بودجه دولتی بنا شود با مشکلات سیاسی و جناحی قطعا روبرو خواهد شد.  بنابراین بهتر است فرصت طلایی را که در چند ساله گذشته به راحتی از دست دادیم بگذریم و آینده خودروسازی داخلی را  با ورود تکنولوژی برتر بهبود بخشیم.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.