| کد خبر: 38720 |

اظهارات وزیر سابق نفت درباره توافق های حمل و نقلی ایران و عراق

تین نیوز | دبیر ستاد توسعه اقتصادی ایران و عراق گفت: در سفر اخیر یک هفته‌ای با تعدادی از مسئولان دولت به سوریه رفته بودیم و درباره مسائل اقتصادی صحبت کردیم و وضع اقتصادی سوریه را بررسی کردیم. تجربه بازسازی را در اختیار سوریه قرار می‌دهیم و طرحی را برای احیای اقتصاد سوریه و کشورهای همسایه در دست بررسی و مطالعه داریم.

 از حال و هوای دوران دفاع مقدس و حضورش در جبهه که می‌پرسیم چند لحظه سکوت می‌کند و با حسرتی که در عمق نگاهش پیداست می‌گوید«من در دوران دفاع مقدس این توفیق را پیدا کردم که در کنار رزمندگان باشم و چند بار توفیق این را داشتم که مجروح شوم اما خیلی از دوستانمان به آنچه می‌خواسند رسیدند و خداوند این توفیق را به ما نداد که همواره با آنها باشیم»
 
رئیس سابق قرارگاه خاتم‌الانبیاء که هنوز هم جنب و جوش سال‌های پس از جنگ را می‌توان به خوبی در چهره‌اش دید این بار از سازندگی کشورهای همسایه و به ویژه عراق و سوریه می‌گوید.
 
وزیر سابق نفت که مردادماه سال 1390، به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت نفت به مجلس شورای اسلامی معرفی شد و  با 216 رأی موافق، موفق به کسب اعتماد از مجلس شد درباره حضورش در این عرصه  می‌گوید «وقتی به وزارت نفت رفتم در تمام قسمت‌های حوزه نفت تجربه خوبی داشتم و عملیاتی کار کرده بودم».
 
متولد لامرد فارس در سال 1343 دارای مدرک مهندسی عمران از دانشگاه صنعتی شریف است که در سال 1360 به سپاه پاسداران ملحق شد.
 
رستم قاسمی 25 آبان 1392 در دولت روحانی از سوی اسحاق جهانگیری در حکمی به عنوان مشاور معاون اول رئیس جمهور منصوب شد.
 
فرمانده مهندسی نیروی دریایی سپاه، مجری پروژه‌های مهم پارس جنوبی از جمله فازهای 15-16 پارس جنوبی از دیگر سوابق وی به شمار می‌رود.

اقدامات موثر در حوزه مهندسی دفاع مقدس و سپس در دوران پس از جنگ تحمیلی و بیش از دو دهه تلاش در مقطع آبادانی، سازندگی، محرومیت‌زدایی و کمک به توسعه و پیشرفت کشور در عرصه‌های مختلف صنعتی، عمرانی، کشاورزی و به طور مشخص در بخش انرژی فارغ از جنجال‌های سیاسی از دیگر سوابق موفق وی به شمار می‌رود.
 
رستم قاسمی هم‌اکنون دبیر ستاد توسعه اقتصادی ایران و عراق است.
 
کاهش قیمت نفت، رابطه اقتصادی بین ایران و عراق، حضور گروهک تروریستی داعش در عراق، ماجرای حضور در دولت یازدهم از جمله موضوعات مطرح شده در این گفت‌وگوست.
 
دبیر ستاد توسعه اقتصادی ایران و عراق با اعلام این خبر که  8 موضوع تفاهم‌نامه با عراق داریم، می‌گوید: این تفاهم‌نامه‌ها شامل تفاهم‌نامه حمل و نقل زمینی، توافق‌نامه حمل ونقل هوایی، تفاهم‌نامه گمرکی، تفاهم‌نامه تجارت آزاد و توافقنامه‌های دیگری است که از طریق دستگاه مربوطه دنبال می‌کنیم که امیدواریم بتوانیم در آینده‌ای نزدیک این توافقنامه‌ها را به امضای 2 کشور برسانیم.
 
قاسمی در ادامه این گفت‌وگو داعش را زاییده آمریکایی‌ها دانسته که در حال فروپاشی است و در عین حال ائتلاف ضد داعش را ائتلافی نمایشی می‌خواند.
 
وزیر ساق نفت کاهش قیمت نفت را نیز سیاسی عنوان می‌کند و می‌گوید؛ برخی کشورهای منطقه برنامه‌ریزی که از سوی کشورهای مستکبر صورت می‌گیرد را اجرا می‌کنند.
 
آنچه می‌خوانید مشروح گفت‌وگو با رستم قاسمی است:
 
آقای قاسمی شما در دولت یازدهم به عنوان دبیر ستاد اقتصادی توسعه ایران و عراق منصوب شده‌اید به طور کلی بگویید که تراز تجاری بین ایران و عراق را چگونه می‌بینید و نقاط ضعف و قوت آن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
 
همانطور که اشاره کردید با توجه به شرایط موجود در کشور، مسئولیت دبیری ستاد توسعه اقتصادی ایران و عراق را به عهده گرفتم؛ عراق به عنوان یک کشور همسایه از سابقه تاریخی و طولانی با کشورمان برخوردار است که هم به لحاظ عقیدتی و سیاسی، فرهنگی و در حوزه‌های مختلف دارای مشترکاتی با کشور عراق هستیم و از سویی حدود 1400 کیلومتر مرز مشترک با این کشور عراق داریم که از مهمترین ویژگی‌های همسایه غربی ایران محسوب می‌شود.
 
کشور عراق بازار خوبی برای جمهوری اسلامی ایران است و مردم عراق علاقمند هستند تا از کالاهای ایران استفاده کنند و مراوده اقتصادی داشته باشند از طرفی کشور عراق به لحاظ ثروت و دارایی یکی از کشورهای ثروتمند است بنابراین ارتباط کشورمان با عراق به عنوان یک ضرورت مطرح است که می‌توانیم مراودات اقتصادی بیش از وضعیت موجود فعلی داشته باشیم.
 
حدود 13 میلیارد دلار حجم کار اقتصادی بین ایران و عراق است
در حال حاضر حدود 13 میلیارد دلار مجموعه میزان کار اقتصادی است با کشور عراق در زمینه خدمات مهندسی و صادرات کالا داریم که باید بگوییم  تقریبا بیشترین صادرات ما با دنیا با کشور عراق است.
 
به نظر می‌رسد با توجه به بازار عراق و شرایط و مشکلاتی که در کشور عراق وجود دارد و رابطه خوبی سیاسی که با این کشور داریم این مقدار ظرفیت اقتصادی کافی نیست.
 
رقبای جدی در زمینه رابطه تجاری با عراق داریم
 
در منطقه خاورمیانه با رقبایی روبرو هستیم که آنها هم دوست دارند رابطه تجاری بیشتری با عراق داشته باشد، ما چگونه می‌توانیم این بازار برای خودمان حفظ کنیم؟
 
همان طور که گفتم عراق از بازار خوبی برخوردار است، من مثالی دارم که می‌گویم در برخی نقاط جهان مانند مناطق آفریقایی کار هست اما پول نیست، در برخی کشورهای توسعه‌یافته پول هست اما کار وجود ندارد اما در عراق هم کار وجود دارد و هم پول موجود است، بنابراین عراق دارای ویژگی‌های ممتازی است که تقریبا همه مایلند در بازار عراق حضور داشته باشند و حضور هم دارند و ما با رقبای جدی در این زمینه روبرو هستیم که قطعاً باید با ملاحظاتی و با در نظر گرفتن وجود این رقبا به تبیین طرح‌های توسعه خود در عراق به لحاظ اقتصادی بپردازیم.
 
آنچه من اطلاع دارم چینی‌ها بیشترین صادرات را به عراق دارند، از طرفی ترک‌ها صادرات فراوانی به عراق دارند که البته وضع کشور ما بد نیست و کشورهایی دیگر هم هستند.
 
کشور عراق متاسفانه در زمینه کارخانه‌ها و تولیدات تقریبا با مشکل روبروست و بنابراین عراق بیشتر کالاها را وارد می‌کند و امیدواریم عراق به روزی برسد که به خودکفایی برسد اما امروز وضعیت بازار عراق به این صورت است.
 
امضای توافقنامه‌ ترجیحی بین ایران و عراق در آینده نزدیک
 
با اشاره به تعامل مثبت ایران و عراق در زمینه‌های اقتصادی آیا توافقنامه تجارت ترجیحی بین ایران و عراق صورت گرفته است؟
 
ما تفاهم‌نامه‌های متعددی با عراق داریم که برخی از آنها اجرایی شده است برخی از آنها اجرایی نشده است و برخی در حد پاراف دستگاه 2 کشور است از جمله توافقنامه تجارت ترجیحی است که بین 2 کشور امضا نشده است که امیدواریم حداکثر تا پایان امسال برخی از توافقنامه‌ها امضا شود.
 
در 8 موضوع با عراق تفاهم‌نامه داریم
 
مفاد این توافقنامه‌ها در چه زمینه‌ای است؟
 
حدود 8 موضوع تفاهم‌نامه با عراق داریم که شامل تفاهم‌نامه حمل و نقل زمینی، توافق‌نامه حمل ونقل هوایی، تفاهم‌نامه گمرکی، تفاهم‌نامه تجارت آزاد و توافقنامه‌های دیگری را داریم که از طریق دستگاه مربوطه دنبال می‌کنیم که امیدواریم بتوانیم در آینده‌ای نزدیک این توافقنامه‌ها را به امضای 2 کشور برسانیم.
 
داعش در حال فروپاشی است
 
آقای قاسمی، در حال حاضر شاهد حضور برخی گروه‌های تروریستی همچون داعش در کشور عراق هستیم، ارزیابی شما از این گروه‌ها چیست؟
 
به هرحال داعش پدیده‌ای بود که متاسفانه وارد عراق شد و بیش از چند ماه است کشور عراق با داستان داعش درگیر است؛ داعش با یک هجمه سنگین وارد عراق شد اما امروز که من با شما صحبت می‌کنم و براساس اطلاعاتی که دارم باید بگویم که داعش در حال فروپاشی است و این امر قطعی است که از طریق اقدامات دوستان ایران صورت گرفت و همینطور هماهنگی‌هایی که در عراق انجام شد خوشبختانه به طور کلی داعش در عراق در حال فروپاشی است.
 
تا پایان سال 93 بخش قابل توجهی از موضوع داعش در عراق تمام می‌شود
البته داعش ضربات سنگینی بر مسائل اقتصادی، پیشرفت در عراق، بودجه‌ این کشور  وارد کرد که من امیدوارم تا پایان سال 93 بخش قابل توجهی از داستان داعش در عراق تمام شود.
 
ائتلاف ضدداعش یک ائتلاف نمایشی است

ارزیابی شما از ائتلاف‌ ضدداعش که از سوی آمریکا و کشورهای غربی برای برخورد داعش شکل گرفته، چیست؟
 
البته آقایان امنیتی و نظامی خیلی بهتر از من می‌توانند این امر را تحلیل کنند و شاید در واقع نظرات جامع‌تری را بدهند کما اینکه در نشست‌های مختلفی این موضوع مطرح و بررسی شده است اما با توجه به دورنمایی که من از این کشور دارم و سفرهایی که به کشورهای مختلف داشتم باید بگویم این یک اقدام نمایشی است و نمایشی بودن آن پیداست.
 
چراکه این ائتلاف پس از تشکیل تاکنون اقدامی در مبارزه با داعش انجام نداده و حتی گزارش‌هایی وجود دارد که احتمالا کمک‌هایی به گروه‌های تروریستی می‌شود که نمونه آن هم می‌توانیم به سرتی‌پروازهایی که در روز  اعلام می‌شود که ائتلاف درباره داعش انجام می‌دهد در حالی که براساس اطلاعاتی که من دارم آن است که بیشتر از 7، 8 سرتی‌پرواز در روز نیست و این در مقابله با داعش نیست.
 
برخی کشورهای منطقه دیکته‌ کشورهای مستکبر را اجرا می‌کنند
 
در حال حال حاضر این سؤال پیش می‌آید که چرا برخی کشورهای منطقه برخلاف منافع ملی منطقه حرکت می‌کنند و در جهت اهداف آمریکا و غرب و رژیم صهیونیستی گام برمی‌دارند؟
 
این موارد بحث عمیقی است که برخی از کشورها  خودشان تصمیم نمی‌گیرند بلکه دیکته‌هایی است که از قبل نوشته شده است. برنامه‌ریزی از سوی کشورهای مستکبر صورت می‌گیرد را اجرا کرده  و در واقع دستورات اربابانشان را اجرا می‌کنند که این یک کار برنامه‌ریزی شده است.
 
آمریکا و اسرائیل اهدافشان را از طریق عوامل خود در منطقه دنبال می‌کنند
و شاید به دلیل این که آمریکا، کشورهای غربی و اسرائیل در این منطقه منافع دارند  و برخی از اهدافشان را از طریق عواملشان در منطقه اجرا کنند و این یک امر طبیعی است.
 
داعش زاییده آمریکاست

 هدف کشورهای غربی از تاسیس این ائتلاف ضد داعش چیست و آیا می‌توانیم این سناریو را عنوان کرد که آنان به شکست داعش پی‌برده‌اند و پس از آن درصدد ائتلاف ضد داعش برآمدند تا میراث‌خوار نتیجه شکست داعش باشند؟
 
داعش زاییده آمریکایی‌ها است نمی‌توان از این موضوع عبور کرد چرا که هم خودشان گفتند و هم عملکردشان در سوریه و برخی کشورهای دیگر بیانگر این امر است چرا که آنها خودشان این پدیده را به وجود آوردند و امکان تشکیل چنین گروهی بدون حمایت‌های مالی، معنوی از سوی برخی کشورهای ثروتمند منطقه آن هم در این حد گسترده وجود ندارد.
 
ائتلاف ضد داعش هدفش مبارزه با داعش نیست بلکه احساس خطر تشکیل‌دهندگان آن است
 اکنون هم از داعش در عراق و برخی‌ کشورها احساس خطر کردند و برای اینکه از قائله مردمی منطقه عقب نیفتند و  از خاستگاه مردمی منطقه عقب نیفتند به  ائتلاف ضد داعش را مطرح کردند که عملکردشان نشان می‌دهد هدف آنها مبارزه با داعش نیست.
 
فراهم شدن صادرات روزانه 25 میلیون متر مکعبی گاز به عراق
 
با توجه به اشاره‌ای که به ملاقات‌های خود با مسئولان عراقی از جمله وزیر نفت کردید، موضوع صادرات گاز به عراق به کجا رسید؟
 
عراق سال‌هاست با ما مذاکره می‌کرد که نیاز به گاز دارد. در زمانی که من مسئول وزارت نفت بودم بعد از مذاکرات فنی که با عراقی‌ها داشتیم قرارداد گاز برای 25 میلیون مترمکعب در هر روز را برای بغداد در نظر داشتیم که این موضوع توسط 2 وزارتخانه امضا شد و خط لوله از منطقه مهران تا نفت‌شهر و بغداد تمام شده است و عملا باید دید که برای 25 میلیون مترمکعب در روز گاز به عراق صادر کنیم که این در همه زمینه‌ها فراهم شده است و قراردادش بسته شده است.
 
امضای توافق‌نامه با مسئولان عراقی برای صادرات گاز از خرمشهر به بصره
در کنار این، یک توافقنامه‌ای را در آن زمان با مسئولان عراقی برای صادرات گاز ایران از طریق خرمشهر به بصره انجام دادیم که توافقنامه‌‌اش امضا شده است و پیمانکار آن نیز انتخاب شده است و عملا از راه خط لوله در حال انجام هستند که من امیدوارم به زودی این امر انجام شود.
 
مجموع صادرات گاز ایران به عراق 50 میلیون متر مکعب خواهد بود
که بر این اساس عملا با این توافقنامه دوم کشورمان 50 میلیون مترمکعب به عراق صادر می‌کنیم گرچه عراقی‌ها درخواست 100 میلیون مترمکعب گاز دارند و این امکان در سال‌های بعدی است که گاز را به این میزان صادر کنیم.
 
زمان بهره‌برداری و انجام صادرات در  چه زمانی است؟
خط لوله تمام شده است و باید براساس قرارداد ایران باید تا قبل از پایان سال 92 گاز به عراق می‌داد که منتهی مشکلاتی برای اجرای خط لوله از لحاظ امنیتی در  مسیر نفت شهر- بغداد به وجود آمد که متاسفانه 16 نفر از کارکنان شرکت پیمانکار در این حادثه شهید شدند، هنوز هم این منطقه به لحاظ امنیتی مشکلاتی دارد که به محض رفع شدن مشکلات امنیتی گاز می‌تواند وصل شود.
 
کلنگ پروژه راه‌آهن ایران و عراق حداکثر تا 15 بهمن زده می‌شود
 
توافقنامه‌ها با عراق در زمینه خط ترانزیت ریلی و راه‌آهن در چه مرحله‌ای است؟
در عراق راه‌آهن‌ از بصره به نقاط مختلف وجود دارد که قدیمی است و در حال اصلاح آن هستند.
 
از سال‌های پیش بین ایران و عراق برای وصل کردن راه‌آهن خط شلمچه و خرمشهر به بصره مدت‌ها مذاکره می‌شد و توافقنامه‌هایی بین‌ ایران و عراق انجام شده بود که تا کنار مرز عراق هم خط راه‌آهن داریم اما به پلی نیاز است که روی رود اروندرود در خاک عراق زده شود و 32 کیلومتر لازم است از کنار پل تا وصل شدن به بصره که این فاصله وجود دارد.
 
در این زمینه توافقنامه‌ای بین ایران و عراق در این زمینه صورت گرفته که اخیرا و در یک ماه پیش من سفری به عراق داشتم و مجددا وزیر راه عراق در دو هفته پیش به ایران آمد و این توافقنامه امضا شد تا خط راه‌آهن وصل شود و برای پل هم پیمانکار ایرانی انتخاب شد و قرار است در همین ماه جاری یا حداکثر در 15 بهمن کلنگ این پروژه توسط 2 دستگاه وزارت راه عراق و ایران زده شود که عملا راه‌آهن ایران به عراق وصل می‌شود که از شلمچه به بصره به بغداد و شهرهای دیگر متصل می‌شود که طبیعتاً به راه‌آهن عراق به شهرهای نجف و کربلا هم متصل می‌شویم.
 
میدان‌های مشترک نفتی بسیاری با عراق داریم
 
آقای قاسمی وضعیت بهره‌برداری از میدان نفتی آزادگان به کجا رسید؟
 
ما میدان‌های مشترک نفتی بسیاری داریم که تعداد زیادی از آنها با عراقی‌هاست. از جمله میدان آزادگان که شما از آن نام بردید باید بگویم که ما یک میدان نفتی در آزادگان شمالی و جنوبی داریم.
 
میدان نفتی آزادگان شمالی در قراردادی که با چینی‌ها داشتیم و تا زمانی که من در وزارت نفت بودم بخش‌های حفاری آن به اتمام رسیده بود و بخش فرآوری‌ آن در حال انجام بود که باید به بهره‌برداری می‌رسید که فکر می‌کنم تا آن روز تا 50 هزار بشکه در روز هم به عنوان تولید زودهنگام بهره‌برداری کردیم، آزادگان جنوبی نیز توافقات و تفاهماتش را با چینی‌ انجام شده بود که یک مشکلاتی با وزارت نفت پیش آمده است که من مطلع نیستم و امیدوارم به زودی به اتمام برسد.
 
کاهش قیمت نفت سیاسی است
 
ارزیابی شما از ضرورت اقتصاد مقاومتی و تاکید رهبر معظم انقلاب بر توان داخلی با توجه به کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی چیست؟
 
من آمار سال‌های قبل صادرات نفت و تولید نفت و قیمت‌های نفت را در دنیا نگاه می‌کردم معمولاً اوایل زمستان کاهش قیمت نفت با این مقداری که اکنون به وجود آمده است کاملاً کاهش غیرطبیعی به نظر می‌رسد که قطعاً جنبه این کاهش سیاسی است البته ممکن است عرضه و تقاضا نیز تاثیراتی بر این امر داشته باشد اما عموما این کاهش سیاسی است.
 
هنگامی که کاهش سیاسی قیمت نفت وجود دارد کشورهای تولیدکننده نفت آسیب‌پذیر هستند و حتی به نظر من کشورهای وارد کننده نفت نیز از این امر مستثنا نیستند و آسیب‌هایی را می‌بینند اما در بازار تولیدکنندگان و اقتصاد کشورهای تولیدکننده مشکلاتی به وجود می‌آید و طبیعتا بر کشورها تاثیر می‌گذارد و کشور ما نیز از این امر مستثنی نیست.
 
اعضای اوپک و کشورهایی مانند روسیه می‌توانند با اتفاق نظر قیمت نفت را کنترل کنند
 
راهکار مبارزه با کاهش قیمت نفت بحث‌های فنی است که وارد آن نمی‌شویم اما اعضای اوپک یا کشورهای مانند روسیه که عضو اتحادیه اوپک نیست اما به عنوان یک تولیدکننده به ایفای نقش می‌پردازد حتما می‌توانند در بازار نفت و قیمت نفت تاثیر بگذارند چرا که در واقع از تولید 80 میلیون بشکه نفت در روز در جهان حدود 30 میلیون بشکه برعهده کشورهای عضو اوپک است که کشوری مانند روسیه 10 میلیون بشکه نفت تولید می‌کنند بنابراین اگر اتفاق‌نظر با یکدیگر داشته باشند می‌توانند قیمت بازار نفت را کنترل کنند اما قیمت نفت امروز به لحاظ شاخصه اقتصادی حداقل 100 دلار است که قیمت واقعی آن است.
 
در صادرات معدنی، مصالح ساختمانی و مواد غذایی ظرفیت‌های خوبی داریم

برای مقابله با این امر در شرایط کشور از زمینه‌های خوبی برخورداریم که از جمله آن می‌توان به منابع بالقوه شامل صادرات منابع معدنی، مصالح ساختمانی و مواد غذایی اشاره کنیم که از ظرفیت‌های خوبی برخوردار هستیم و  این موارد در اقتصاد مقاومتی نهفته شده است و مهم این است که چگونه از این امر استفاده کنیم چرا که نباید با اقتصاد مقاومتی تنها در نشست سمینار مواجه شویم بلکه باید در عمل به آن بپردازیم.
 
اقدامات کشورهایی مانند عربستان و کویت که در بازی آمریکا بازی می‌کنند هم در این راستاست و آیا می‌توانیم بگوییم سناریو کاهش تصنعی قیمت نفت به مذاکرات هسته‌ای ربط دارد؟
من خیلی سیاسی نگاه نمی‌کنم اما همه این موارد را باید در یک چهارچوب تحلیل کرد.
 
ساختار اقتصادی کشور ما وارداتی است
 
بسیاری از کارشناسان معتقدند که اگر اقتصادمان تک محصولی مبتنی بر نفت نبود از جایگاه بالاتری برخوردار بودیم. فکر می‌کنید کاهش تصنعی قیمت نفت چه تاثیری بر بودجه کشورمان دارد؟
 
اقتصاد کشور مبتنی بر یک اقتصاد تک محصولی است و اساسا ساختار اقتصادی کشور ما یک ساختار وارداتی است که به سال‌های پیش باز می‌گردد و مربوط به الان نیست اما اگر بخواهیم براساس شاخص‌های سند چشم‌انداز توسعه 1404 به بررسی وضعیت صادرات غیرنفتی کشور بپردازیم باید بگوییم که در براساس سند چشم‌انداز توسعه عقب ماندگی بسیار جدی در این زمینه داریم و این به دلیل آن است که همواره بر صادرات نفت تکیه کرده‌ایم و حتی درآمدهای جانبی کشورمان نیز مبتنی بر نفت است.
 
به عنوان کارشناس نفتی باید بگوییم نفت یک نعمت است که خداوند آن را به کشورمان داده است اما این که نفت داشته باشیم یا نداشته باشیم باید بگوییم که خداوند این نعمت به کشورمان اعطا کرده است اما اکنون مهم است که چگونه از این امر استفاده کنیم.
 
متأسفانه اقتصاد کشور را به نفت متکی کرده‌ایم
متاسفانه اقتصاد کشورمان را به نفت متکی کرده‌ایم و حتی درآمدهای جانبی کشور ما نیز ناشی از قیمت نفت است در حالی که باید سال‌ها پیش از بودجه جاری کشورمان حذف می‌کردیم و نکردیم.
 
مگر کشورهایی که نفت ندارند چگونه اداره می‌شوند این خیلی خوب است که ما از این نعمت الهی برخوردار هستیم اما می‌توانیم خوب‌تر باشیم چرا که خیلی از کشورها نفت ندارند اما خوب اداره می‌شوند اما اگر نفت داشتند وضعشان بهتر بود بنابراین ما نیز می‌توانیم کشور خود را خوب اداره کنیم و چون نفت داشتیم این امر بهتر می‌شد.
 
ایران در زمینه ژئوپلتیک در دنیا منحصر به فرد است
کشورمان از ظرفیت‌های خوبی برخوردار است که از جمله آن می‌توان به این مورد اشاره کرد که ایران در زمینه ژئوپلتیک در دنیا منحصر به فرد است همچنین در زمینه جغرافیای طبیعی در دنیا منحصر به فرد هستیم و کشورمان از آب و هوای متنوعی برخوردار است که 4 فصل برخوردار هستیم.
 
بازار 500 میلیونی داریم
کشوری هستیم که در همسایگی 15 کشور قرار داریم که با ذائقه‌ها، سلایق مختلف و با خاستگاه‌های متفاوت به فعالیت می‌پردازند و بازار 500 میلیونی داریم که ظرفیت بسیار خوبی است که می‌توانیم از آن استفاده کنیم.
 
هنوز بسیاری از منابع ترکیبی در معادن کشف نشده است
از طرفی کشور ما از منابع معدنی خاصی برخوردار است و منابع ترکیبی در معدن داریم که هنوز برخی از آنها هنوز اکتشاف نشده است و باید به این امر توجه کنیم که ارزش یک تن سنگ آهن بیش از یک تن نفت است و از این موارد کم نداریم و هنوز اکتشاف نشدند.
 
سیاستی که نفت خام را به فرآورده‌های مختلف نفتی تبدیل کند حتماً بهتر است
 
برخی کارشناسان معتقدند فروش فرآورده‌های نفتی از فروش خام نفت ارزش بیشتری دارد ارزیابی شما از این امر چیست؟
 
حتما چنین است، سیاستی که بتوانیم نفت خام را تبدیل به فرآورده‌های مختلف نفتی کنیم حتما بهتر است اما متاسفانه در گذشته به آن توجه نشده است و حتما باید در زنجیره فرآورده‌های تولید فراورده‌های نفتی حرکت کنیم چراکه ارزش افزوده صورت نهایی محصولات خیلی بسیار بالاتر از فروش خام نفت است که غیر از نفت در فولاد نیز به همین صورت است.
 
بنابراین اگر محصولات با دانش به فرآورده‌ها تبدیل شود از ارزش افزوده بیشتری را شامل می‌شود که خام فروشی درست نیست و رهبر انقلاب نیز بر این امر تاکید دارند.
 
کاهش قیمت نفت در درازمدت ادامه نخواهد داشت
 
در صورت کاهش تصنعی قیمت نفت چه اقداماتی و سناریوهایی برای بودجه کشور در نظر گرفته شده است و تحلیل شما از بازی قدرتی که در عربستان با مرگ بر پادشاه عربستان صورت می‌گیرد که تحلیل‌گران آن را در قیمت نفت تاثیرگزار می‌دانند، چیست؟
 
با توجه به شواهدی که موجود است به نظر می‌رسد ما همچنان با کاهش قیمت نفت روبرو باشیم همانطوری که از دورنمای بازار به چشم می‌آید و انتظار خیلی موسسات انرژی نیز بر کاهش قیمت نفت است اما این کاهش تصنعی است، واقعی نیست و در نتیجه پایدار نیست اما اینکه چقدر زمان ببرد تا قیمت نفت اصلاح شود و قیمت نفت به قیمت اصلی خود بازگردد این اتفاق خواهد افتاد ولی این کاهش نمی‌تواند در دراز مدت ادامه داشته باشد اما اینکه کشورهای همسایه چه تغییراتی در این زمینه بازار قیمت به وجود می‌آورند سخنی نمی‎‌بینم.
 
ماجرای انتخاب به عنوان مشاور معاون اول روحانی
 
آقای قاسمی کمی از موضوعات نفتی فاصله بگیریم؛ چطور شد که وزیر دولت دهم به مشاور معاون اول در دولت یازدهم می‌شود؟
من سرباز انقلابم و هرجا لازم باشد خدمتگزارم و امروز هم احساس کردیم که کار در عراق و سوریه که علاوه بر جنبه‌های اقتصادی پیچیدگی‌های خاص خود را نیز دارد فعالیت کنیم، دوستان پیشنهاد دادند و با توجه به اینکه پرونده عراق و سوریه به دست دوستان و همکارانمان پیگیری می‌شود، برای من پست و مسئولیت مهم نیست در همه دولت‌ها تا آنجا که توان داشته باشم به نظام خدمت کردم و امروز کار در سوریه و عراق برای نظام مهم است.
 
آیا آشنایی قبلی با آقای جهانگیری داشتید؟
آشنایی زیادی نداشتم و دوستان به ایشان پیشنهاد دادند.
 
شما از جانبازان دفاع مقدس هستید از حال و هوای دوران دفاع دفاع مقدس برایمان بگویید؟
 
من در دوران دفاع مقدس این توفیق را پیدا کردم که در کنار رزمندگان باشم و چند بار توفیق این را داشتم که مجروح شدم اما خیلی از دوستانمان به آنچه می‌خواسند رسیدند اما خداوند این توفیق را به ما نداد که همواره با آنها باشیم بعد از جنگ لباس بازسازی به تن کردیم و در خدمت سازندگی بودیم.
 
بعد از جنگ به قرارگاه خاتم‌الانبیاء رفتید؟
بعد از سال‌های جنگ خیلی‌ها دوست داشتند که تهران باشند اما من به دلیل تخصص و علاقه‌ای که در این زمینه داشتم در قرارگاه خاتم‌الانبیاء مشغول شدم و حضور خود را ابتدا از کارگاه شروع کردم و بعدا مسئولیت‌های دیگری را در قرارگاه خاتم‌الانبیاء داشتم؛ مسئولیت‌های متعددی را در قرارگاه خاتم‌الانبیاء پیدا کردم و در نهایت به عنوان فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء آنجا خدمت کردیم.
 
بخش عمده فعالیتم در قرارگاه خاتم‌الانبیاء در زمینه نفت و گاز بود

قرارگاه یک مجموعه بزرگ است که در بخش‌ها و ابعاد مختلف اقتصادی به فعالیت می‌پردازد و من در این مدت توفیق خدمت در بخش‌های مختلف اقتصادی را از جمله راهسازی، راه‌آهن، بندرسازی، سدسازی، ساخت کارخانه از جمله کارخانه فولاد و موضوعات مختلف دیگری را در قرارگاه خاتم‌الانبیاء برعهده داشتم که بخش عمده فعالیتم در قرارگاه در زمینه نفت و گاز بود.
 
وقتی به وزارت نفت رفتم در تمام قسمت‌های حوزه نفت تجربه خوبی داشتم

چراکه من به مدتی به عنوان مدیرعامل شرکت سپاهنیر بودم و در حوزه اقتصادی به کارهای نفتی و گازی در این زمینه پرداختم و من به جرات می‌توانم بگویم وقتی به وزارت نفت رفتم در تمام قسمت‌های حوزه نفت تجربه خوبی داشتم و عملیاتی کار کرده بودم.
 
آیا همکاری‌تان با وزارت هنوز ادامه دارد؟
من ارتباط نزدیکی با وزارت نفت ندارم اما از دور برخی از دوستان که درخواست مشورت‌هایی دارند ارتباطاتی را با آنها دارم اما به عنوان کسی که در وزارت نفت حضور داشته باشم این گونه نیست.
 
 با قرارگاه خاتم‌الانبیاء چطور؟
من مسئولیتی در قرارگاه خاتم‌الانبیاء ندارم اما مشورت‌هایی را در این زمینه انجام می‌دهم.
 
انعقاد قرارداد با عراقی‌ها برای ایجاد واحدهای نیروگاهی
 
آقای قاسمی به موضوع ایران و عراق برگردیم؛ آیا نیروگاه‌سازی در عراق هم صورت می‌گیرد؟
بله الحمدلله نیروگاه حیدریه را شرکت ایرانی مپنا ساختند و تحویل شد که واحد اولیه آن اهدایی مقام معظم رهبری بود و برای واحدهای بعدی عراقی‌ها قرارداد بستند؛ در ساخت نیروگاه شرکت‌های ایرانی در عراق فعال هستند.
 
به عنوان رئیس کمیسیون مشورتی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام نظراتی را درباره برنامه ششم توسعه ارائه می‌دهم
 
ارزیابی شما از برنامه ششم توسعه چیست و ما تا چه حد توانسته‌ایم برنامه توسعه را در کشور اجرایی کنیم؟
 
ما از برنامه پنجم توسعه فاصله داریم و عقب‌ماندگی داریم در واقع تا سند چشم‌انداز 10 سال فاصله داریم، در برخی موارد پیشرفت‌های خوبی داشتیم اما عقب ماندگی بسیاری داریم، من همکاری‌هایی را با دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام دارم به عنوان رئیس کمیسیون مشورتی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام که بحث‌هایی را در این زمینه داریم و درباره سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه نقطه‌نظراتی را داریم.
 
من فکر می‌کنم در برنامه ششم باید فکر جدی کنیم به ویژه در بعد اقتصادی و سیاست‌های کلی برنامه ششم باید تمهیدات جدی اندیشیده شود. کشور امروز نیاز به یک جهش اقتصادی جدی است.
 
تئوری اقتصاد دیجیتالی بحث مهم آینده کشور
 
اقتصاد در دنیا و کشورمان نقش مهمی در زندگی مردم را ایفا می‌کند بخصوص اینکه اقتصاد در دنیای امروز و به ویژه در آینده کاملا سامانه‌ای و دیجیتالی می‌شود و نقش آن مهمتر می‌شود و اقتصاد ماشینی دیگر معرفت و ترحم ندارد که تئوری اقتصاد دیجیتالی بحث جالب و مهمی در کشور است.
 
با احمدی‌نژاد ارتباط رفاقتی دارم نه سیاسی
 
آقای قاسمی آیا هنوز با تیم آقای احمدی‌نژاد ارتباط دارید؟
من هیچ ارتباط سیاسی و تشکیلاتی با هیچ گروهی ندارم و علاقه‌ای به کار سیاسی ندارم و با دوستان و همکاران دولت قبل از جمله آقای احمدی‌نژاد ارتباط رفاقتی و دوستانه دارم.
 
هیچ برنامه‌ای برای انتخابات آینده ندارم
 
آیا برای انتخابات، مجلس و ریاست جمهوری برنامه‌ای ندارید؟
تا انتخابات فاصله زیادی است ولی من هیچ برنامه‌ای برای انتخابات ندارم و علاقه‌ای هم ندارم.
 
برای احیای اقتصاد سوریه و کشورهای همسایه طرحی را در دست بررسی داریم
 
اخیراً سفری هم به سوریه و دیدار با آقای بشار اسد داشته‌اید، این سفر در چه راستایی صورت گرفت؟
 
من معمولاً در سفرهایی که به سوریه می‌روم با بشار اسد دیدار دارم که در این سفر یک هفته‌ای با تعدادی از مسئولان دولت به سوریه رفته بودیم و ملاقاتی را با اکثر وزرای سوریه و رئیس جمهور داشتیم و درباره مسائل اقتصادی صحبت کردیم و وضع اقتصادی سوریه را بررسی کردیم.
 
تجربه بازسازی را در اختیار سوریه قرار می‌دهیم و طرحی را برای احیای اقتصاد سوریه و کشورهای همسایه در دست بررسی و مطالعه داریم.
 
چکیده این گفت‌وگو را اینجا ببینید.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.