| کد خبر: 140140 |

٧ روز تا کابینه ٢٤ میلیونی

یک هفته برای رایزنی‌ها و لابی‌ها زمان مانده تا کابینه ٢٤میلیونی شکل بگیرد؛ اگر بگیرد. رئیس‌جمهوری منتخب، شنبه هفته آینده در مراسم تحلیف، فهرست کابینه خود را رونمایی خواهد کرد.

تین نیوز

یک هفته برای رایزنی‌ها و لابی‌ها زمان مانده تا کابینه ٢٤میلیونی شکل بگیرد؛ اگر بگیرد. رئیس‌جمهوری منتخب، شنبه هفته آینده در مراسم تحلیف، فهرست کابینه خود را رونمایی خواهد کرد.

این وعده‌ای است که امیری، معاون پارلمانی وزیر کشور، چندی پیش داده بود. حالا بعد از تقریبا دو ماه گمانه‌زنی و رایزنی، تنها یک هفته زمان مانده است تا همه این تلاش‌ها خود را در فهرست پیشنهادی رئیس‌جمهور به مجلس نشان دهد و مشخص شود این فهرست سند وفاداری به آرا و مطالبات مردم است یا خیر. در این یک‌ ماه ‌و اندی که تلاش‌ها برای رایزنی با رئیس‌جمهور شروع شده است، دو کمیته تعامل، یکی از طرف فراکسیون امید مجلس و دیگری از طرف شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، شکل گرفته است.               

... تا بتواند با رایزنی با روحانی، او را به تشکیل کابینه‌ای ترغیب کند که بیانگر مطالبات ٢٤میلیون نفری باشد که در انتخابات به او رأی دادند. پیش از این، محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید، دو بار به‌طور شخصی با روحانی دیدار کرده بود و هریک از کمیته‌های تعامل فراکسیون و شورای سیاست‌گذاری هم یک بار با رئیس‌جمهوری منتخب دیدار داشته‌اند. افشین حبیب‌زاده، یکی از اعضای کمیته تعامل شورا درباره دیدار با رئیس‌جمهوری به تسنیم گفته بود «روحانی گفت همان‌طور که از اصولگرایان معتدل خواستم فهرست بدهند، از شما می‌خواهم که فهرست پیشنهادی خود را ارائه کنید».

با این که مشاور رئیس‌جمهوری و برخی از نمایندگان مجلس از لزوم تغییر ٥٠درصدی کابینه خبر داده بودند، تا به اینجا حضور برخی از وزرایی قطعی شده که ان‌قلت‌های محکمی درباره عمکرد آنها در وزارتخانه متبوعاشان وجود دارد. از طرفی از جمله مطالبات جدی جوان‌کردن سن کابینه و نیز حضور وزیر زن در دولت دوازدهم بود که در این باره اخبار خوبی به گوش نمی‌رسد و نمونه آن احتمال حذف شهیندخت مولاوردی از دولت دوازدهم است.

با این حال عارف در سومین کنگره حزب «ندای ایرانیان» در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا به دیدار اخیر فراکسیون امید با روحانی درباره کابینه اشاره کرد و گفت: «هفته گذشته به ایشان گزارشی دادیم، در‌عین‌حال با ایشان ارتباط داریم که ان‌شاءالله به کابینه‌ای که مدنظر ایشان و ما است، برسیم». صادق خرازی هم در گفت‌وگو با همین خبرگزاری در حاشیه این کنگره گفته است: «می‌دانم آقای جهانگیری و دوستان به رئیس‌جمهور مشورت‌هایی را ارائه داده‌اند».

او درعین‌حال از این نکته مهم سخن گفته است که: «رئیس‌جمهور قطعا این تعاملات را جمع‌بندی می‌کند و پس از مشورت با رهبری کابینه را به مجلس معرفی می‌کند. به آقای روحانی توصیه شده اما کسی طلب حق نکرده است».مجید فراهانی دبیرکل حزب ندای ایرانیان هم در سخنرانی خود در این کنگره گفت: «باید مطالبات ۲۴میلیونی در چینش کابینه لحاظ شود. امروز همچنان صدای پیرسالاری از دولت محبوب‌مان به گوش می‌رسد و بازنشستگان نمی‌خواهند کنار بکشند. تجربه‌های انتخابات اخیر نشان داد که ما پیرو بداخلاقی‌های سیاسی نیستیم بلکه به دنبال رضایتمندی مردم هستیم».

متن کنگره

حاشیه سومین کنگره ندا اگر به موضوع کابینه اختصاص داشت، نقدهایی به عملکرد شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و انتقاد از نگاه حذفی  اصولگرایان هم در کنگره مورد بحث قرار گرفت.فرهانی همچنین در ادامه سخنانش در کنگره گفت: «پارادایم حذف از سوی جریان سنتی اصولگرا باعث شد که اصلاحات دیده نشود. تبلیغ گفت‌و‌گوی ملی به نفع کشور است و تعامل با جریان اصولگرایی این فرایند را تسهیل می‌کند».محمدرضا عارف هم در سخنانش با اشاره به فرایندی که شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان طی کرده، به انتقادها از عملکرد شورا اشاره کرد و گفت: «مسیری که گفتمان و حرکت جبهه‌ای اصلاحات باید ادامه می‌داد، حرکت به سمت گفتمان بود.

در ‌‌نهایت اینکه بگوییم شورا باعث تضعیف احزاب شده، درست نیست».او ادامه داد: «ما گام‌های سخت را برداشته‌ایم، گام‌های بعدی آسان خواهد بود. اخلاق، عقلانیت و خرد مسیر ما از ابتدای سال ۹۰ بود. ما باید اعتماد را که سرمایه اجتماعی است، حفظ کنیم. در اصلاحات به نقد اعتقاد داریم به همین دلیل است که فردای انتخابات ۲۹ اردیبهشت از نخبگان خواستیم که انتقادات جدی را به عملکرد گام سوم برای بهبود اصلاحات بیان کنند».رئیس فراکسیون امید یادآور شد: «حرکات جبهه‌ای نمی‌تواند مادام‌العمر باشد. باید به سمت تحزب پیش برویم، فرد با جبهه رأی می‌آورد اما فردا یادش می‌رود.

مشکلی که در مجلس دهم داشتیم همین بود، کسانی که اگر در لیست امید نبودند، رأی نمی‌آوردند وقتی انتخاب شدند، ساز جدایی کوک کردند».او افزود: «چندماه نخست بعد از انتخابات ما به دنبال بازنگری در شورای عالی سیاست‌گذاری هستیم. امیدوارم با نقدهای خودتان ما را کمک کنید».عارف با بیان اینکه گام‌ها را استوار برداشتیم عنوان کرد: «در گام سوم هم دولت تدبیر و امید و هم شوراهای شهر و روستا به‌خوبی انجام مسئولیت خواهند کرد و بدانید که این مسئولیت سنگینی است. ما درصدد هستیم دولت توانمند داشته باشیم، شورا‌ها پارلمان محلی است و به‌دنبال اصلاحات در قوانین مادر هستیم».او تأکید کرد: «دولت‌ها باید تا مرزهای شهر بیایند اما اداره را باید به شورا‌ها واگذار کرد، ما نخواهیم گذاشت با فروش تراکم و هوا سرمایه آیندگان را به باد بدهند».

چند کلمه با منتخبان شورا

عارف خطاب به منتخبان شورای شهر و روستا گفت: «اولین و مهم‌ترین آزمون شورا‌ها به‌خصوص تهران، انتخاب شهردار است. ما تصور می‌کردیم در کلان‌شهر‌ها نتوانیم رأی بیاوریم که مردم سنگ تمام گذاشتند پس شهردار‌ها حواسشان باشد. سال ۹۸ هم انتخابات مهمی پیش‌رو داریم. شورا‌ها به خاطر داشته باشند که عملکردشان تأثیر‌گذار است».او تأکید کرد: «امیدوارم اعضای شورای کلان‌شهرها برای خودشان رسالت فردی و حزبی قائل باشند، چون رویکرد ما جبهه‌ای بود. همه قبول دارند پیروزی آنها به دلیل حضور در لیست بود، طبیعتا خیلی جاها باید از نظر فردی بگذرید و از تصمیمی که با آن موافق نیستید، دفاع کنید. این رویکرد جبهه‌ای و خرد جمعی است. ما این انتظار را از اعضای شورا داریم اگر چه یک‌دستی و صمیمیت در اعضای شورا نیز این نوید را می‌دهد».عارف با تأکید بر اینکه منتخبان شورای شهر باید گام اول را با انتخاب شهرداری که بتواند به مطالبات مردم برسد درست بردارند، گفت: «در شهر تهران مسائل متعددی داریم، کار سنگینی بر دوش شهردار و شورای شهر است ولی مطمئن هستیم با پشتوانه مردم و خدا می‌توانیم گام بعد را بهتر برداریم».

دبیر شورای امنیت ملی اقدام کند

سومین کنگره حزب ندای ایرانیان در حالی پایان یافت که صادق خرازی مؤسس این حزب نکاتی را درباره رفع حصر یادآور شده و به ایلنا گفت: «باید یک بحث جدی در این مورد صورت بگیرد. رفع این جریان نیازمند تدبیر است و سران سه قوه باید با هم گام بردارند و دبیر شورای امنیت ملی باید اقدام کند. انتظار اصلاح‌طلبان و کنشگرهای سیاسی این است که یک گام درست برداشته شود و نباید همین‌طور رها شود». او تأکید کرد: «می‌دانم وزیر بهداشت و یک تیم ویژه از سوی رئیس‌جمهور مأمور رسیدگی به وضعیت بیماری آقای کروبی است. امیدوارم مشکلی نباشد و هرچه زودتر این مشکل رفع شود».

 

منبع: روزنامه شرق

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.