| کد خبر: 2340 |

تصادف خاطره ای تلخ و کابوسی که سال ها در اذهان باقی می ماند

تین نیوز | رخدادهایی ناگوار مانند تصادف می تواند مسافرتی همراه با شادی و نشاط نوروزی را گاهی به خاطره ای تلخ و کابوسی که سال ها در اذهان باقی می ماند، مبدل سازد.
 
مسافرت های نوروزی یک نوع گردشگری توده ای است یعنی در یک مقطع زمانی دو هفته ای میلیون ‌ها ایرانی در اقصی نقاط کشور به مسافرت می روند.
 
نوروز یک سنت باستانی سرزمین ایران است و از روزگاران کهن، نماد فرخندگی و سلامت بشر محسوب می شد. چه بسیار غم ها، کینه ها و خاطرات تلخ که به بهانه این جشن تولد طبیعت کنار گذاشته می شوند اما در کنار همه این خوشی ها و جشن ها، وقایع ناگواری وجود دارد که همه سرخوشی عید نوروز گوارایش نمی کند.
 
در سالهای اخیر همواره شنیدن اخبار کشته های حاصل از تصادفات رانندگی، کام بسیاری از خانواده های ایرانی را برای همیشه تلخ کرده است. شنیدن خبر تصادف در ایام تعطیلات نوروز می تواند برای همیشه، نوروز را به نمادی تلخ و زجرآور برای بازماندگان تبدیل کند.
 
 تصادف رانندگی فقط به از بین رفتن چند قطعه آهن نمی انجامد در ازای هر تصادف، علاوه بر هزینه های مادی بسیاری از هزینه های روانی و اجتماعی به عامل انسانی، خانواده و تمامی کسانی که در تصادف دخیل اند و در نهایت جامعه وارد می آورد.
 
رئيس پليس راهنمايي و رانندگي كشور در این باره می گوید: مديريت كاهش سرعت با كار فرهنگي، اجتماعي و علائم هشداري و همكاري رسانه اولويت پليس در كاهش تصادفات است.
 
سردار اسكندر مومني دلیل اصلي وقوع تصادفات و تلفات را سرعت غيرمجاز اعلام کرد و افزود: سرعت رابطه معناداري با تصادف داشته و هرسالي كه ميانگين سرعت پائين آمد تصادفات نيز كاهش پيدا كرده است.
 
لزوم افزايش دوربين هاي كنترل هوشمند در جاده ها
وی با بيان اينكه مديريت كاهش سرعت با كار فرهنگي، اجتماعي و علائم هشداري و همكاري رسانه اولويت پليس در كاهش تصادفات است، اظهارداشت: علاوه بر كارهاي فرهنگي و اجتماعي افزايش دوربين هاي كنترل هوشمند باعث كنترل خودروها و كاهش سرعت و وقوع تصادف خواهد شد.
 
رئيس پليس راهنمايي و رانندگي كشور عمده حادثه ديدگان تصادفات را عابران پياده و موتور سيكلت سواران عنوان کرد و گفت: نصب شب رنگ در ادوات كشاورزي، كلاه ايمني موتور سيكلت سواران و خط كشي سفيد ديده شدن و مديريت سرعت، كارميداني و فرهنگي در دستوركار قرار دارد.
 
وی با اشاره به اينكه هماهنگي و همكاري خوبي بين پليس و همه ارگان هاي امدادي براي احساس آرامش بيشتر مردم در تعطيلات نوروزي وجود دارد، افزود: پليس با مجهز کردن راهها به دوربين هاي هوشمند به صورت يكپارچه به طول 30 هزار كيلومتر درصدد مديريت سرعت است.
 
مومنی گفت: ايمني و انضباط در آمد و شد، ايمني سفر و حفظ جان مسافران و كاهش حوادث و سوانح جاده اي از دغدغه هاي پليس در سالهاي اخير بوده است.
 
وي با بيان اينكه آموزش همگاني، اطلاع رساني و انجام اقدامات فرهنگي، هماهنگي و تعامل جلب همکاري دستگاه هاي دخيل در امر ترافيک باعث شده كه تصادفات و تلفات جاده اي در سالهاي اخير كاهش چشمگيري داشته باشد، افزود: اين دستاورد بسيار بزرگ با همكاري و همدلي همه دستگاههاي دخيل در امر ترافيك محقق شده است.
 
رئيس پليس راهنمايي و رانندگي كشور با بيان اينكه از 25 اسفند با آغاز طرح ترافيكي پليس نسبت به مدت مشابه سال قبل تعداد تلفات جاده اي از 15 نفر به 5 نفر كاهش داشته است، اظهار داشت: هماهنگي بين دستگاه ها و انجام وظايف هردستگاه به درستي باعث هم افزايي و تلاش مضاعف همه دستگاه ها در كاهش تصادفات و تلفات جاده اي شده است.
 
وي با اعلام اينكه از ابتداي شروع طرح ترافيكي پليس تاكنون افزايش شش درصدي سفر را شاهد بوده ايم، بيان داشت: سفر به استانهاي شمالي با توجه به مساعد شدن وضعيت هوا در روزهاي اخير افزايش يافته كه اميدواريم با شروع موج دوم سفرهاي نوروزي همچنان شاهد كاهش وقوع تصادفات و تلفات جاده اي باشيم.
 
سردار مومني با اعلام اينكه عمده تصادفات رخ داده در استانهاي شمالي به دلیل پيوستگي و تراكم بين مناطق كشاورزي و مسكوني، تصادفات موتوسيكلت سواران و عابران پياده است، تصريح كرد: در صدديم با نصب شب نما در كلاه ايمني موتورسيكلت سوران و ادوات كشاورزي و هماهنگي براي احداث پل عابر پياده و عريض تر كردن راهها تلفات و وقوع تصادفات را كاهش دهيم.
 
احساس آرامش بيشتر مردم در تعطيلات نوروزي
وی با ابراز اميدواري در خصوص ادامه داشتن روند كاهش تصادفات در سال 93  از مردم و مسافران نوروزي خواست به منظور برخورداري از سفر ايمن و بي خطر، رعايت سرعت مجاز و عدم شتاب و عجله در سفر را مدنظر داشته باشند.
 
رئیس پلیس راه گيلان نیز  گفت: پلیس راه استان با پوشش ترافیکی مناسب در ایام نوروز و اجراي طرح های مختلف ترافیکی شاهد کاهش چشمگیر تلفات در ایام نوروزی بوده است.
 
سرهنگ مهیار رستگار افزود: گیلان با توجه به جاذبه های گردشگري متعدد و متنوع یکی از استان های مسافر خیز كشور است و این خطه سرسبز همانند سال قبل شاهد حضور میلیوني مسافران نوروزي است.
 
وي اظهارداشت: برابر اعلام اداره کل حمل و نقل و پایانه های استان نیم میلیون خودرو طی این مدت وارد استان شده  که حضور این تعداد وسیله نقلیه به همراه خودروهاي موجود در استان حجم گسترده ای از ترافیک را به همراه داشته است که این موضوع دقت بیشتر رانندگان و رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی را جهت کاهش تصادفات می طلبد.
 
رئیس پلیس راه گيلان با تاکید بر تلاش حداکثری پلیس راه در ایام باقیمانده تعطیلات نوروزی و احترام بیشتر رانندگان به مقررات، ادامه روند کاهش تلفات ناشی از تصادفات جاده ای را از خداوند منان مسئلت کرد.
 
وی در ادامه به رانندگان توصیه کرد تا ضمن رعایت فاصله طولی از رانندگی در هنگام خواب آلودگی به طور جدی پرهیز کنند.
 
 رستگار با بیان اینکه دلیل بیشتر تصادفات جاده ای ناشی از خواب آلودگی رانندگان است، اظهار داشت: رانندگان در مسیرهای طولانی و هنگامی که احساس خواب آلودگی دارند به استراحت بپردازند به ویژه در ساعات پایانی شب رانندگی نکنند.
 
وی تصریح کرد: استفاده از کمربندی ایمنی یکی از ضروریات و الزامات در هنگام رانندگی است که رانندگان و سرنشینان خودروها نباید در هنگام رانندگی آن را که به عنوان فرشته نجات آنان محسوب می شود را فراموش کنند.
 
رئیس پلیس راه گيلان بار دیگر بر لزوم پرهیز از گرفتن سبقت بی مورد، رانندگی نکردن در هنگام خواب آلودگی و رعایت کردن فاصله طولی به ویژه در ایام تعطیلات نوروزی که حجم تردد خودروها در جاده ها زیاد است، تاکید کرد.
 
کمربند ایمنی فرشته نجات سرنشینان خودروها
بررسی ها نشان می دهد که بخش عظیمی از قطع عضو ها و معلولیت ها به تصادفات رانندگی اختصاص دارد. تعداد زیادی از خانواده هایی که از نعمت حضور پدر محروم می شود ( خانوارهای زن - سرپرست) با همه مصائبی که در پی دارد ناشی از تصادفات اند. بسیاری از اختلالات عاطفی و روانشناختی از جمله اختلال استرس پس از سانحه، افسردگی و اضطراب و حتی خودکشی ها از عوارض سوگ ناشی از تصادفات منجر به فوت هستند.
 
خانواده های فراوانی که در اثر از دست دادن ناگهانی یکی از اعضای خانواده مدیریت و توازن نظام خانواده را از دست می دهند و از هم پاشیدگی و به تبع آن آسیب های اجتماعی متعدد را تجربه می کنند همه و همه عوارض دردآور تصادفات رانندگی اند.
 
باید اذعان کرد در یک تصادف رانندگی فقط خاطره تلخ یا هزینه مادی ایجاد نمی شود. از آنجایی که در هر تصادف احتمالا یک انسان آسیب می بیند و هر انسان جزئی از یک نظام گروهی، خانوادگی، فامیلی و اجتماعی است پس باید نتیجه گرفت که در هر واقعه تصادف یک نظام (سیستم) است که آسیب می بیند.
 
در هر واقعه خسارت آفرین مانند تصادف رانندگی ممکن است مردم با موضوعات چالش برانگیزی همچون دیه و حمایت های بیمه ای ناکارآمد روبرو شوند که هر یک از این مفاهیم، با توجه به وضعیت اقتصاد کشور برای خانواده هایی که وضع اقتصادی متوسط یا پائین تر دارند می تواند طاقت فرسا باشد.
 
اما در کنار همه این موارد آمارها نشان می دهد که برخی از مهمترین عوامل تصادفات شدید حواس پرتی، آستانه پائین تحمل افراد و خودخواهی و عدم رعایت حقوق متقابل است.
 
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در این زمینه می گوید: احترام به قوانین راهنمایی و رانندگی، توجه به علائم هشدار دهنده، افزایش اطلاعات مربوط به رانندگی، جاده ها و  رعایت حقوق متقابل در جامعه امری ضروری است.
 
حسن تامینی با بیان اینکه پیشگیری کم هزینه تر از درمان است، افزود: جلوی تصادفات و تلفات ناشی از آن باید با برنامه ریزی هدفمند و فرهنگ سازی گرفته شود.
 
وی اظهارداشت: در جامعه همه باید خود را عضو یک مجموعه بدانند و تنها در این صورت است که می توان ضمن کاهش خطرات، به شکوفایی ظرفیت ها اندیشید.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.