| کد خبر: 266741 |

◄ برنامه ریزی شگفت انگیز قزاقستان برای توسعه ترانزیتی

قزاقستان ظرف 15 سال گذشته، 35 میلیارد دلار در زیر ساخت حمل و نقل سرمایه گذاری کرده است.

تین نیوز

سفارت ایران در شهر آستانه پایتخت قزاقستان گزارش کاملی از سیاست ها و برنامه ریزی های کشور قزاقستان در زمینه توسعه ترانزیتی خود در بخش های  مختلف جاده ای، ریلی، دریایی و هوایی منتشر کرد.

به گزارش تین نیوز، در بخشی از خلاصه مدیریتی این گزارش که با عنوان  « جایگاه جهانی صنعت حمل و نقل قزاقستان پس از تحولات فوریه 2022 با نگاهی به تاثیر تحولات مذکور بر صنعت مشابه کشورمان » منتشر شده، آمده است: قزاقستان ظرف 15 سال گذشته، 35 میلیارد دلار در زیر ساخت حمل و نقل سرمایه گذاری کرده است. شاخص های موجود نیز حاکی از رشد ترانزیت در قزاقستان است. اعداد موجود گرچه مبین فاصله معنا دار این کشور تا تبدیل شدن به قدرت تمام عیار حمل و نقل است، اما جریان وقایع پس از فوریه 2022 ( آغاز جنگ روسیه و اوکراین ) همچون باد موافقی برای توسعه اقتصاد حمل و نقل بین المللی قزاقستان، در حال وقوع است. توسعه اقتصاد حمل و نقل قزاقستان عاملی مثبت برای توسعه اقتصاد مشابه کشورمان ارزیابی می شود.

در 10 سال گذشته و در راستای توسعه جاده ابریشم جدید از طریق ابتکار جاده و راه، چین در پی این بوده که اقتصادهای جهانی را در یک شبکه چین محور یکپارچه کند. به همین دلیل راه آهن سریع السیر چین اروپا که از روسیه سپس اوکراین یا بلاروس عبور می کند به سرعت رشد کرد.

به لطف یارانه های دولتی چین، قطارهای باری از این مسیر به سرعت جایگاهی بالاتر از حاملان هوایی و دریایی یافتند زیرا قیمت تمام شده بار ارسالی از این طریق به یک پنجم ترابری هوایی کاهش یافته  و 75 درصد نیز از حمل توسط کشتی سریع تر است.

بدین ترتیب این راه آهن روسی ارجح برای برخی محصولات گرانقیمت مورد تقاضای بالا از جمله خودروهای برقی و اقلام تجارت الکترونیک است.

این وضعیت اما در فوریه 2022 و با حمله روسیه به اوکراین به صورت جدی تغییر کرد. اکنون بسیاری از تجار اورپایی با ترس از گرفتاری در عواقب تحریم های ضد روسی،  به فکر استفاده از دیگر روش ها، از جمله دریا افتاده اند. در واقع وضعیت این خط آهن که از 2011 کار خود را آغاز کرد اکنون به برگشتن به وضعیت زمان شروع آن نزدیک شده است.

برای دریافت فایل کامل گزارش روی عبارت اینجا کلیک کنید.

downloadFile
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.