| کد خبر: 45362 |

◄ انقلاب ریلی دشوار است، در آسفالت راه روستایی انقلاب می‌شود!

تین نیوز | " چندی پیش نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه بودجه سال 94 مقرر کردند دو میلیون تن قیر رایگان برای آسفالت راه‌های روستایی اختصاص یابد.
به موجب مصوبه مجلس در بند «ف» تبصره دو لایحه بودجه 94، وزارت نفت موظف است از طریق شرکت دولتی تابعه ذی‌ربط معادل ارزش ریالی دو میلیون تن قیر رایگان تا سقف 24 هزار میلیارد ریال را جهت روکش آسفالت، آسفالت راه‌های روستایی فاقد آسفالت و معابر روستاها به نسبت هشتاد درصد (80%) در اختیار شرکتهای تابعه ذی‌ربط وزارت راه و شهرسازی و بیست درصد (20%) بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار دهد و در حسابهای فی‌مابین خود و خزانه‌داری کل کشور اعمال و با آن تسویه نماید. "
 انتشار این خبر با واکنش‌های مختلف کاربران تین نیوز همراه بود که برخی موافق و برخی مخالف این موصبه مجلس بودند. نظرات کاربران در ادامه امده است:

1-آیا صرف قیر برای تثبیت زمین های بیابانی برای جلوگیری از ورود ریزگرد به کشور اولویت بالاتری ندارد؟

2- این مصوبه عجیبی است و جای بحث دارد، بودجه راه های روستایی را از بودجه حمل و نقل ریلی بالاتر برده است و ظاهرا قیر تحویل می شود ولی عملا پول باید به حساب وزارت راه واریز شود. یعنی تخصیص بودجه غیرمستقیم، یعنی بی انضباطی بودجه. نمایندگان هم راضی هستند چون معاونت پارلمانی وزارت همان معاونت راه روستایی است و نمایندگان به پشتوانه وی می توانند قول آسفالت هر راه روستایی را به مردم بدهند، یعنی طرح و برنامه هم لازم نیست هر كاری خواستند انجام بدهند و اینطور رای بهتری هم جلب می كنند. خدا به داد ملت برسد با این بودجه نویسی و ریخت و پاش مالی برای جلب آرا. یعنی از قدرت نمایندگی استفاده می كنند و قانونی می نویسند تا میز نمایندگی و قدرت خود را تثبیت كنند.
فدای شهید بهشتی كه می گفت: ما تشنگان خدمتیم نه تشنگان قدرت.

3- آسفالت یك كیلومتر راه روستایی 200 میلیون تومان هزینه دارد پس با این پول می توان 12000 كیلومتر راه روستایی را آسفالت كرد. عملكرد سال 93 برابر دو هزار كیلومتر آسفالت راه روستایی بوده است. پس عملكرد آسفالت راه روستایی در سال بعد شش برابر می شود. این یعنی انقلاب در آسفالت راه روستایی
فكر كنم چون انقلاب ریلی سخت بوده به انقلاب راه روستایی اكتفا كردند. خدا كند مثل سال 84 نشود كه آسفالت راه های روستایی منجر به افزایش شدید سوانح و تلفات مردم شد.

4- اگر به جای اعطای قیر یارانه ای مبلغ آن را در ردیف اعتبارات راه روستایی اضافه كنند بهتر است چون در این شرایط به ارزش قیر كم توجهی می شود و از سویی هزینه های راه روستایی به شفافیت روشن نمی شود. در واقع سیاست هدفمندی یارانه ها به معنای رساندن ارزش هر كالا به ارزش واقعی خود و سپس كمك به بخش های نیازمند یارانه است ولی در این ماده قانونی به خوبی عمل نمی شود. برخی از راه های كم تردد را می توان با مصالح جایگزین آسفات نظیر شفته آهكی روكش نمود ولی ارزانی قیر باعث بی توجهی به تكنولوژی های جایگزین می شود.

5- دو میلیون تن قیر خیلی بیش از نیاز راه های روستایی خواهد بود و بهتر است با دستور وزیر بخشی از آن برای روكش راه های اصلی و بزرگراه های خراب شده استفاده شود.

6- معاون ساخت راه های روستایی گفتند كه در افق 1404 تمام روستاهای بالای 50 خانوار دارای راه آسفالته می شوند. این بیان نشان می دهد چقدر در راه های روستایی كمبود وجود دارد و اگر كارشناسان محترم به روند گذشته نگاه نكنند بلكه به نیازها توجه كنند  این سخنان را نخواهند گفت. در سال های قبل به این بخش كم توجهی شده است و نباید عملكرد آتی مثل گذشته باشد. البته معاونت راه روستایی در اجرای این كار باید اولویت بندی را دقیقا رعایت كند و به امیال و خواسته های فردی مقامات و افراد توجه نكند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.