| کد خبر: 44857 |

نظرها و خبرها◄ جاده یا راه‌آهن؟ مسئله این است

تین نیوز | سالهاست در کشور شعار توسعه ریلی سرداده می‌شود اما در عمل بیش از هر چیز شاهد افتتاح، کلنگ زنی و یا وعده احداث آزاد راه و بزرگراه هایی هستیم که مشوقی برای استفاده از ناوگان جاده‌ای به جای ریلی است.

1- افتتاح آزادراه قم-گرمسار در سفر استانی رئیس‌جمهوری به قم
تین نیوز | سه شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ 
خلاصه مطلب: ...معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: آزادراه حرم تا حرم در 4 بخش در دست مطالعه و اجرا است که هم اکنون بخش اول این آزادراه حدفاصل قم تا گرمسار به طول 152 کیلومتر آماده بهره برداری است و احداث مابقی پروژه نیز از اولویت های وزارت راه و شهرسازی است. 
علی نورزاد ضمن اعلام این مطلب افزود: طرح آزاد راه حرم تا حرم میان شهرهای مقدس قم و مشهد تعریف شده است که علاوه بر بخش اول آن که آماده بهره برداری است، بخش دوم آن حد فاصل گرمسار _ سمنان به طول تقریبی 120 کیلومتر و بخش سوم حد فاصل نیشابور _ مشهد (سه راهی باغچه)به طول تقریبی 80 کیلومتر و بخش چهارم حدفاصل سمنان-نیشابور در دست مطالعه و آماده جذب سرمایه گذاری است... 
مطلب کامل

نظر | جاده یا راه‌آهن؟ مسئله این است
نظر منتشر شده در تاریخ ۱۳۹۳-۱۱-۲۸ در مورد این مطلب:
رئيس جمهور محترم براي ترانزيت بر ساخت راه آهن تاكيد دارند و در شركت ساخت به محورهاي ترانزيتي جاده اي توجه مي شود.

2- پیش بینی میزان ترانزیت سالانه از کریدور عشق آباد
تین نیوز | سه شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۳
خلاصه مطلب: ...رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: پیش بینی اولیه سازمان برای ترانزیت کالا از مسیر کریدور ترانزیتی حدفاصل ایران، ترکمنستان، ازبکستان و عمان سالانه 10 میلیون تن است. داوود کشاورزیان در گفتگو با خبرنگار تین نیوز با اشاره به میزان کالای عبوری از کریدور ترانزیتی عشق آباد اظهار داشت: پیش بینی اولیه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای به منظور حجم کالای ترانزیتی عبوری از کریدور ترانزیتی حدفاصل ترکمنستان، ازبکستان، ایران و عمان سالانه 10 میلیون تن است.
مطلب کامل

نظر | مسئولان به حرف متخصصان گوش بدهند نه متملقان!
نظر منتشر شده در تاریخ ۱۳۹۳-۱۱-۲۸در مورد این مطلب:
عمان قرار است چه کالاهایی به سوی آسیای میانه گسیل کند؟ اگر منظورتان خودرو است که اینها خود می توانند از طریق روسیه و همسایه شرقی شان ارزانتر و سریعتر وارد کنند، پس نیازی به مسیر ایرانی نیست.
مسیر ریلی ایران با فن آوری ۸ دهه پیش اداره می شود و جاده هایمان نمی توانند "ترانزیتی" از نظر استاندارد سرعت و خدمات٬تلقی شوند. ترانزیت خوب و درآمد زاست و باید پیگیری سختکوشانه شود ولی آیا زیربناهایش موجودند؟  چنین نیست و مطالعات ترانزیت چند دهه گذشته جملگی از رده خارج شدند، چون معادلات سیاسی، اقتصادی،تجاری کاملا تغییر کرده اند. البته پروتکل ها امضاء می شوند، ولی اجرا نمی شوند. چند کارشناس مستقل و غیر دولتی و غیر وابسته را به خدمت گیرید تا به شما بگویند که توان بالقوه ترانزیت کالای راه آهن و جاده های ایران چقدر است و چقدر می ارزد و چقدر اشتغال مولد و خدماتی ایجاد می کند. تقاضا می کنم ، فقط به "متخصصین" گوش فرا دهید و نه "متملقین".

3- بارش برف سنگین درگردنه های فیروزکوه/نمک پاشی بیش از500 تن برای ایمنی محورها
تین نیوز | سه شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ 
خلاصه مطلب: ...مجتبی صادقی سرپرست اداره راه و شهرسازی شهرستان فیروزکوه با اشاره به بارش برف در سطح منطقه و شدت ان در محورهای کوهستانی، از نمک پاشی به میزان بیش از 500 تن در سطح جاده های برفگیر این شهرستان خبر داد...
مطلب کامل

نظر | نمک پاشی عامل فرسودگی آسفالت
نظر منتشر شده در تاریخ ۱۳۹۳-۱۱-۲۸در مورد این مطلب:
آیا می دانید نمک آسفالت را فرسوده می کند؟ بهتر است از سوئدی ها، کانادائی ها، آمریکائی ها و اسکاتلندی ها یاد بگیرید که چگونه محورهای زمستانی را ایمن سازی می کنند. نمک پاشی آخرین و بدترین حربه است.

نظر | لزوم استفاده محدود از نمک در هنگام برودت هوا
نظر منتشر شده در تاریخ ۱۳۹۳-۱۱-۲۸در مورد این مطلب:
سوئدی ها، کانادائی ها، آمریکایی ها، اسکاتلندی ها دقیقا چه کار می کنند؟ تا جایی که ما شنیده ایم، آنها هم در برودت های تا حدود -5 ، -6 درجه از نمک طعام استفاده می کنند. اما به میزان محدود تا آسفالت فرسوده نشود. البته موادی چون CMA هست که اثر تخریبی کمتری دارد اما بسیار گران است و به صورت عملیاتی و گسترده استفاده نمی شود.

4- توافق حمل و نقلی ایران و ترکیه حاکی از شرایط برد - برد بود یا برد- باخت؟
تین نیوز | پنجشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۳
خلاصه مطلب: ...چندی پیش مسعود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای حل مشکلات ترانزیتی ایران و ترکیه به ترکیه سفر کرد. سفری که منجر به مبادله تفاهم نامه حمل و نقلی شد. اگرچه برخی این توافقنامه را باج ایران به ترکیه خواندند اما مسعود خوانساری رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق تهران چنین نظری ندارد و معتقد است" سفر آقای واعظی به آنکار بسیار موفقیت آمیزی بود. سفری که برای دو طرف مذاکره کننده برد - برد بود." ..
مطلب کامل

نظر | باج‌دهی آشکار به ترکیه

نظر منتشر شده در تاریخ ۱۳۹۳-۱۱-۰۹در مورد این مطلب:
وقایع پیش آمده و نتیجه نهایی آن نه تنها یک وضعیت برد برد نبود بلکه یک باج دهی آشکار و آبرو ریزی مفتضحانه بود. 70 درصد عوارض ترکها کم شد و ما مدت زیادی برای هر رفت و برگشت حدود 1800 یورو پرداخت کردیم و هنوز تا این ساعت ترک ها آنرا قطع نکردند. لازم است همه بدانند و اعلام شود که در عوض کم شدن مابه التفاوت ترک ها تن کیلومتر کامیونهای ایرانی بداخل کشور 5 برابرشد. باید مشخص شود ما بیشتر ایرانی هستیم یا ترکها بیشتر ایرانی ؟ تصمیم‌گیری ها بیشتر باید به نفع ایران با شد یا به نفع ترکها، و مسئولینی که تصمیمات این چنینی میگیرند کجایی هستند؟

5- ترکیه شریک تجاری اصلی ایران نیست

تین نیوز | چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۳
خلاصه مطلب: ...مدیر کل دفتر ترانزیت سازمان راهداری با اشاره به ترانزیت سالانه بیش از 10 میلیون کالا در مرزهای ایران اظهار کرد: در این میان ترکیه اصلی ترین شریک تجاری ایران به حساب نمی‌آید.
محمد جواد عطرچیان تصریح کرد: با توجه به جایگاه جغرافیایی ایران و نقش مهمی که در ترانزیت منطقه ایفا می کنیم سالانه حجم قابل توجهی از کالاها در مرزهای ایران صادر و یا وارد می شوند که بخش عمده‌ای این از طریق مرزهای دریایی و همسایگان شرقی و شمالی انجام می گیرد...
مطلب کامل

نظر | سهم تجارت هر کشور را چه کسانی تعیین می کنند؟
نظر منتشر شده در تاریخ ۱۳۹۳-۱۱-۰۲در مورد این مطلب:
هميشه سهم تجارت را مديران و رهبران هر كشوري تعيين مي كنند نه حمل و نقل. اگر كشورهاي همسايه وارد تشكل هاي منطقه اي مي شوند يعني وضعيت جديدي را مي خواهند برپا كنند كه شرايط قبلي راتغيير دهد.

6- یاد قرارداد ترکمنچای زنده شد!/آب پنیر و آدامس در عوض نساجی و موتورصنعتی!
تین نیوز | شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۳
خلاصه مطلب: ...لیست کالاهای مشمول تعرفه ترجیحی با ترکیه، یادآور قرارداد ترکمنچای است. دراین لیست محصولاتی نظیر: بادبادک، آدامس، آب پنیر، انجیر و تخم پرندگان ازطرف ایران و محصولاتی نظیر: منسوجات نساجی، انواع پیچ ، صفحات آلومینیوم، موتورهای صنعتی و انواع مبلمان از طرف ترکیه قرارداد شده است.
محمد حسین برخوردار در خصوص اعمال تعرفه ترجیحی میان ایران و ترکیه اظهار داشت: بحث برقراری تعرفه ترجیحی میان ایران و ترکیه، بحث جدید و غیر منتظره ای نیست و به دلیل آثار و تبعاتی که بر بخش تولید و تجارت دو کشور وارد می کند، حداقل بیش از یک دهه است که در رابطه با جزئیات و کم و کیف آن مباحث مختلف طرح می شود.
مطلب کامل

نظر | کاپیتولاسیون تجاری
نظر منتشر شده در تاریخ در مورد این مطلب:
کاپيتولاسيون تجاری
رونمايی از فهرست کالاهای مشمول تعرفه ترجيحی بين ايران و ترکيه موجب بُهت و شگفتی تجار طرفين شد. در روش تعرفه ترجيحی مبادلات تجاری فی‌ما‌بين دو کشور و يا اتحاديه‌ای از کشورها برای واردات اقلام مشخص شده تخفيف‌هايی در حقوق ورودی اعمال می‌گردد. مثلاً؛ برای واردات قطعی يک دستگاه تلويزيون، وارد کننده بايد 50 ريال حقوق ورودی (حقوق گمرکی + سود بازرگانی +...) به عنوان ماليات واردات به کشور پرداخت نمايد. بر اساس تعرفه ترجيحی مقرر با کشور متعاهد و توافق انجام گرفته 20 ريال وارد کننده پرداخت خواهد نمود. اين موجب افزايش شانس موفقيت کشور صادر کننده در رقابت با رقبای تجاری خواهد شد. اين ارفاق ترجيحاً داده شده به آن کشور فارغ از کيفيت کالای صادراتی موجب رونق صادرات به بازار هدف خواهد شد. امروزه در مبادلات تجاری بين‌المللی روش تعرفه ترجيحی مناقشه‌انگيز بوده و در بسياری از روابط تجاری کشورهای مترقی ساليان متمادی است که منقرض شده است. کارشناسان سازمان تجارت جهانی شيوه تعرفه ترجيحی را مذموم و اِعمال تخفيفاتی برای کالاهای يک کشور در قياس با ساير کشورها را عملی غير اخلاقی و غير رقابتی توصيف می‌کنند.

ترکيه به عنوان کشور عضو سازمان تجارت جهانی و ايران در آروزی الحاق به آن سازمان از اول ژانويه برای فهرستی از کالاها تعرفه ترجيحی اِعمال نموده‌اند. ساليان درازی بود که فهرست مذکور آماده آنگاه با اعتراض طرفين اقلام مدنظر حذف و بارديگر امضاء توافق‌نامه مذکور به تعويق می‌افتاد. يکی از وزرای سابق کشور اخيراً اظهار داشتند که در ملاقات عالی‌ترين مقامات طرفين، مراسم امضاء توافق‌نامه نيز برگزار گرديده بود. که با ايستادگی و امتناع ايشان از امضاء مراسم مذکور با تنش لغو گرديده بود. در فهرست کالاهای مشمول تعرفه ترجيحی ترکيه با ارزش افزوده بالا، اقلامی مانند منسوجات در نظر گرفته شده‌اند که کشور ترکيه جزء توليد و صادر کنندگان برتر دنيا است. که نيازی به رقابت با رقبا برای ورود به بازار ايران نداشته است. تنها موجب کاهش قيمت تمام شده‌ی کالاهای مذکور در بازار ايران می‌گردد. به عبارت ديگر تنها در رقابت با کالای متشابه داخلی موفق خواهد شد. و يا لوازم خانگی که کشور در آستانه خودکفايی است با ورود افسار گسيخته محصولات ترکيه قدرت رقابت را در مقايسه با قيمت تمام شده و البته اندکی با کيفيت مطلوبتر بازی را به رقبای نه آن‌چنان با کيفيت‌تر خواهد باخت.
در مقابل فهرست کالاهای ايرانی آن‌چنان آماده شده است که حتی رسانه‌ها و تجار ترکيه از رويت آن شوکه شده‌اند در يکی از سايت‌های خبری‌تحليلی، يکی از تجار ترکيه به مزاح اظهار داشته‌بودند: "...که در توليد بادبادک مشکل داشتيم که قرار شده از کشور هم‌دين ايران وارد کنيم و با اين واردات مشکل تاريخی فرزندانمان را حل کنيم." کالاهايی نظير آب کشک (پنير) و ... واقعاً توليدات آب کشک کشور آن‌چنان زياد است که دست توليد کنندگان باد کرده است و با الطاف مديران تجاری کشور و با منت به کشور ترکيه صادر شود. اگرچه مقرر شده است که در هر سه ماه فهرست اقلام مندرج در توافق‌نامه مورد بازنگری قرار گيرد.

ولی فهرست اجرايی موجب شرمساری است. در‌اين‌بين عدم واکنش اعضای اتاق بازرگانی بر حيرت توليد کنندگان کشور افزوده است. به جزء آقای مسعود دانشمند و کارشناسی ديگر از اعضای اتاق که در خصوص معنا و مفهوم تعرفه ترجيحی اظهار نظری فرموده‌اند الباقی اعضاء واکنشی از خود بروز نداده‌اند. شايد اصلاً از موضوع اطلاعی ندارند. و يا سطح مبحث بالاتر از ظرفيت دانش آنان است. هر يک از اتحاديه اصناف و سنديکاهای مربوطه موارد مربوط به پيشه خود را بازگو می‌کنند و اعضای اتاق به نمايندگی از آنان مسايل عمومی و کلان را مورد تحليل قرار می‌دهند. و مجموع مسايل و آلام و رنج‌های آنان را فرياد می‌زنند و گريبان دولت‌مردان را گرفته بازخواست می‌کنند. رخوت زمستانی (و شايد تمام فصول) آنان در اين موضوع علت حضور آنان در اين مجمع را صرفاً رانت‌خواری آنان تلقی نموده و شائبه فرضت‌طلبی را در اذهان متبادر می‌سازد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سیدوکیلی 0 0

    طرح سوال بجا و هوشمندانه ای از طرف تین نیوز است. به سهم خودم متشکرم. واقعا اگر اولویت همه ریل است: چرا سهم سرمایه گذاری جاده ای را کم نکنیم؟ چرا سرمایه گذاری جدید جاده ای را متوقف نکنیم؟ چرا تسهیلات مالی جاده ای را دشوار تر از ریلی نکنیم؟ چرا بازار ریلی را آزاد نکنیم؟ چرا سبدهای سرمایه گذاری برای جذاب شدن سرمایه گذاری ریلی تعریف نکنیم؟ چرا هر چه زودتر تجربه مدیریت غیر دولتی در بخش ریلی را آغاز نکنیم؟

  • محمد عددیان 0 0

    لطفا از آقای واعظی سئوال بفرمایید در معامله برد برد مورد اشاره شما برد ایران کجای قضیه بود؟