| کد خبر: 143880 |

◄ چگونگی دستیابی به منافع عدیده سپهتن برای ایمنی حمل‌ونقل

حادثه روز سه‌شنبه تصادف اتوبوس در جاده شاهرود و حادثه چند روز قبل که متأسفانه با تلفات جانی نیز همراه بوده است و همچنین تصادفات مشابه از ابتدای امسال در شرایطی واقع می‌شوند که تجهیزات پروژه سپهتن تقریباً بر روی همه اتوبوس‌های مسافری بین شهری نصب شده است.

تین نیوز

به دنبال حادثه روز سه‌شنبه 31 مرداد برای یک دستگاه اتوبوس مسافربری در شاهرود  که خوشبختانه تلفات جانی نداشت و در حالی که کمربندی شاهرود روز جمعه  27 مرداد ماه نیز شاهد واژگونی یک دستگاه اتوبوس مسیر تایباد - تهران بود که  سه کشته و بیش از ۳۰ مجروح بر جای گذاشت، یک کارشناس و پژوهشگر حوزه آی تی در این مورد گفت: حادثه  روز سه‌شنبه تصادف اتوبوس در جاده شاهرود و حادثه چند روز قبل که متأسفانه با تلفات جانی نیز همراه بوده است و همچنین تصادفات مشابه از ابتدای امسال در شرایطی واقع می‌شوند که تجهیزات پروژه سپهتن تقریباً بر روی همه اتوبوس‌های مسافری بین شهری نصب شده است. 

به گزارش‌تین نیوز، حبیب رستمی افزود: در بین  کاربردهای متعدد فناوری DSRC و ارتباطات خودرویی در باند فرکانسی 5.9 GHz بر مبنای استاندارد 802.11p می‌توان به کاربرد جلوگیری از برخورد خودروها با یکدیگر و هشدارهای ایمنی مانند هشدار واژگونی و هشدار سبقت ممنوع اشاره نمود که تأثیرات اساسی در کاهش تصادفات جاده ای دارند.

وی افزود: علت تأکید برای استفاده از این فناوری در پروژه سپهتن اینست که به تدریج و با افزایش ضریب نفوذ آن، از میزان تصادفات جاده‌ای در کشور به صورت پایدار کاسته شود. پروژه سپهتن می‌تواند به عنوان پیشران توسعه کاربردهای این فناوری در کشور عمل کند.

این پژوهشگر حوزه آی تی تاکید کرد: دنیای پیشرفته کنونی به این نتیجه رسیده است که در کنار سایر فناوری‌های ارتباطی مانند LTE ، 4G و در آینده 5G، چاره‌ای جز استفاده از فناوری DSRC ندارد و امروز با هدف به‌کارگیری منافع آن در ایمنی تردد خودروها، صحبت از ارتباطات هایبریدی است که استفاده توأمان از فناوری های DSRC و ارتباطات سلولی است.

رستمی گفت: اینکه چرا مسئولین محترم پروژه سپهتن اصرار دارند در گذشته زندگی کنیم و خود را از منافع فناوری‌های نوین محروم سازیم، بسیار جای سوال و تأمل دارد.

به گزارش تین‌نیوز، وی با بیان این‌که خوب است به تلاش‌های جهانی در این خصوص توجه شود، اظهار داشت: از باب نمونه تقاضا می‌کنم خبر توافق اخیر مسئولین جاده‌ای در اروپا و شرکت‌های خودروسازی برای رسیدن به یک زیرساخت مناسب جهت بهبود ایمنی در جاده‌های این قاره با استفاده از ارتباطات هایبریدی را در لینک http://cvt-project.ir/NewsDetail.aspx?SubjectType=54&InfoID=2064 ملاحظه کنید.

این کارشناس افزود: با توجه به الزام قانونی برای اجرای پروژه سپهتن، اگر به اصلاح معماری آن در همین مقطع (و قبل از ادامه نصب تجهیزات آن بر روی سایر خودروهای حمل‌ونقل جاده‌ای) بر اساس بازخوردهای عملکرد آن بر روی اتوبوس‌ها پرداخته شود و شرایط استفاده از فناوری DSRC در آن طبق استاندارد 802.11p فراهم گردد، یقیناً علاوه بر مطرح شدن نام ایران به عنوان یکی از پیشروان استفاده از این فناوری در سطح ملی، توانسته‌ایم کشور را از  منافع عدیده آن برای ایمنی حمل‌ونقل برخوردار نماییم.

به گفته رستمی بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا این کار را قبلاً شروع کرده اند. در این باره و برای آگاهی بیشتر می توانید به عنوان نمونه به سایت و مستندات پروژه SCOOP@F فرانسه مراجعه کنید.

قابل ذکر است روز سه‌شنبه یک دستگاه اتوبوس زائران عراقی با ۴۵ مسافر در کمربندی شاهرود  از جاده منحرف شد. این اتوبوس که از مشهد به سمت قم در حال حرکت بود، در ساعت  ۱۰ دقیقه بامداد سه شنبه در کمربندی شاهرود از جاده منحرف شد و بر اثر تکان‌های شدید ناشی از این انحراف تعدادی از مسافران آسیب دیدند.

این در حالی است که بامداد جمعه گذشته نیز واژگونی یک دستگاه اتوبوس در مسیر تایباد - تهران در کمربندی شاهرود سه کشته و بیش از ۳۰ مجروح بر جای گذاشت.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید باقریان 0 0

    ایا زیر ساخت های حمل ونقل ایران با کشور های اروپایی قابل قیاس است ایاو

  • ناشناس 0 0

    اينكه تصور كنيم با ايجاد اين پروژه يك شبه مشكلات تلفات ناشي از سوانح رانندگي ما صفر شود كمي عجيب است اين پروژه همين الان هم به دليل نا آگاهي خيل عظيم رانندگان و تمايل آنان به آزادي بيشتر با مانع رو به رو است