| کد خبر: 149413 |

سایه گرانی بر اداره تهران

تهران درحالی مدیریت جدید شهری را تجربه می‌کند که با چالش‌ها و مشکلات بزرگی مواجه بوده و این مسئولیت مدیران جدید شهری را بسیار سنگین کرده است.

تین نیوز
تهران درحالی مدیریت جدید شهری را تجربه می‌کند که با چالش‌ها و مشکلات بزرگی مواجه بوده و این مسئولیت مدیران جدید شهری را بسیار سنگین کرده است.

به گزارش روزنامه همشهری آنلاین، واقعیت این است که تهران به‌عنوان پایتخت ایران با یک شهر مطلوب متناسب با شاخص‌های روز جهانی فاصله زیاد و معناداری دارد. مشکلات و چالش‌های موجود زمانی بیشتر به چشم می‌آید و افسوس ناظران و شهروندان را افزایش می‌دهد که تهران در طول 12سال گذشته از ثبات مدیریتی برخوردار بوده است. از منظر ادبیات توسعه، ثبات در مدیریت، زمینه‌ها و بسترهای لازم آسیب شناسی و درک شرایط، برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های توسعه‌ای را فراهم می‌سازد اما این مهم در مورد تهران و مدیریت 12سال اخیر آن مصداق ندارد.

چنان‌که بیان گردید تهران در شرایطی به مدیریت جدید تحویل گردید که انبوهی از مشکلات و چالش‌ها را در حوزه‌های مختلف یدک می‌کشد درحالی‌که می‌شد در این فاصله با تدبیر و برنامه‌ریزی، حداقل بخشی از مشکلات و نه همه آنها را حل کرد.در بروز این شرایط به‌طور طبیعی دو دسته از عوامل تأثیر‌گذار بوده است: یکی نبود برنامه‌ریزی راهبردی در اداره کلانشهر تهران است و دیگری غلبه مسائل سیاسی بر مدیریت شهری.

این شرایط و عوامل، به‌طور طبیعی زمینه ساز بروز یک پدیده نامیمون دیگر در شهر تهران شده که آثار و هزینه‌های آن سال‌ها بر دوش مدیریت شهری و به‌خصوص شهروندان تهرانی در شکل تحمل سختی‌ها و مشکلات ناشی از عدم‌بهبود شاخص‌های زندگی و پرداخت ریالی مستقیم، سنگینی می‌کند.

این پدیده چیزی جز مدیریت گران شهر در 12سال گذشته و ایجاد تعهدات سنگین مالی برای مدیریت شهری (بدهکاری 30هزار میلیارد تومانی) نیست.

نبود برنامه و اداره سیاسی شهر در ا ین مدت سبب گردید نه‌تنها شهرداری تهران از حقوق قانونی خود و حمایت‌های مالی دولت بی‌نصیب شود، بلکه عملا در تأمین منابع مالی اداره شهر متوسل به شیوه‌های نامتعارف و همچنین اجرای پرهزینه طرح‌های عمرانی گردد. به‌عبارتی چالش بزرگ مدیریت جدید شهری تهران عدم‌وجود منابع درآمدی پایدار، مستقل و توانمند برای اداره تهران است.

به‌طور طبیعی نخستین اقدام مدیریت شهری جدید، پس از ارزیابی مسائل و شرایط تهران، یافتن راهی برای ارزان کردن اداره تهران و عبور از چالش‌هایی است که گرانی تهران در گذشته موجب آن شده، است. اگرچه رسیدن به این هدف سخت و پرهزینه است اما برای تهران اجتناب‌ناپذیر است.

طبیعتا اقدامات تسکینی و فوری نمی‌تواند حلال این مشکلات باشد بلکه رفع این مشکلات نیازمند یک برنامه راهبردی میان مدت است.در این راستا گشایش مناسبات شهرداری با دولت و اتخاذ تصمیماتی مبنی بر ساماندهی فروش تراکم، زمینه‌های خوبی برای گام گذاشتن در این مسیر است. این شرایط طبعا موجب کاهش فساد، بهبود کیفیت خدمات شهری و افزایش رضایت شهروندان تهرانی خواهد شد.

 

منبع: سايت خبری همشهری آنلاین
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.