| کد خبر: 20064 |

تلاش برای بهره‌مندی کامل از ظرفیت‌های کریدور ریلی آلماتی - بندرعباس و آلماتی - استانبول

وبلاگ تین نیوز، عباس آخوندی | بهره‌مندی كامل از ظرفیت‌های كریدور ریلی آلماتی- بندرعباس و آلماتی- استانبول و فعال كردن حمل و نقل تركیبی از طریق دریای خزر زمینه‌های گسترش همكاری‌های حمل و نقلی میان دو كشور را گسترش خواهد داد. 

برگزاری كمیسیون مشترك اقتصادی دو كشور ایران و قزاقستان نیز كه جدیداً مسئولیت آن به وزارت راه و شهرسازی محول شده است گامی مثبت و دارای دورنمای روشنی است كه نوید بخش توسعه همكاری‌های فیمابین خصوصاً در حوزه های اقتصادی، تجاری، حمل و نقل و خدمات فنی و مهندسی است.
جایگاه دو كشور در حوزه ترانزیت منطقه‌ای از اهمیت بالایی برخوردار است، جایگاه ترانزیتی جمهوری قزاقستان در آسیای میانه، امكان دسترسی ما را به مسیر روسیه و مسیر منتهی به چین از طریق قزاقستان فراهم كرده و موقعیت ترانزیتی جمهوری اسلامی ایران، شرایط مناسبی را برای دستیابی قزاقستان به آبهای خلیج فارس و كشورهای اروپایی از طریق بنادر شمالی و جنوبی و مسیرهای جاده‌ای و شبكه ریلی ایران میسر ساخته ‌است.
در این راستا فعال‌سازی راه‌آهن سه‌جانبه ایران- تركمنستان- قزاقستان و همچنین بهره‌مندی كامل از ظرفیت‌های كریدور ریلی آلماتی- بندرعباس و آلماتی- استانبول كه در چارچوب پروژه‌های ریلی اكو تعقیب می‌شود و فعال كردن حمل و نقل تركیبی از طریق دریای خزر و توسعه زیرساخت های حمل و نقلی مورد نیاز نیز، زمینه‌های گسترش همكاری های حمل و نقلی میان دوكشور را گسترش خواهد داد. 

مبنای همكاری‌های اقتصادی دو كشور نیز وجود ظرفیت‌های بالقوه فراوان در زمینه‌های مختلف و برنامه‌های بلندمدت برای رونق اقتصاد و تجارت در سطح ملی و منطقه ای است، طی سالیان اخیر همكاری‌های قابل توجهی میان دو كشور در حوزه‌های مختلف اقتصادی، تجاری، فرهنگی، حمل و نقل و خدمات فنی مهندسی صورت‌گرفته كه نشانگر اراده سیاسی مسئولان و ظرفیت‌های بالای مستتر در روابط دو كشور بوده و البته قابلیت‌های فراوانی در ارتقای هرچه بیشتر روابط وجود دارد كه باید بیش از پیش در بالفعل شدن آنها تلاش كنیم. 
به این منظور درصدد هستیم حجم مبادلات دو كشور را از حجم موجود 1.2میلیارد دلار، به بیش از 2 میلیارد دلار در میان‌مدت و بیش از 4 میلیارد دلار در افق‌های بلند‌مدت پیش‌رو برسانیم و تحقق این امر یعنی بهره‌مندی از تمامی امكانات موجود برای رونق اقتصادی و رشد تجارت و بازرگانی در روابط دوجانبه و همچنین برنامه‌ریزی در سطوح ملی و منطقه‌ای، كه لازمه آن بیش از هر چیز تشریك مساعی و تمركز بر اشتراكات دو كشور است.

قابل ذکر است که جمهوری اسلامی ایران از بدو استقلال جمهوری قزاقستان در استحكام روابط سیاسی و فرهنگی و همكاری‌های گسترده اقتصادی فیمابین تلاش كرده است و اعتقاد ما بر این است كه جمهوری قزاقستان دارای توانمندی های بالقوه و البته بالفعل اقتصادی، صنعتی و فناوری است و می‌تواند در آسیای میانه نقش ویژه‌ای را از نظر الگو‌دهی در توسعه زیرساخت‌ها و بهره‌مندی از فناوری‌های نوین ایفا نماید. 
استنباط ما این است كه مسیر حركت قزاقستان در بیش از دو دهه كه از استقلال آن می‌گذرد در مقایسه با دیگر كشورهای منطقه، مسیری عمیقاً رو به رشد و با امیدبخشی فزاینده‌ای همراه بوده كه رشد اقتصادی مستمر آن را در سال‌های گذشته به ارمغان آورده است.

 بر همین اساس در اجلاس كمیسیون مشترك همكاری های اقتصادی دو كشور نیز اسناد و موضوعاتی در زمینه‌های حمل و نقل جاده‌ای، هوایی و دریایی، گمركی، سرمایه‌گذاری، قضایی، مشاركت بخش خصوصی و عمومی، بورس، محیط زیست، پارك فناوری، استاندارد، نمایشگاهی، دامپزشكی و قرنطینه و حفظ نباتات براری مذاكره، بررسی و توافق در نظر گرفته شده است. 
بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، مذاكرات كارشناسی این نشست، در قالب چهار كارگروه شامل گروه اول همكاری‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاری، بانكی، بورس، گمركی، گروه دوم همكاری‌های تجاری، استانی، گمركی، صنعتی و معدنی، زمین شناسی و نقشه‌برداری، خدمات فنی و مهندسی، گروه سوم همكاریهای حمل و نقل، ارتباطات و فناوری اطلاعات، نفت، گاز، برق، آب و فاضلاب و گروه چهارم همكاریهای كشاورزی، شیلات، بهداشت، كار و امور اجتماعی، آموزش عالی و فناوری، فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، قضائی، محیط زیست و رسانه‌ای صورت می گیرد. 

برگرفته از خبر روابط عمومی وزارت راه

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.