| کد خبر: 93095 |

◄ نگاهی به آمار راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در فروردین‌ماه

تین‌نیوز| جمعیت قابل توجه کشورهایی که در همسایگی ایران قرار دارند و همچنین برخورداری آنها از روند رو به رشد اقتصادی، باعث شده است بسیاری از کشورها برای ایجاد ارتباط بین آسیای میانه با کشورهای حوزه خلیج‌فارس و همچنین برقراری رابطه تجاری بین شرق آسیا با کشورهای اروپایی از خاک ایران استفاده نمایند؛ زیرا کوتاه و ارزان بودن دو مزیت عمده ترانزیت از طریق ایران محسوب می‌شود.

به گزارش تین‌نیوز، ایران می‌تواند نقش برجسته‌ای در تسهیل تجارت میان آسیا، اروپا و کشورهای منطقه و توسعه ترانزیت ایفا نماید و به پیشرفت‌های قابل توجهی برسد و به عنوان حلقه اتصال اروپا به آسیا عمل کند و با شناسایی نقاط قوت وضعف خود، به جلب و جذب هر چه بیشترکالاها اقدام کند.

درآمدهای حاصل از ترانزیت، اقتصاد بسیاری از کشورها را که برخی از آنها در همسایگی ما قرار دارند، متحول کرده است. این اتفاق درحالی صورت گرفته که موقعیت استراتژیک آنها به هیچ عنوان قابل مقایسه بامزیت‌های ایران نیست.

تجهیز امکانات و زیرساخت‌ها، فراهم آوردن تسهیلات گسترده در بخش‌های مختلف حمل‌ونقل، انجام سرمایه‌گذاری‌های لازم، اقدام کلیه سازمان‌های دولتی درحرکتی هماهنگ به منظور رفع موانع و تسهیل امر ترانزیت و تبلیغات گسترده می‌تواند در بهره‌برداری اثربخش از موقعیت جغرافیایی و منحصر به فرد ترانزیت موثر باشد.

آمار و اطلاعات حاکی از آن است که در فرودین‌ماه 96،95 هزار تن کالا از کشور ترانزیت شده است که این مقدار نسبت به مدت مشابه سال گذشته 40 درصد کاهش داشته است.

در همین مدت یاد شده؛ مرز بندرعباس با 34 درصد فعالترین مرز کشور در زمینه ترانزیت ورود کالا به شمار می‌رود و پس از آن مرزهای پرویزخان، بازرگان، لطف‌آباد، و باشماق به ترتیب فعالترین مرزهای کشور در امر ورود کالاهای ترانزیت به شمار می‌روند به طوری که 81 درصد از حجم کل ترانزیت از 5 مرز صورت می‌گیرد.

عمده‌ترین بخش ترانزیت کشور در فرودین ماه 95 کالاهایی نظیر مواد سوختی، انواع پنبه، محصولات کشاورزی، کالاهای ساختمانی و مواد غذایی را تشکیل داده است.

بیش از 274 هزار تن از کالاهای ترانزیت شده به کالاهای نظیر ابزار آلات، انواع دارو، انواع کاغذ و ... اختصاص دارد.

آمار ترانزیت کالا از کشور و میزان کالاهای عبوری نشان‌دهنده نقش و اهمیت کریدور شمال- جنوب در ترانزیت کشور است که با کامل شدن زیرساخت‌های لازم این نقش به مراتب افزایش خواهد یافت.

طبق آمارهای ارائه شده از سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای؛ از 30 هزار دستگاه تعداد سفر کامیون‌های حمل‌کننده کالاهای ترانزیت 19000 دستگاه معادل 62 درصد توسط کامیون ایرانی؛ 5000 دستگاه معادل 17 درصد توسط کامیون ترک؛ 2000 دستگاه معادل 7 درصد کامیون عراقی و 4000 دستگاه معادل 14 درصد توسط سایر ملیت‌ها از کشور حمل شده است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.