| کد خبر: 50618 |

در اولین کنفرانس رویه های بتنی عنوان شد:

◄ برتری فنی - اقتصادی روسازی بتنی نسبت به آسفالتی

تین نیوز |دبیر علمی کنفرانس، ابوالفضل حسنی استاد تمام و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به مقایسه فنی - اقتصادی روسازی های بتنی و آسفالتی گفت: در بسیاری از مقالات و کارهای پژوهشی انجام گرفته در سطوح داخلی و خارجی، برتری فنی و اقتصادی رویه های بتنی با در نظر گرفتن هزینه های چرخه عمر نسبت به رویه های آسفالتی مشهود است. همچنین هنگام صحبت از تفاوت های عملکردی این دو روسازی اولین اختلاف در دوام نمایان می شود؛ به طوری که اکثر تحقیقات و طراحی ها بیانگر عمر دو برابری روسازی بتنی نسبت نمونه آسفالتی است.

به گزارش خبرنگار تین نیوز از اولین کنفرانس ملی بتن، امروز 9 اردیبهشت در دانشگاه تربیت مدرس با حضور معاونان وزیر راه و شهرسازی و اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و جمعی از اساتید دانشگاه های کشور برگزار شد، ابوالفضل حسنی استاد تمام و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس به عنوان پدر رویه های بتنی ایران با اشاره به پیشینه و عملکرد بتن در سطح جهان اظهار داشت: حمل و نقل جاده ای جزء گسترده ترین نوع حمل و نقل در جهان به شمار می رود و یکی از ملاک های توسعه یافتگی کشورها، میزان گستردگی راه هاست. همچنین راهسازی یکی از مهم ترین فعالیت های حائز اهمیت در کشورهای توسعه یافته به شمار می رود.

وی افزود: روسازی در واقع سازه های مهندسی هستند که در بخش های مختلفی از قبیل راه ها، فرودگاه ها، پارکینگ ها و محل عبور و مرور مورد استفاده قرار می گیرند.

رئیس دانشگده عمران و محیط زیست دانشگاه تربیت مدرس بیان داشت: روسازی ها علاوه بر استحکام و دوام بالا در طول عمر خود باید سطح سواره روی مناسبی برای عبور ترافیک تحت شرایط آب و هوایی مختلف داشته باشند، لذا توجه به طراحی و ساخت و مدیریت نگهداری روسازی از اهمیت بالایی بر خوردار است و به طور کلی روسازی در دو نوع آسفالتی و بتنی دسته بندی می شوند که مقایسه آنها از نظر فنی و اقتصادی در جلسات ارائه مقالات و کارگاه های آموزشی کنفرانس توسط متخصصین مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت.

حسنی در ادامه خاطرنشان کرد: سالانه تعداد زیادی کنفرانس عمومی و تخصصی در زمینه روسازی و تحقیقات مرتبط در سراسر دنیا برگزار می شود و یکی از موثرترین روش ها در انتقال دانش فنی از دانشگاه به صنعت است که در کشور ما این امر همکاری نهادهای دولتی را می طلبد. به همین خاطر دانشجویان داخلی با برقراری ارتباط با محققین دیگر کشورها می توانند درباره آخرین تکنولوژی و دانش فنی درباره فن آوری های جدید اطلاعات لازم را کسب نمایند.

عضو انجمن بين المللی روسازی هاي بتني تصریح کرد: ایران به دلیل برخورداری از منابع فراوان نفتی و قیر ارزان قیمت، در گذشته، رویکرد تک گزینه ای در مبحث ساخت روسازی ها داشته است که امروزه با توجه به افزایش قیمت قیر، این ماده به عنوان یک محصول استراتژیک محسوب شده که کاهش مصرف داخلی و صادرات آن صرفه اقتصادی بیشتری دارد.

وی با اشاره به مقایسه فنی-اقتصادی روسازی های بتنی و آسفالتی گفت: در بسیاری از مقالات و کارهای پژوهشی انجام گرفته در سطوح داخلی و خارجی، برتری فنی و اقتصادی رویه های بتنی با در نظر گرفتن هزینه های چرخه عمر نسبت به رویه های آسفالتی مشهود است. همچنین هنگام صحبت از تفاوت های عملکردی این دو روسازی اولین اختلاف در دوام نمایان می شود. به طوری که اکثر تحقیقات و طراحی ها بیانگر عمر دو برابری روسازی بتنی نسبت نمونه آسفالتی است.

حسنی افزود: طول عمر مفید روسازی های بتنی بین 30 تا 40 سال و حتی به 50 سال می رسد و بهترین گواه این ادعا، اولین روسازی بتنی انجام شده در سال 1891 میلادی در اوهایو امریکاست در حالی که عمر روسازی آسفالتی معمولا 20 سال یا کمتر است و همچنین دوره تعمیر و نگهداری روسازی های بتنی 10 تا 15 سال و در طرف مقابل این زمان بین 3 تا 5 سال است.

رئیس دانشکده عمران و محیط زیست دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه "به دلیل طول عمر کمتر و هزینه های سنگین اقتصادی و زیست محیطی، رویه آسفالتی، اجرای روسازی های بتنی در اولویت قرار می گیرند" یادآور شد: در حال حاضر صنعت سیمان از توسعه یافتگی خوبی برخوردار است اما عدم توازن میان میزان تولید و مصرف موجب بروز مشکلاتی در این صنعت شده است و با توجه به سیاست های وزارت راه و شهرسازی مبنی بر ساخت حداقل 10 درصد راه های جدید در قالب روسازی های بتنی، امکان کارآفرینی در صنعت سیمان و صنایع مرتبط وجود دارد.

گفتنی است دانشگاه تربیت مدرس با همکاری دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی همچنین با پشتیبانی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و حمایت صنایع سیمان و تولید کنندگان محصولات مرتبط و اعضای هیئت علمی دانشگاه هادر قالب کمیته راهبردی اقدام به برگزاری اولین کنفرانس ملی رویه بتنی نموده و در اولین کنفرانس ملی رویه های بتنی از 200 مقاله ارسالی تعداد 135 مقاله در قالب ارائه شفاهی، پوستر و چاپ با حداقل بررسی دو داور مورد پذیرش قرار گرفت.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.