| کد خبر: 42736 |

جزییات نشست سه جانبه ریلی ایران ترکمنستان و قزاقستان

تین نیوز |  مدیر عامل شرکت راه آهن در اجلاس سه جانبه ایران، ترکمنستان و قزاقستان توانست نظر همتایانش را نسبت به تعیین زمان ترانزیت کالا از طریق کریدور شرق دریای خزر جلب کند.
 
 اجلاس سه جانبه روسای راه آهن سه کشور ایران – ترکمنستان – قزاقستان عصر امروز 25 بهمن در ساختمان مرکزی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.
 
در این اجلاس محسن پورسیدآقایی و معماون وزیر راه و شهرسازی گفت: توسعه روابط ایران با کشورهای شمال شرق در اولویت بندی‌های ایران است و برای تحقق بخشیدن به این روابط باید کانال‌های اقتصادی فعال شوند و حمل و نقل در مرکز اقتصاد کشورها قرار گیرد. مسلما بدون حمل و نقل سریع و روان امکان توسعه حمل بار به این کشورها فراهم نمی‌شود.
 
وی ادامه داد: این همکاری‌ها را در گذشته با راه آهن سرخس شروع کردیم و امروز با اتصال راه آهن اینچه برون می‌توان این همکاری‌ها را توسعه داد. آینده روابط اقتصادی بین این سه کشور با وجود خط کریدور جدید بسیار درخشان است و ما نیاز داریم که مرتب مسایل را در کنار هم حل کنیم.
 
مدیر عامل شرکت راه آهن ایران با بیان این‌که عزم و ارداه جدی بین سه کشور کاملا مشهود است و هیچ مانعی جلوی همکاری توسعه ما را نمی‌گیرد، افزود: مسایل فنی و جزیی در سایه عزم دولت‌ها حل خواهند شد و ما به عنوان روسای سه کشور وظیفه توسعه حمل و نقل بین سه کشور را داریم.
 
پورسید آقایی با بیان این‌که برای جذابیت ترانزیت در کریدور شرق دریای خزر تعرفه حمل و نقل هر تن کیلومتر بار را 120 دلار پیشنهاد می‌کنم، گفت: این نرخ نسبت به مسافت هر کشور تقسیم می‌شود و در آینده هم بر اساس رونق می‌توانیم آن را افزایش یا برای رقابت، آن‌را کاهش دهیم.
 
وی برای ایجاد تفاهم میان همتایانش برای نرخ تعرفه حمل بار از این خط گفت: تعرفه مشترک مبدا و مقصد به معاونان راه آهن سه کشور سپرده می‌شود و هر عددی که آن ها تعیین کردند مورد عمل قرار می‌گیرد.
 
در ادامه رئیس راه آهن کشور قزاقستان افتتاح خط گرگان – انیچه برون را یکی از پروژه‌های مهم و زیر بنایی توصیف کرد و گفت:‌این خط آهن مبنای افزایش حمل و نقل بین سه کشور خواهد بود. حجم حمل و نقل بین ایران و قزاقستان 75 میلیون تن بوده و امسال این میزان به 75 درصد افزایش پیدا کرده است. همچنین حمل و نقل مستقیم بین دو کشور با هشت درصد رشد، دو میلیون و 400 هزار تن بوده است.
 
وی گفت: حجم ترانزیت ترکمنستان و قزاقستان 2.5 میلیون تن بوده که نسبت به سال گذشته، هشت درصد افزایش داشته است. به نظرم دلیل افزایش حمل و نقل سیاست‌های نرم بوده که آن را در سال 2015 ادامه خواهیم داد.
 
رئیس راه آهن کشور قزاقستان اظهار کرد: باید یک سیاست واحد درباره حل مسایل فنی وجو داشته باشد تا مسایل فنی این مسیر را حل کنیم. همچنین بخشی از راه آهن ایران نیاز به زیر سازی دارد و ما درخواست داریم تا هر چه زودتر به این موضوع پرداخته شود.
 
وی با بیان این‌که در منطقه مرزی قزاقستان - چین بندر خشک ایجاد کردیم، گفت: این شرکت در حمل و نقل بندری با بیش از 40 کشور رابطه دارد و توانسته 60 میلیون کانتینر جا به جا کند.
 
رئیس شرکت راه‌آهن ترکمنستان با بیان این‌که ما سه کشوری هستیم که راه آهنی به طول بیش از سه هزار کیلومتر احداث کردیم و حجم حمل و نقل در این خط 70 هزار تن است که دو  هزار و 400 تن آن حمل و نقل ترانزیت بوده است و از طریق سرخس وارد ایران شده است، افزود: این کریدور جدید مشکلاتی دارد که با حل آن حمل و نقل سریع و آسان شکل می‌گیرد. در این جلسه باید حسن تفاهم باشد تا به دنیا نشان دهیم که ما با همکاری کار می‌کنیم.
 
وی یادآور شد: ما در سال 2013 این خط آهن را اصلاح کردیم و اکنون این خط هیچ مشکلی ندارد و در حال کار است. همچنین تفاهم خوب میان ترکمنستان و قزاقستان وجود دارد و امید داریم که بین سه کشور این تفاهم ایجاد شود.
 
در این اجلاس همچنین مقرر شد زمان سفر و ترانزیت کالا از گوستانای تا بندر عباس 10 روز باشد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.