| کد خبر: 39528 |

منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان قم در انتظار راه‌آهن

توسعه منطقه ویژه، روی خط ریلی سرعت می‌گیرد

تین نیوز |  هزینه‌های کمرشکن حمل‌ونقل در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان سبب شده بود تا ظرفیت‌های این منطقه ویژه اقتصادی تمام و کمال مورد استفاده قرار نگیرد و برخورداری از حمل‌ونقل ریلی برای تولیدکنندگان در این منطقه به رویایی دست نیافتنی تبدیل شود.
 
چرا که هزینه بالا و دشواری حمل‌ونقل، واحدهای تولیدی این منطقه را با افت تولید روبه‌رو کرده است. حالا خبرهایی که حاکی از تجهیز این منطقه به خط ریلی تا سال آینده است، لبخند رضایت را بر لبان تولیدکنندگان و تاجران نشانده است چرا که به گفته احمد ذاکری، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم این اقدام هزینه‌های حمل‌ونقل را به یک‌سوم کاهش می‌دهد.

منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان قم در محدوده‌ای به وسعت ۴هزار و۵۰۰ هکتار در چهارراه ترانزیت در مرکز ایران واقع شده است. این منطقه با قرار گرفتن در نزدیکی قطب‌های صنعتی کشور، فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) و فرودگاه قم و همچنین کریدور اصلی شمال، جنوب، شرق و غرب ایران، برای برقراری ارتباط با اروپا، کشورهای آسیای میانه و خلیج‌فارس به منظور تولید، صادرات و ترانزیت کالا، موقعیتی ممتاز و منحصربه‌فرد داشته و قادر است نقش تعیین‌کننده‌ای در اقتصاد کلان کشور ایفا کند.

درحال‌حاضر ۱۱۰ واحد تولیدی و خدماتی با اشتغالزایی ۲هزار و ۵۰۰ نفر به شکل مستقیم و ۶هزار نفر غیرمستقیم در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان قم فعال است. به گفته رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم، این منطقه که از نظر تنوع کالا در رتبه نخست کشور و از نظر درآمد با رقم ۶۰۰میلیارد تومانی اعلام شده از سوی گمرک در رتبه چهارم کشور قرار دارد، علاوه بر سرمایه‌گذاران ایرانی، سرمایه‌گذارانی از کشورهای ایتالیا، رومانی، نروژ، چین، پاکستان، انگلیس و ترکیه نیز در آن فعال هستند. به‌طور حتم با رسیدن خطوط ریلی به این منطقه جریان حمل‌ونقل بهبود و هزینه حمل‌ونقل کاهش یافته و به‌دنبال آن تنوع خدمات و امکان بهره‌گیری مطلوب از فناوری اطلاعات سرعت و جابه‌جایی کالا افزایش می‌یابد.
 
ریل وارد منطقه می‌شود
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم با بیان اینکه سلفچگان در انتظار خط ریلی و طرح توسعه است، می‌گوید: با توجه به اینکه سلفچگان از نقاط حائز اهمیت اقتصاد ایران است باید تمهیدات لازم برای راه‌اندازی خط ریلی هرچه زودتر فراهم شود. احمد ذاکری با تاکید بر اهمیت راه‌اندازی خط ریلی در منطقه می‌افزاید: به‌منظور توسعه اقتصادی استان، نیاز به یک خط ریلی متصل به خطوط مهم ریلی کشور است. وی ادامه می‌دهد: اتصال خط راه‌آهن از سوی بنیاد تعاون ارتش به‌عنوان پیمانکار جدید با جدیت کار خود را آغاز کرده است که در ماه‌های آینده ریل‌گذاری راه‌آهن آغاز می‌شود امید است در ۱۵ ماه آینده خط ریلی سلفچگان به بهره‌برداری برسد. وی درباره قابلیت‌های مهم خط ریلی در منطقه اظهار کرد: اتصال راه‌آهن می‌تواند هزینه‌های انتقال را به یک‌سوم کاهش دهد ضمن اینکه صاحبان کالا از مبادی ورودی کشور با اطمینان کامل کالای خود را وارد می‌کنند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم با بیان اینکه بیش از ۸۰درصد از حمل‌ونقل در دنیا از طریق ریل انجام می‌شود در حالی که این درصد در ایران به کمتر از ۲۰ می‌رسد، می‌گوید: یکی از برنامه‌های دولت گسترش خطوط ریلی در کشور است. به نظر می‌رسد با ورود ریل به منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان، با توجه به امکانات زمینی و هوایی که دارد، این منطقه ویژه به یک هاب اقتصادی تبدیل می‌شود. علاوه بر اینکه منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان، جزو بنادر خشک کشور تایید شده است.
 
معافیت مالیاتی نیست

مناطق ویژه اقتصادی مناطقی هستند که جزو خاک اصلی کشور به‌شمار نمی‌آیند و به‌دنبال آن نباید از قوانین حاکم بر سرزمین هم تبعیت کنند. یکی از مشکلاتی که منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان با آن روبه‌رو است، اخذ مالیات‌های سنگین از واحدهای تولیدی منطقه است. رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم در این‌باره می‌گوید: با توجه به اینکه مناطق دارای قانون خاص و جدا از سرزمین اصلی هستند، باید از معافیت‌های مالیاتی برخوردار باشند. ذاکری می‌افزاید: یکی از مشکلاتی که واحدهای تولیدی با آن درگیر هستند این است که مالیات از واحدها گرفته می‌شود و این موجی از نارضایتی را در میان واحدها ایجاد کرده است. آنها معترض هستند که اگر قوانین سرزمینی بر این منطقه نیز حاکم است پس دلیلی برای سرمایه‌گذاری در این منطقه وجود ندارد. به گفته وی در منطقه ویژه اقتصادی می‌طلبد که نگاه دولت نیز ویژه باشد. نباید ضوابط و قوانین داخلی وارد منطقه شود چرا که تولید را محدود می‌کند.
 
 طرح توسعه منطقه

یکی از برنامه‌های مطرح شده در منطقه، تصویب طرح توسعه منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان توسط وزیران عضو شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی است. به گفته مسئولان، با توجه به استقبال قابل توجه سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای استقرار واحدهای تولیدی و تجاری خود در این منطقه و همچنین به‌منظور پاسخگویی به نیاز متقاضیان، پیشنهاد طرح توسعه از سوی اعضای هیات‌مدیره منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان به دولت ارائه شد که پس از بررسی کارشناسی و تایید نیازسنجی جدید، این پیشنهاد به تصویب نهایی رسید. براساس طرح جدید ۱۵۰۰ هکتار دیگر از اراضی جدید به منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان الحاق شد. مدیرعامل منطقه ویژه سلفچگان دراین باره می‌گوید: با سرعت بخشی به راه‌اندازی راه‌آهن این منطقه و وصل آن به راه‌آهن کشور و ۱۵۰۰ هکتار طرح توسعه منطقه شاهد شکوه بیشتر سلفچگان خواهیم بود به‌ویژه اینکه تحریم‌های اقتصادی در سال‌های اخیر بسیاری از واحدها را تعطیل کرد، امید است تلاش دولت در توسعه زیرساخت‌های این منطقه موثر باشد.
 
تسهیل بوروکراسی
مدیرعامل منطقه ویژه سلفچگان درباره جایگاه منطقه اقتصادی سلفچگان و ضرورت رفع موانع و مشکلات فراروی فعالان اقتصادی می‌گوید: به‌منظور ایجاد این منطقه اهداف و سیاست‌های راهبردی در تسهیل فعالیت‌های تولیدی و صادراتی در نظر گرفته شده است.
محمود زمانی‌قمی با اشاره به مهم‌ترین ویژگی‌های این منطقه می‌افزاید: سلفچگان در واقع قلب تپنده اقتصاد ایران است چرا که مزیت‌های متفاوتی با سایر مناطق اقتصادی دارد که شامل قرار گرفتن در مرکز کشور و در میان راه‌های دسترسی به استان‌های پرجمعیت صنعتی، مراکز تصمیم‌گیر همچون تهران و امنیت بالا می‌باشد.

وی ارائه مجوزهای لازم و کاهش پیچیدگی‌های اداری را از مشخصات مهم مناطق آزاد اقتصادی برمی‌شمرد و تصریح می‌کند: نخستین هدف منطقه اقتصادی سلفچگان سهولت بخشی به فعالیت سرمایه‌گذاران و کارآفرینان است چرا که برخی از بوروکراسی‌های اداری راندمان فعالیت‌های اقتصادی را کند می‌کند. زمانی‌قمی اظهار می‌کند: قوانین موجود در منطقه اقتصادی سلفچگان راهگشای توسعه فعالیت‌های تولیدی و صادراتی خواهد بود و با سهل شدن بوروکراسی‌ها، واحدهای اقتصادی سریع‌تر استقرار می‌یابند به همین دلیل سلفچگان ظرفیت‌های مهمی دارد که می‌تواند سرمایه‌گذاران خارجی را جذب کند. وی با بیان اینکه باید ظرفیت‌های موجود در منطقه سلفچگان را برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی معرفی کرد، می‌گوید: حضور سرمایه‌گذاران می‌تواند به استعدادهای تولیدی و صادراتی در منطقه جهت بدهد و حتی تولیدات ایرانی فرصتی را برای حضور در بازارهای جهانی به‌دست بیاورند.

با در نظر گرفتن این موضوع که توجه به مناطق آزاد از اهمیت خاصی برخوردار است، به نظر می‌رسد با تمام اقداماتی که تا به امروز انجام شده، هنوز به خوبی از ظرفیت مناطق ویژه اقتصادی از جمله منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان استفاده نشده است. به‌طور حتم با حل مشکلات اقتصادی و راه افتادن چرخ اقتصاد و همچنین ورود خطوط ریلی به منطقه و اجرای طرح توسعه، می‌توان از این منطقه ویژه اقتصادی استفاده‌ای بهینه داشت.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.