| کد خبر: 38051 |

روند رو به اصلاح نگهداری راه های کشور + توضیح

تین نیوز | پیرو درج خبر نگهداری راه ها در ایران مبنای علمی ندارد در تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مورخ 22 دی ماه 1393، استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر متن کامل و دقیق این گفتگو را ارسال کرده است.

به منظور رعایت انصاف و انعکاس کامل گفتگوی وی، متن ارسالی این گفتگو به شرح زیر ارایه می گردد:

استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان این‌که نگهداری راه‌ها در ایران مبنای علمی ندارد و بیشتر سنتی بوده است٬ گفت: نگهداری علمی راه‌ها باعث صرفه‌جویی و کاهش هزینه‌ها می‌شود.
 
فریدون مقدس‌نژاد  با بیان این‌که عموما بهسازی و نگهداری راه‌ها بیشتر تجربی انجام می‌شود، اظهار کرد: سیستم نگهداری راه‌ها باید مبنای علمی داشته باشد اما در گذشته شاخصه علمی در این زمینه وجود نداشته و بهسازی آن‌ها بر اساس تجربه و قضاوت شخصی اولویت‌بندی می‌شده است.
 
استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: هر چه نگهداری علمی راه‌ها زودتر رخ دهد، باعث صرفه‌جویی و کاهش هزینه‌ها می‌شود اما خوشبختانه در سال های اخیر روند اولویت بندی راه ها به لحاظ نگهداری روند راه رو به بهبودی داشته است. به طور مثال 84000 کیلومتر راه های شریانی کشور با استفاده از روش موبایل مپینگ برداشت شده و پهنه بندی راه های کشور بر اساس نوع، وسعت و شدت خرابی ها تعیین شده است. مضاف بر اینکه تخصیص بودجه های نگهداری راه های کشور بر اساس اولویت دادن به روش های پیشگیرانه آغاز گردیده که امر بسیار مثبتی در کاهش هزینه هاست.
 
وی درباره راه‌های روستایی توضیح داد: در ابتدای کار جاده‌های روستایی با آسفالت گرم روکش می‌شد که این عمل موجب افزایش کیفیت کف جاده می‌شود، به این ترتیب رانندگان ناخودآگاه تشویق به افزایش سرعت می‌شدند اما به دلیل آن‌که مشخصات هندسی پاسخگوی راه‌های روستایی نیست، می‌تواند منجر به حوادث رانندگی شود. مضاف بر آن به دلیل بالا بودن هزینه‌های نگهداری آسفالت گرم به نظر می‌آید که باید سراغ روش‌‌های علمی‌تر و به صرفه‌تر دیگری رفت.  لازم به ذکر است که در سال های اخیر استفاده و توجه به آسفالت های سطحی و همچنین روش های تثبیت در معاونت روستایی وزارت راه و شهرسازی مدنظر قرار گرفته است که می تواند در صرفه جویی هزینه ها تاثیر قابل ملاحظه ای داشته باشد و این امید وجود دارد که بتوان با هزینه بسیار کمتر، سطح بیشتری از راه ها را پوشش داد و همچنین در هزینه نگهداری راه های روستایی هم صرفه جویی کرد.
 
مقدس‌نژاد با بیان اینکه اغلب راه‌های روستایی به خاطر مطلوب نبودن مشخصات هندسی مشکل‌ساز می‌شوند٬ درباره کارآمدی راه‌های روستایی گفت: چند سال پیش در پژوهشکده حمل و نقل پروژه‌ای مبنی بر این‌که در شرایط بحران چه تمهیداتی برای راه‌ها بیاندیشیم، تعریف شد. در این پروژه کارآیی راه‌های استان یزد در شرایط بحرانی هنگام وقوع سیل و زلزله مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت اما تا آنجا که می‌دانم این پروژه اجرایی نشد.
 
وی درباره نصب سرعت‌گیر در راه‌ها توضیح داد:‌ در دنیا استانداردهایی برای فواصل و مکان سرعت‌گیرها در جاده‌ها وجود دارد اما توجه به این مسئله در برخی از راه‌های کشور آن چنان مورد توجه نیست، به این ترتیب در برخی از موارد دیده می‌شود که حتی در آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها نیز سرعت‌گیرهایی بدون در نظر گرفتن استانداردهای جهانی نصب می‌شود که از نبود مبدا علمی برای نصب آن و عدم نظارت دقیق نشات می‌گیرد.
 
به گزارش تین نیوز، متن قبلی خبر درج شده از این استاد دانشگاه به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به شرح زیر است:

فریدون مقدس نژاد مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در امور نظارت بر پروژه‌های بهسازی با بیان این‌که نگهداری راه‌ها در ایران مبنای علمی ندارد و بیشتر سنتی است٬ گفت: نگهداری علمی راه‌ها باعث صرفه‌جویی و کاهش هزینه‌ها می‌شود.
 
فریدون مقدس‌نژاد  با بیان این‌که عموما بهسازی و نگهداری راه‌ها بیشتر تجربی انجام می‌شود، اظهار کرد: سیستم نگهداری راه‌ها باید مبنای علمی داشته باشد اما شاخصه علمی در این زمینه وجود ندارد و بهسازی آن‌ها بر اساس شاخصه‌های مسیر اولویت‌بندی می‌شود.
 
مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در امور نظارت بر پروژه‌های بهسازی ادامه داد: هر چه نگهداری علمی راه‌ها زودتر رخ دهد، باعث صرفه‌جویی و کاهش هزینه‌ها می‌شود اما متاسفانه این مسئله در حال حاضر لحاظ نشده و شرایط به صورت سنتی پیش می‌رود.
 
وی درباره راه‌های روستایی توضیح داد: در ابتدای کار جاده‌های روستایی با آسفالت گرم روکش می‌شد که این عمل موجب افزایش کیفیت کف جاده می‌شود، به این ترتیب رانندگان ناخودآگاه تشویق به افزایش سرعت می‌شدند اما به دلیل آن‌که مشخصات هندسی پاسخگوی راه‌های روستایی نیست، می‌تواند منجر به حوادث رانندگی شود. مضاف بر آن به دلیل بالا بودن هزینه‌های نگهداری آسفالت گرم به نظر می‌آید که باید سراغ روش‌‌های علمی‌تر و به صرفه‌تر دیگری رفت.
 
مقدس‌نژاد با بیان اینکه اغلب راه‌های روستایی به خاطر مطلوب نبودن مشخصات هندسی مشکل‌ساز می‌شوند٬ درباره کارآمدی راه‌های روستایی گفت: چند سال پیش در پژوهشکده حمل و نقل پروژه‌ای مبنی بر این‌که در شرایط بحران چه تمهیداتی برای راه‌ها بیاندیشیم، تعریف شد. در این پروژه کارآیی راه‌های استان یزد در شرایط بحرانی هنگام وقوع سیل و زلزله مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت اما تا آنجا که می‌دانم این پروژه اجرایی نشد.
 
وی درباره نصب سرعت‌گیر در راه‌ها توضیح داد:‌ در دنیا استانداردهایی برای فواصل و مکان سرعت‌گیرها در جاده‌ها وجود دارد اما توجه به این مسئله در برخی از راه‌های کشور آنچنان مورد توجه نیست، به این ترتیب در برخی از موارد دیده می‌شود که حتی در آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها نیز سرعت‌گیرهایی بدون در نظر گرفتن استانداردهای جهانی نصب می‌شود که از نبود مبدا علمی برای نصب آن و عدم نظارت دقیق نشات می‌گیرد.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.