| کد خبر: 263162 |

◄ آشنایی با شبکه آزادراهی استان تهران و داستان آزادراه تهران شمال

استان تهران از چهار طرف به شبکه آزادراهی کشور متصل است.

تین نیوز

استان تهران با جمعیت بیش از 14 میلیون نفری و به مرکزیت کلانشهر تهران به عنوان پایتخت کشور به سبب اهمیت اقتصادی سیاسی دارای شبکه گسترده بزرگراهی و آزادراهی در سرتاسر پهنه استان است که از چهار طرف به شبکه آزادراهی کشور متصل است.

به گزارش تین نیوز،  امروزه آزادراه های استان تهران به سبب گستردگی در تمامی جهات جغرافیایی، پایتخت کشور را به تمامی نقاط ایران متصل می کنند. لازم به ذکر است بخش قابل توجهی از آزادراه های استان تهران در 15 سال گذشته احداث شده و دسترسی به پایتخت را تسهیل کرده اند. در این گزارش به معرفی آزادراه های این منطقه از کشور می پردازیم.

تعریف آزادراه

آزاد راه به خطوطی گفته می شود که اولا مسیر رفت و برگشت آن از یکدیگر جداست، ثانیا هیچ گونه تقاطع همسطحی در میانه مسیر وجود ندارد. آزادراه ها بین شهرها احداث می شوند و امکان ورود و خروج به آنها در میانه راه وجود ندارد. در صورت تقاطع با راه آهن، تقاطع غیر همسطح ایجاد می شود. فرق آزاد راه و بزرگراه در آن است که بزرگراه ها ممکن است در طول مسیر با شهرها و حتی روستاها تقاطع همسطح داشته باشند. همچنین برای گذر از آزادراه پرداخت عوارض لازم است.

آیا آزاد راه درون شهری داریم؟

در مناطق شهری بسیار بزرگ نظیر تهران امکان احداث آزادراه درون شهری وجود دارد، ولی در ایران آزاد راه درون شهری نداریم. بزرگترین شبکه آزادراهی جهان متعلق به ایالات متحده آمریکاست، به طوری که این کشور گسترده ترین سیستم آزادراه های درون شهری در جهان را دارد و تقریبا تمامی کلانشهرهای بزرگ آمریکا در داخل بافت اصلی به شبکه آزاد راهی مجهز هستند که بافت درون کلاشهر را به شبکه آزادراهی کشور متصل می کند.

آزادراه های استان تهران

آزادراه تهران پردیس

این مسیر با داشتن تونل ها و پل های متعدد، دسترسی تهران و همسایه شمال شرقی آن یعنی شهر جدید پردیس را تسهیل می کند. آزاد راه تهران پردیس 23 کیلومتر طول دارد و از سمت غرب از انتهای بزرگراه بابایی و بزرگراه یاسینی در منتهی الیه شرق پایتخت آغاز شده و تا جنوب فاز 4 شهر جدید پردیس ادامه پیدا می کند و در نهایت به کمربندی بومهن متصل می شود. در ادامه این مسیر، کمربندی بومهن رودهن از پهنه جنوبی این دو شهر عبور کرده و در ابتدای جاده دماوند به اتمام می رسد. این آزادراه در سال 1389 توسط محمود احمدی نژاد رئیس جمهور وقت افتتاح شد.

آزاد راه تهران شمال

داستان آزادراه تهران شمال قصه ای طول و دراز دارد. هر چند که متخصصان اقتصاد مهندسی دیگر این آزادراه را پروژه ای فاقد سود دهی می دانند (به دلیل تاخیرهای مکرر در ساخت و تجهیز)، با این حال ساخت این آزادراه توسط بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی در حال انجام است. قطعه نخست آزادراه تهران شمال به طول 32 کیلومتر در استان تهران از تقاطع بزرگراه آیت الله مهدوی کنی و شهید همت آغاز شده و در نهایت به شهرستانک در استان البرز می رسد. لازم به ذکر است که قطعه نخست در حدود 60 کیلومتر مسیر دسترسی پایتخت به شمال کشور را کوتاه تر می کند.

آزادراه غدیر

آزادراه غدیر که از آن به عنوان یکی از افتخارات دولت حسن روحانی یاد می شد، از چرمشهر ورامین واقع در جنوب شرق استان تهران آغاز شده و در نهایت به آبیک قزوین می رسد. این مسیر 158 کیلومتری، دسترسی بنادر جنوبی و شهرهای مرکزی کشور نظیر اصفهان به شمال غرب ایران را بدون عبور از داخل بافت مجموعه شهری تهران فراهم می کند. آزادراه غدیر در مسیر خود با آزادراه های کرج قزوین، تهران ساوه، تهران قم و قم گرمسار تقاطع غیر همسطح دارد. در واقع، آزادراه غدیر اتصال بندرعباس به تبریز را از طریق شبکه آزادراهی سرتاسری فراهم می کند. لازم به ذکر است که تمامی فرآیند احداث این آزادراه از فاز مطالعاتی تا اجرا و بهره برداری در طول هشت سال ریاست جمهوری حسن روحانی انجام گرفت که در تاریخ راه سازی ایران بعد از انقلاب سابقه نداشت.

آزادراه تهران ساوه همدان

این آزاد راه 175 کیلومتری تهران را به شهرهای ساوه و همدان متصل می کند. این مسیر در دی ماه 1388 افتتاح شد و در طرح توسعه آن اتصال آن به کرمانشاه، مرز خسروی و عراق دیده شده است. در واقع، این آزادراه در نهایت تهران را به غرب کشور و در ادامه به کربلای معلی متصل می کند. لازم به ذکر است که شهر جدید پرند در مجاورت این آزاد راه واقع شده است.

آزاد راه تهران قم

مشهورترین آزادراه استان تهران آزادراه تهران قم است که عملا نقش اصلی ترین کریدور اقتصادی کشور در مسیر جنوب شمال را ایفا می کند. این آزادراه اتصال تهران به استان قم و بعد از آن اصفهان را بر عهده دارد. این مسیر 180 کیلومتری از انتهای بزرگراه آزادگان تهران آغاز شده و پس از طی مسیری هموار به استان قم متصل می شود. لازم به ذکر است که شهر فرودگاهی امام خمینی تهران در کیلومتر 40 آزادراه تهران قم واقع شده و بر اهمیت این آزادراه افزوده است.

طرح های در دست مطالعه و در انتظار تصویب

آزادراه تهران آمل

از قرار معلوم این مسیر از کنارگذر شمال رودهن آغاز شده و با گذر از دل مناطق کوهستانی در نهایت به شرق مازندران می رسد. این مسیر در انتظار تصویب هیئت دولت قرار دارد.

آزادراه چرمشهر بومهن

این مسیر آزادراهی، چرمشهر ورامین در جنوب شرق استان را به بومهن واقع در شهرستان پردیس متصل خواهد کرد. این پروژه در دست مطالعه است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • میرصادق حمیدی 0 0

    سلام.برای تهویه تونلهای طویل استفاده از کانالهای عمودی به تعداد لازم میتواند کار کرد بهتری نسبت به توربینهای موجود خواهد داشت.به علاوه با استفاده از قدرت هوای خروجی میتوان از تولید برق برای روشنایی تونل استفاده نمود.