| کد خبر: 251048 |

◄ ناوگان فرسوده نوسازی نمی شود مگر با کاهش قیمت کامیون!

ناوگان فرسوده فقط با کاهش قیمت کامیون نوسازی می شود و تا وقتی قیمت‌ کامیون کاهش پیدا نکند نوسازی هم به سرانجام نمی رسد.

تین نیوز

ناوگان فرسوده حمل و نقل کشور سال ها منتظر نوسازی است. از دوران دولت آقای احمدی نژاد که وعده تعویض با وام‌ های 4 درصد قرض الحسنه را فریاد می زدند که متاسفانه این وام برای بنگاه های اقتصادی زود بازده اختصاص یافت و به تبع آن افزایش ناوگان را به همراه داشت!!

در دولت آقای روحانی هم مصاحبه و جلسات زیادی برگزار شد و در آخر،  طرح کلید به کلید در دستور کار قرار گرفت، اما با افزایش قیمت ارز و تحریم ها این طرح هم با شکست مواجه شد و به تاریخ پیوست.

طرح آخری که سال گذشته کلید خورد، واردات ناوگان سه سال کارکرده اروپایی بود که به دلیل نقض قانون و بی تدبیری بعضی از مدیران، نه تنها کمکی به نوسازی ناوگان نکرد بلکه افزایش ناوگان، نارضایتی خریداران، نارضایتی رانندگان، بیکار شدن و مشکلات امرار معاش آنها را در پی داشت.

بیشتر بخوانید:

به استحضار می رساند، هیچ راننده یا مالک کامیون فرسوده ای علاقه ندارد برای حمل و نقل کالا و  سفر خود، با مشکلات عدیده ای از جمله، احتمال حادثه رانندگی، رانندگی سخت و دشوار، ترس و دلهره ناشی از نقص فنی و توقف در جاده ها در سرما و گرما، عدم تناسب درآمد با مخارج نگهداری کامیون فرسوده، هزینه کردن کل درآمد، برای تعمیرات و تعویض قطعات و.. روبرو شود.

یک دستگاه کامیون مدرن روز ولوو تولید شرکت سایپا دیزل که در سال 97 با قیمت 480 میلیون به فروش می رسید در سال 1401 حدود 10 میلیارد تومان شده است و در همان سال کامیون با برند چینی حدود 250 میلیون قیمت داشت وامسال  4 میلیارد و بیشتر.

به همین دلیل لازم است مسئولان نیم نگاهی به قیمت‌ های افسار گسیخته،ترمز بریده کامیون های کشور داشته باشند که از عمق فاجعه قیمت‌ها مطلع شوند.

اما چرا فرسوده سوار و مالک کامیون فرسوده توان تعویض کامیون فرسوده خود را ندارد؟

دلایل آن به شرح زیر است:

1 - گرانی افسار گسیخته کامیون‌ ها به خصوص برند چینی و نه برند اروپایی که قیمتی بالاتر از 7 میلیارد تومان را به خود اختصاص داده است.

2 - راننده ای  که الان یک کامیون فرسوده دارد چطور باید 5 میلیارد تومان یا بیشتر  تهیه کند، اگر به صورت  وام هم مساعدت شود نمی تواند ماهیانه اقساط سنگین را پرداخت کند.

3- شوربختانه تعدادی کامیون تولید داخل هم برای فروش با قیمت های بیشتر یا نجومی، در بورس عرضه می شود این روش فروش، کمکی  به بهبود وضع حمل و نقل، کاهش مصرف سوخت، کاهش آلودگی هوا و صرفه جویی در وقت راننده  نمی کند به جز افزایش قیمت ها و عدم توان خرید رانندگان.

4 - آیا راننده یا مالک کامیون فرسوده پس از 40 یا 50 سال تلاش طاقت فرسا با این نوع کامیون‌ ها، باید کامیون خود را با قیمت پایین و ناچیز تحویل دهد و در پایان عمر خود، در کنار فرزندان، نوه، نتیجه، داماد، عروس و مخارج سنگین این دوران غبطه بخورد؟

5-  اگر در این برهه، آلودگی هوا، مصرف بالای سوخت، حوادث ترافیکی، با خودروهای فرسوده و کامیون‌ ها مرتبط دخیل هستند دولت باید به جای خسارت 11 میلیارد دلاری آلودگی هوا به کشور و مرگ زودرس 27 هزار هم وطن و مصرف بالای سوخت دیزل و خسارات مالی بیش از 80 هزار میلیاردی حوادث رانندگی به کشور، همکاری قاطعانه و  کمک به فرسوده سوارهایی نماید که کامیون جایگزین لازم ندارند و قصد بازنشستگی دارند که متضرر نشوند.

6- اگر دولت واقعا قصد همکاری دارد باید دلال و دلال بازی را حدف و  مانند دیگر کشورها، مخارج و عوارض گمرکی را برای تبدیل  ناوگان فرسوده کاملا حذف نماید که قیمت‌ ها کاهش پیدا کند.

نکته قابل تامل این است که مسئولان به جای کمک و برون رفت  از وضع موجود،  جلسات مکرر برگزار می کنند که  چه راهکاری  تصویب شود که  درآمدی کسب کنند،  ، 5 درصد ، 25 درصد 50 درصد قیمت کامیون و ...

مطمئنا با این طرز تفکر  مسئولان، نه تنها مشکلات بر طرف نمی شوند بلکه مضاعف می شوند و به تبع آن، افزایش کامیون عدم تعادل عرضه و تقاضا و توقف یا خواب کامیون برای حمل بار بیشتر می شود.

تا وقتی قیمت‌ کامیون کاهش پیدا نکند نوسازی هم به سرانجام نمی رسد.

تا وقتی که کامیون، لجام گسیخته به دلال واسطه، بورس و به غیر راننده فروخته می شود و همینطور  شرکت‌های  تولیدی کامیون به فکر درآمد بیشتر و افزایش قیمت بیشتری هستند مطمئنا نوسازی ناوگان فرسوده با شکست مواجه می شود.

*راننده بخش جاده ای و عضو جمعیت ایمنی راه ها

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • نوید خیرمند 1 0

    جناب اتحادی در کشوری که طبق آمار رسمی مراجع ذیصلاح تورمی ۵۰ درصدی دارد و در آمار غیررسمی و واقعیت کف جامعه تورمی بیش از ۱۰۰ درصد؛ انتظار کاهش قیمت کامیون سرابی بیش نیست.

    بخشی از قیمتهای فعلی کامیون حباب ناشی از عدم توازن در عرضه و تقاضاست، اما واقعیت اینست که قیمتهای کامیون دیگر هیچگاه به سال ۹۷ باز نخواهد گشت !!

    قیمت تولید همه کالاها منطبق با تورم سال به سال، ماه به ماه، هفته به هفته و این روزها روز به روز متوازن میشود، آنچه باعث عقب ماندگی ما و صنفمان است این است که مثل دیگران با بازار همگام و همراه نیستیم !!!

    مفتبری و بی خیالی نسبت به وقایع پیرامون چنان با ما انس گرفته که هر مهمل گوی بی مغزی به خود اجازه میدهد در خصوص حق و حقوق ما اظهار نظر کند !!

    اینکه امروز فرسوده سوار ما توان نوسازی ناوگان خود با قیمتهای ۴ الی ۵ میلیاردی را ندارد نتیجه یک عمر مفتبری و عدم آینده نگری خودش بوده و ادامه این روند ۲۰ - ۳۰ سال دیگه گریبان نو سواران امروز را خواهد گرفت !!!

    وام کم بهره، کلید به کلید و... همه وعده های سرخرمن است برای بهره کشی بیشتر از راننده و کامیوندار و آرزو فروشی به او با سررسید فردا و فرداها !!

    از هیچکس نه طلبکار باشید و نه انتظار داشته باشید، دولتی که پرداخت ۴۵٫۰۰۰ تومان یارانه ماهانه به ۲۰ درصد جمعیت کشور برایش مصیبت است، هیچگاه به من و شما ریالی بابت نوسازی کمک نخواهد کرد !!!

    حدود ۴ ماه پیش در گروه پرسش و پاسخ به شما گفتم فرسوده سواران از شرایط پیش آمده استقبال نکردند، به خودشون و خانوادشون ظلم کردند !!

    امیدوارم الان دلیلش را متوجه شده باشید !( رأی دیوان عدالت اداری)

  • محمدرزاقی 0 0

    دیوان عدالت اداری با هم فکری تعدای از نمایندگان بی تدییروبی تجربه مجلس بزرگترین ظلم وبی عدالتی را در حق ما رانندگان فرسوده دارانجام داد ان هم به نحو عده ای ازبتگاه داران واردکننده وعده ای دللال وواسطه رای نا درست به اجرای حذف اسقاط بدون اجازهومشورت خواستن از انجمن های صنفی رانندگان ورانندگان با تجربه جاده نه تنها طرح نوسازی کامیون های فرسوده را با شکست انجامید بلکه باعث بوجودامدن بسیاری ارمشکلات دراینده نه چندان دور خواهد بود که همگان به ان واقف هستیم

  • شایان 0 0

    بابا تاالان 26000 هزار دستگاه کامیون آوردید بدون اسقاط خدا شاهده بار نیست آخه کامیون مدل 1347 دیگه نانداره راه بره تو این کار می‌کنه هنوز بخدا ظلم هست بخدا ناحقی هست کامیون وارداتی باید دست رانندگان کامیون فرسوده برسه نه دلال و بنگاه و دار یه سری تازه به دوران رسیده که هیچی از ماشین نمیدونن بخدا ظلمه یارو رفته بخاطر اینکه بگن فلانی کامیون داره خودش بالا میگیره 5 دستگاه کامیون میاره نمیدونه کامیون چیه اصلا بابا بسته دیگه تاکی ظلم بزارید این کامیونا دست رانندگان فرسوده برسه تاکی پشت ماک و بنز بنشینند بخدا همشون دیسک کمر گرفتن بار نیست هرکجا میری بار نداره داشته باشه هم با کرایه کم مثلاً بندرعباس کرایه اش 35 میلیون با16 میلیون میارن قیمت قطعات سربه فلک کشیده شده راننده بدبخت از کجا 200 میلیون بیاره خرج موتور ماشین بکنه بسته دیگه بگذارید ماشین های مد روز سوار شوند