| کد خبر: 157171 |

◄ روایت تلخ راننده‌ای که ناخواسته در دام قاچاقچیان هروئین افتاد

پدرم با بار سیمان از تبریز به بلژیک می‌رفت که متأسفانه از داخل کسیه های سیمان که پلومپ کارخانه بوده است 160 کیلو محموله قاچاق هروئین استخراج‌شده است این در حالی است که جای این سؤال باقی است که چگونه یک راننده می‌تواند 970 کیسه سیمان را دانه‌دانه باز کند و کالا را چک نماید؟

تین نیوز

معضل قاچاق «ناخواسته» مواد مخدر از طریق بارهای صادراتی و مشکلاتی که رانندگان در صورت بروز چنین رویدادی با آن مواجه می‌شوند هرروز رنگ و بوی تند و تیزتری را به خود می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، روش این کار بدین صورت است که سوداگران مرگ که اقدام به قاچاق مواد مخدر از طریق بارهای صادراتی می‌کنند در محل پلمپ و اظهار بار، مبدأ بار را به نام یک ترخیص‌کار می‌زنند که هیچ نامی از خود در مدارک موجود نباشد. این قاچاقچیان همچنین در کشور مقصد هم از طریق یک ترخیص‌کار دریافت بار را انجام می‌دهند و بدین ترتیب هیچ اثری از فرستنده و گیرنده مواد مخدر به‌جا نمی‌ماند و این راننده است که به‌عنوان تنها شخص حقیقی و قابل‌دسترس مجرم نهایی شناخته می‌شود.

یونس جاوید رئیس هیئت‌مدیره انجمن شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی ایران چند روز پیش در گفت‌وگو با خبرنگار تین‌نیوز از وجود تقریباً 160 راننده زندانی ایرانی در سه کشور ترکیه، بلغارستان و ترکمنستان خبر داده و گفته بود: تعداد قابل‌توجهی از رانندگان ایرانی در این سه کشور زندانی هستند و دولت باید اقداماتی برای مبادله زندانیان داشته باشد تا لااقل ادامه حبس این رانندگان در خاک میهن باشد..

او گفته بود که اکنون 130 راننده زندانی ایرانی در ترکمنستان 20 نفر در ترکیه و حدود 4 نفر در بلغارستان زندانی هستند که خانواده‌های آن‌ها با حجم زیادی از مشکلات و حداقل حقوق برای دیدار آن‌ها مواجه هستند..

بعد از انتشار این خبر خانوادهٔ یکی از این قربانیان در تماس تلفنی با تین نیوز به تشریح وضعیت پدر خود که قربانی قاچاق کالا است پرداخت و گفت:  پدرم باسابقه حضور 40 ساله در بخش ترانزیت کالا از 14 اسفند سال 95 در زندان ترکیه به سر می‌برد و بعد از برگزاری دادگاه بدوی در خاک کشور ترکیه محکوم‌به 20 سال زندان و پرداخت جزای نقدی شد..

وی ادامه داد: پدرم با بار سیمان از تبریز به بلژیک می‌رفت که متأسفانه از داخل کسیه های سیمان که پلمب کارخانه بوده است 160 کیلو محموله قاچاق هروئین یافت شده است این در حالی است که جای این سؤال باقی است که چگونه یک راننده می‌تواند 970 کیسه سیمان را دانه‌دانه باز و کالا را چک کند؟

وی با توضیح اینکه در صورت وقوع چنین اتفاقی فقط راننده به خاطر جرمی که مرتکب نشده است مجازات می‌شود و در این زمینه هیچ‌کس پاسخگو نبوده و قانون هم کسی را جز راننده نمی‌شناسد و پیامد آن جریمه‌های میلیاردی و توقیف ماشین و حبس برای راننده است، گفت: ترکیه در حکم خود علیه پدرم  آورده است که راننده برای فرار از اتهام به شخصیت‌های خیالی اکتفا می‌کند و تأکید دارد که افراد دیگری قصد این کار را داشتند..

وی ادامه داد: بعد از 40 سال سابقه حضور موفق پدرم در بخش حمل‌ونقل متأسفانه  این سابقه نمی‌تواند هیچ کمکی به وی کند و بازهم راننده است که در این خلأ قانونی و کشاکش‌ها متهم شناخته می‌شود و ما نمی‌دانیم باید برای اثبات بی‌گناهی پدر خود دقیقاً به کجا مراجعه کنیم؟

وی ادامه داد: البته از شخص صاحب کالا شکایت کردیم اما مشخص نیست وی کجاست و فراری است. بااین‌حال بی‌اطلاعی راننده دلیل کافی برای رد جرم نیست و در این زمینه به نظر می‌رسد خلأ قانونی وجود دارد.

وی توضیح داد که خانواده‌ها قربانیان قاچاق کالا علاوه بر هزینه‌های حمل‌ونقل و سفر به کشوری که خانواده انها در آن زندانی است، هزینه‌های روحی و روانی زیادی را پرداخت می‌کنند و لااقل انتظار این است که این زندانیان به خاک کشور تابعه انتقال پیدا کنند.

توضیح: نام  و مشخصات تماس فردی که با خبرنگار ما این مشکل را مطرح کرده، در دفتر تین‌نیوز محفوظ است.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.