| کد خبر: 131464 |

امروز روابط‎عمومی می‎خواهد قوت دل و چاره‎ساز باشد

تین نیوز

یدالله آقائی‎صائم، مدیر روابط‎عمومی، به مناسبت روز روابط عمومی- شرکت مهندسی فرودگاه‎های کشور در سال ۱۳۷۰ در ساختمان وزارت راه و ترابری در خیابان شهید کلانتری تشکیل شد و سپس در سال ۱۳۷۵ به ساختمان جنب ترمینال دو فرودگاه مهرآباد و پس از آن در سال 1391 به ساختمان ستادی این شرکت منتقل شد و در بهمن سال 1394 به شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران تغییر نام یافت.

 

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روابط عمومی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، در سال 1382 بود که با عنوان مدیر روابط‌‌عمومی به این مجموعه وارد شدم و این آغاز فعالیت روابط‎عمومی در قالب واحدی مستقل زیر نظر مدیرکل دفتر مدیرعامل شد، با این وجود امکانات محدود بود و بودجه مستقلی هم به روابط‎عمومی تخصیص داده نمی‎شد. به این ترتیب وظایفی اجرایی محدود و کم اثر برعهده روابط‎عمومی گذاشته می‎شد؛ از جمله زیباسازی اماکن در اختیار شرکت، تهیه سربرگ‎های اداری، نوشتن تابلوهای سر در اتاق‎ها، توزیع روزنامه، تهیه بریده جراید، نوشتن پلاکارد، عکاسی، و هماهنگی مراسم و مجالس.

 

اما نقش ممتاز صنعت فرودگاهی در توسعه و اعتلای کشور و موقعیت آن به عنوان یکی از مهمترین زیرساخت‎های کشور، ایجاب می‎کرد که مدیریت روابط‎عمومی با شناخت بیشتر ماهیت علمی و کاربردی آن و اعتماد به ظرفیت‎های خود، زمینه‎ها و چشم‎اندازهای تازه‎ای را برای جذب مشارکت عمومی نسبت به اهداف، راهبردها و توسعه کمی و کیفی شرکت و ایجاد اطمینان، اعتماد و همدلی و هماهنگی در بین کارکنان و نیروهای فکری و تخصصی مرتبط با صنعت فرودگاهی کشور فراهم کند.

 

این طلب می‎کرد تا روابط‎عمومی بتواند تحولاتی را در خود آغاز کند و شرایط را برای خدمت مؤثرتر و بیشتر به شرکت مساعد سازد. برای همین در طول سالیان بعد تلاش شد تا با شناساندن روابط‎عمومی به مجموعه مدیریت و کارکنان شرکت راه برای مدیریت تغییر در روابط‎عمومی هموارتر شود.

 

اما چه چیز می‎توانست بهتر از کار و عمل، ظرفیت و توانمندی و ماهیت روابط‎عمومی را معرفی کند؟ برای همین با همکاری همکاران در روابط‎عمومی فعالیت‎های مختلفی رقم زده شد؛ از جمله نظارت بر انتخاب مسئولان روابط‎عمومی فرودگاه‎های تابعه، برگزاری ۹ دوره همایش آموزشی-تخصصی در حوزه روابط‎عمومی برای کارکنان روابط‎عمومی ستاد و فرودگاه‎ها، تهیه و تنظیم جدول شاخص‎های ارزیابی عملکرد روابط‎عمومی، تدوین منشور اخلاقی روابط‎عمومی، ابلاغ دستورالعمل و اجرای فاز اول طرح خودکفایی روابط‎عمومی فرودگاه‎ها در آغاز سال 96، ثبت و راه‎اندازی پورتال خبری شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران از سال ۸۸ و انتشار اخبار، گزارش‎ها و مصاحبه‎های ستادی و پوشش اخبار 53 فرودگاه زیرمجموعه با حضور کارشناسان خبری حرفه‎ای، راه‎اندازی شبکه اجتماعی برای اطلاع‎رسانی متنی و تصویری سریع و وسیع به بیش از چهار هزار مخاطب، برنامه‎ریزی سالانه و برگزاری نشست‎ها و تورهای رسانه‎ای مدیرعامل و هیئت مدیره، پایه‎گذاری و برگزاری نشست‌های حرفه‌یی مهمان هفته با رویکرد پرسش و پاسخ از مدیران شرکت و شفاف‎سازی و ایجاد ارتباط نزدیک‎تر میان مدیران و کارکنان، راه‎اندازی واحد سمعی و بصری با تجهیزات پیشرفته و پوشش صوتی و تصویری مراسم‎ها و تولید کلیپ‎های با کیفیت و متعدد در زمینه معرفی دستاوردهای شرکت، انتشار ماهنامه‎های سیمای فرودگاه و آسمان ایران و شش شماره کتاب جامع صنعت فرودگاهی برای معرفی فرودگاه‎ها و اطلاعات آن، تهیه بروشورهای دو زبانه معرفی شرکت، تهیه و تصویب آرم شرکت فرودگاه‎ها، برگزاری همایش‎های مدیران ستادی و فرودگاه‎های شرکت، پیگیری ایجاد موزه صنعت هوایی و فرودگاهی اتاق موزه افتخارات شرکت و حضور در نمایشگاه‎های مختلف خارج از سازمان.

 

حاصل این تغییر نگرش‎ها به روابط‎عمومی و افزایش کمی و کیفی فعالیت‎ها در روابط‎عمومی کسب رتبه نخست رشته فعالیت‎های ارتباط الکترونیک و رتبه نخست رشته فعالیت‎های انتشاراتی در سال 1389 در سطح وزارت راه و شهرسازی، انتخاب به عنوان غرفه برتر در نمایشگاه بزرگ راه و شهرسازی 1391 از نظر طراحی، تزئین، تسلط راهنمایان و برخورد خوب، کسب رتبه برتر ملی در رشته اطلاع‎رسانی در هشتمین دوره جشنواره برترین‎های روابط‎عمومی ایران در سال 1391، کسب عنوان روابط‎عمومی برتر ملی در رشته ارتباطات الکترونیک در دهمین دوره جشنواره برترین‎های روابط‎عمومی ایران در سال 1392، دریافت نشان سرآمدی روابط‎عمومی از سازمان ملی استاندارد ایران و موسسه فرهنگی در سال 1392، دریافت نشان تعالی روابط‎عمومی از دبیرخانه سمپوزیوم روابط‌عمومی در سال 1393، دریافت ستاره روابط‎عمومی در دبیرخانه سمپوزیوم روابط‎عمومی در سال 1393، دریافت لوح سپاس از هشتمین دوره جشنواره برترین روابط‎عمومی ۱۳۹۱، دریافت لوح سپاس از دومین دوره آیین معرفی و تقدیر از سرآمدان روابط‎عمومی ایران ۱۳۹۲، نشان سی‎امین اجلاس منطقه‎ای آسیایی فدراسیون بین‎المللی کنترلرهای ترافیک ۱۳۹۲ و غیره بوده است.

 

این حجم از فعالیت‎ها با تلاش تعداد اندکی نیروی انسانی انجام شده و در حال انجام است تا به صورت ملموس و عملی اهمیت روابط‎عمومی و ماهیت آن در مدیریت ارتباطات سازمانی، که به اعتقاد کارشناسان حجم بسیار وسیعی از وظایف سازمانی در بستر آن انجام می‎شود، نزد مدیران و کارکنان روشن شود.

 

از سال 1382 تاکنون هشت مدیرعامل در راس شرکت قرار گرفته‎اند که هر یک با توجه به نگرش خود و اولویت‎ها و ضرورت‎های شرکت، تأثیراتی را بر این واحد گذاشتند. در طول این مدت بارها برای ایجاد پست‎های سازمانی و ارتقای جایگاه مدیریتی روابط‎عمومی اقداماتی انجام شد اما به دلیل محدودیت‎های اداری و ... به ثمر نرسید.

 

اکنون با وجودی که در این دوره و با حضور مدیرعامل خوشفکر کنونی٬ روابط‎عمومی به واسطه فعالیت کلیدی خود، از جایگاه خوبی برخوردار شده است اما تبدیل آن به اداره‌کل یک ضرورت است چراکه با ایجاد پست‎های سازمانی زمینه برای ورود افراد متخصص ارتباطی و رسانه‎ای را در آن فراهم می‎کند و نقش بی‎بدیل روابط‎عمومی را در برقراری ارتباطی مؤثر و کارآمد با مخاطبان درون و بیرون سازمان فراهم می‎کند که اثرات بلند آن ایجاد برندی شاخص از شرکت و افزایش حمیت و انسجام سازمانی و در نتیجه بهره‎وری در انجام وظایف خواهد بود.

 

امروز در روابط‎عمومی نگاهی پژوهش‎محور و علمی همراه با تجربه و استفاده از رسانه‎های جدید حاکم شده است و کیفیت و اثرگذاری برنامه‎های اجرا شده، در درجه اول اولویت قرار دارد. روابط‎عمومی امروز تلاش می‎کند دیوار این باور محدودکننده که آن را صرفاً یک مجموعه اطلاع‎رسان و خبری می‎انگارد، بشکند و با ورود مؤثر و متناسب به مدیریت روابط سازمان با بهره‎گیری از دانش و ابزار خود، همزمان با مدیریت افکار عمومی و ایجاد تعاملات سازنده با مخاطبان خارج از سازمان، در جهت افزایش نزدیکی و همدلی کارکنان و مدیران و کاهش تعارضات و تضادهای سازمانی گام بردارد.

 

امروز روابط‎عمومی می‎خواهد در تصمیم‎سازی و تصمیم‎گیری همراه و یاور مدیران ارشد سازمانی باشد و توانایی خود را افزایش دهد تا منطبق با استراتژی شرکت، استراتژی خود را در عرصه‎های ارتباطات و روابط انسانی تعریف و اجرایی کند. امروز روابط‎عمومی می‎خواهد قوت دل و چاره‎ساز مدیران و کارکنان باشد و در زمان‎های بحران و سختی، به تکیه گاهی مطمئن بدل شود.

 

اینها میسر نخواهد شد مگر با شناخت بیش از پیش ماهیت علم و هنر روابط‎عمومی در شرکت و امکان بروز توانمندی‎های آن. امید است که با تصویب و اجرایی شدن قانون خاص در شرکت و مساعدت مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره محترم، امکان بازتعریف اساسی و کارآمد از روابط‎عمومی و جذب نیروهای متخصص و صاحب‎نظر در امور رسانه‎ها و روابط ‎انسانی فراهم شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.