| کد خبر: 12221 |

◄ مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها(CSR)

تین نیوز | پس از انتشار اظهارات علی نورزاد مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در خصوص تدوین نظام مسئولیت اجتماعی در شرکت ساخت و توسعه یکی از کاربران در این باره در تین نیوز چنین نوشت:

" جناب آقای نورزاد مدیر عامل محترم شركت با نقش كلیدی در این راستا می‌تواند می‌تواند مسئولیت اجتماعی شرکتها Corporate Social Responsibility در شركت ساخت نهادینه كند. 
مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها یا CSR موضوع حساسیت‌برانگیز و رو به توجه در سال‌های اخیر بوده است تا آنجا که سازمان‌های بین‌المللی مانند سازمان ملل و اتحادیه اروپا، استانداردهایی را در این زمینه ارائه کرده‌اند.
به طور کلی می توان گفت مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها (CSR)به ارائه روش‌هایی می پردازد که سازمانها باید در فضاهای کسب و کار خود به آن عمل کنند، تا پاسخگوی توقعات جامعه، انتظارات تجاری، قانونی و اخلاقی آنان باشند. چرا که سازمانها مسئولیت‌های بزرگی در زمینه اجتماعی، اقتصادی و محیطی، در قبال کارکنان،مشتریان، دولت، تامین کنندگان و تمامی ذینفعان خود بر عهده دارند.
بنیاد مدیریت کیفیت اروپا EFQM که بنیادی وابسته به اتحادیه اروپاست، در مدل الگوی تعالی خود برای سازمان‌ها، مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها را به عنوان یکی از ارزش‌های هشت‌گانه خود معرفی کرده است. همچنین، یکی از معیارهای 9‌گانه خود را برای ارزیابی شرکت‌ها، به این امر اختصاص داده و هشت درصد از امتیار کل ارزیابی یک سازمان را برای این معیار قائل است. توجه مدل EFQM به مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها و عدم توجه مدل مالکوم بالدریج اروپا و مدل دمینگ ژاپن به این امر، حاکی از حساسیت‌های جامعه اروپایی نسبت به مسئولیت اجتماعی شرکت‌هاست.
برای دستیابی به اهداف و آرمان‌های شرکت باید در ابتدا زمینه و شرایط لازم برای دستیابی به آن را فراهم آورد. ایجاد شرایط مطلوب در محیط کار و زندگی کاری نیز، خود مراحل مختلفی دارد که باید مورد شناسایی و مطالعه قرار گیرد و با رعایت الزامات و تدوین برنامه دقیق زمانبندی شده فعالیت اجرایی را شروع نمود.
ایجاد فضای مناسب در محیط کار توسط اجرای تکنیک‌ها و اصول ( CSR)  شامل الگوی مسئولیت‌ها ( مسئولیت های حقوقی، مسئولیت های اخلاقی، سرمایه گذاری اجتماعی، اعمال نیكوكارانه، تبلیغات مسئولانه و منصفانه، ایمنی محصولات (شامل كیفیت مطلوب زیر ساخت پروژه های بزرگ راه ها، آزادراه ها و راه آهن مطابق استاندارد) ( TQM)، حفاظت از محیط زیست، ایمنی و بهداشت همكاران، عدم تبعیض، احترام به قراردادها، عدم پرداخت رشوه، رقابت سالم، ارتباطات شفاف، حذف قوانین غیر منصفانه، منع آئین نامه های اجرائی غیر قابل اجرا) می‌باشد.
این روش در ایجاد محیطی سازمان یافته و استاندارد تاکید دارد، این تکنیک برمفاهیم بسیار ساده و ابتدایی تأکید دارد و درک آن بسیار آسان است. اجرای این نظام همکاری و مشارکت آحاد کارکنان را می طلبد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.