نگاهی به طرح جامع حملونقل کشور؛
اولویتبندی بیش از ۴۸هزار کیلومتر جاده و راهآهن
پیشبینی جابجایی ۸۲۰ میلیون نفر مسافر و ۶۵۰ میلیون تن بار بهصورت زمینی برای سال ۱۴۰۹، ارتقاء حملونقل ریلی در بخش بار و مسافر بهطوریكه این شیوه حملونقل قادر به حمل ۳۰ درصد از كل جابجایی بار در كشور با واحد تن – كیلومتر و ۱۸درصد از كل جابجایی مسافر با واحد نفر – كیلومتر را داشته باشد ازجمله موارد قابل توجه در طرح جامع حملونقل به شمار می رود.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با توجه به گستردگی موضوعات در بخش حملونقل، تصمیمگیریها در این حوزه بسیار پیچیده بوده و بعضاً تحت شرایط نامعلوم و یا غیرواقعی صورت میگیرد. در همین راستا بهمنظور تهیه نقشه راه آینده برای توسعه متوازن بخشهای مختلف صنعت حملونقل و همچنین تعامل هرچه بیشتر دولت، بخش خصوصی و مردم، «مطالعات طرح جامع حملونقل كشور»، باهدف ایجاد بسته برنامهریزی یکپارچه و هماهنگ شیوههای مختلف حملونقل در راستای تهیه برنامههای ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل برونشهری كشور طی دوره
بیستساله ۱۳۸۹ لغایت ۱۴۰۹ با همكاری و مشاركت متخصصان داخلی و خارجی و سازمانها و شركتهای تابعه این وزارتخانه و در قالب چهار فاز اصلی تدوین شده است.
فاز اول این طرح با نگاهی راهبردی و پس از انجام مطالعات شناخت، به ارائه توصیههای كوتاهمدت و تدوین راهحلهای کمهزینه مرتبط با هریك زیربخشهای جادهای، ریلی، هوایی و دریایی پرداخته است. علاوه بر این در خصوص موارد فرا بخشی ازجمله ایمنی، محیطزیست و ترانزیت نیز بهطور مجزا توصیههایی ارائهشده است. با توجه به مطالعات كامل و جامع صورت گرفته در این فاز، اجرایی نمودن این توصیهها تأثیر بسزایی در رشد و شكوفایی بخشهای صنعت حملونقل خواهد داشت.
با توجه به اینكه اجرای برخی از این توصیهها از حدود اختیارات وزارت راه و شهرسازی خارج بوده و در زمره فعالیتهای بین بخشی قرا میگیرد، هماهنگی و همكاری سایر وزارتخانههای مرتبط با حملونقل ازجمله وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت امور خارجه نیز ضروری جلوه مینماید.
در فاز دوم آمار و اطلاعاتی كه موردنیاز طرح بوده جمعآوریشده است، برخی از این آمار و اطلاعات بهصورت عادی و دائمی در وزارت راه و شهرسازی و سازمانها و شركتهای تابعه جمعآوری میشوند و برخی نیز فقط برای این طرح جمعآوریشدهاند. اطلاعات موردنیاز در این طرح، با تقسیمبندی كشور به ۵۶ منطقه بهطوریكه مناطق به لحاظ تولیدات صنعتی، كشاورزی، معدنی و همچنین جمعیت از وضعیت همسان و همگن برخوردار باشند، جمعآوریشدهاند.
انجام آمارگیریهای مبدأ – مقصد سفرهای باری و مسافری در شیوههای ریلی و جادهای و هوایی بهصورت پرسشگری انجامشده و بسیاری از موارد موردنیاز جهت تحلیل شبكه حملونقل كشور را روشن نموده است. ارتباط با استفادهكنندگان نهایی از خدمات حملونقل ازجمله شركتهای خصوصی و مردم در این فاز بهخوبی صورت گرفته است.
در فاز سوم مطالعات، با نگاه به تقاضای حملونقل، افزایش ایمنی، كاهش شدت مصرف انرژی، افزایش بهرهوری و ... پیشبینیهای لازم در دورههای ۵ ساله صور گرفته است كه از آن جمله میتوان به پیشبینی حمل بار و مسافر در كلیه شیوهها و در سطح نواحی ۵۶گانه تعریف شده اشاره نمود.
در فاز چهارم و پس از پیشبینیهای صورت گرفته در خصوص تقاضای بار و مسافر، نیاز صنعت حملونقل به كلیه موارد سختافزاری و نرمافزاری ازجمله شبكه، ناوگان و... تعیین شده است كه ازجمله مهمترین آن میتوان به اولویتبندی كریدورهای اصلی جادهای و ریلی اشاره نمود. این كریدورها در قالب ۳۶۵۰۰ كیلومتر مسیرهای جادهای شریانی و ۱۲۰۰۰ كیلومتر محورهای ریلی پیشبینی و ارائهشدهاند.
با عنایت به اینكه در سالهای اخیر همواره صنعت حملونقل ریلی بهعنوان كاراترین، كممصرفترین، ایمنترین و سبزترین شیوه در دنیا مدنظر بوده، در این مطالعات سعی در گسترش حداكثری این شیوه بوده است. با توجه به پیشبینی جابجایی ۸۲۰ میلیون نفر مسافر و ۶۵۰ میلیون تن بار بهصورت زمینی برای سال ۱۴۰۹، ارتقاء حملونقل ریلی در بخش بار و مسافر بهطوریكه این شیوه حملونقل قادر به حمل ۳۰% از كل جابجایی بار در كشور با واحد تن – كیلومتر و ۱۸% از كل جابجایی مسافر با واحد نفر – كیلومتر را داشته باشد ازجمله موارد تأثیرگذار در تعیین كریدورهای
ریلی بودهاند.
اتصال مراكز استانها به یكدیگر از طریق بزرگراه، اتصال بنادر و مرزها به یكدیگر، توسعه زیرساختها در چارچوب مسیرهای بینالمللی باهدف ارتقاء و افزایش ظرفیت ترانزیت كشور، محرومیتزدایی و ایجاد تعادل منطقهای و سعی در توزیع بهینه منابع و اعتبارات ازجمله مسائلی است كه برای تدوین شبكه جادهای مورد تأكید بودهاند. در این راستا چشمههای بار و ظرفیتهای خالی شبكه حملونقل نیز تعیینشدهاند تا برنامهریزیهای هدفمند جهت استفاده حداكثری از شرایط موجود و آتی انجام گیرد. توزیع سفر مابین مناطق، سهم هریك از شیوهها و ... نیز ازجمله
مواردی است كه در این فاز حاصل شده است.
نحوه بهروزرسانی مطالعات طرح جامع حملونقل كشور بهصورت کاملاً پویا و در زمانهای مشخص شده با استفاده از شیوهها و مدلهای بروز و با توجه به آمایش سرزمین، سیاستهای اقتصاد مقاومتی، ملاحظات اقتصادی، دفاعی و امنیتی، كاهش آلودگیهای زیستمحیطی و دستیابی به حملونقل سبز، افزایش ایمنی، بهبود و افزایش ترانزیت با تکیهبر تجاریسازی حملونقل، برقراری تعادل و تناسب بین كمیت زیرساختها، ناوگان، تجهیزات ناوبری و تقاضای حملونقل با تکیهبر استفاده حداكثری از فناوری اطلاعات، مدنظر قرارگرفته است.
با توجه به این نكته كه شرایط اقتصادی و سیاسی در كل جهان و بهخصوص كشورهای منطقه همواره دستخوش تغییرات بوده و نیز فناوریهای مرتبط با حملونقل نیز بهطور مداوم در حال نو شدن است، لذا بهروزرسانی این طرح نیز نیازمند برنامهای جامع و پویا باقابلیت اعمال تغییرات است كه علاوه بر پایش طرح توسط شورای عالی هماهنگی ترابری كشور باعث همافزایی تواناییهای بخشهای مختلف و استفاده از ظرفیتهای موجود نیز گردد.
در روش اتخاذشده جهت ادامه مطالعات، هر زمان كه تغییراتی در رویههای اقتصادی – سیاسی صورت گیرد، تأثیرات آن بلافاصله در قالب تعریف پروژههای جدید یا اصلاح برنامهریزیهای فعلی، مورد بررسی قرار خواهد گرفت و این موضوع باعث یكپارچگی، همبستگی و هماهنگی هرچه بیشتر میانبرشی شده و پیشبینیهای دقیقتر و اجراییتر را نیز به همراه خواهد داشت.
لینک خبر
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.