|
کد خبر:
115486
|
وزیر راه و شهرسازی: ایرباس و بوئینگ بدعهدی کنند غرامت میگیریم
قراردادهای نوسازی ناوگان ضمانت اجرایی قوی دارد
هفتهنامه حمل ونقل|
عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در گفتگوی تفصیلی با روزنامه اعتماد به ابعاد حقوقی قراردادهای نوسازی ناوگان هوایی و روند اجرای این قراردادها و گمانهزنیهای مطرح درباره ضمانت اجرایی قراردادّها با شرکت ایرباس و بوئینگ پرداخت.
وزیر راه و شهرسازی در بخشی از این گفتگو به زمینههای انعقاد این قراردادها پرداخت و عنوان داشت: شما تصور کنید که بیش از ۴١ سال است که با بویینگ قرارداد همکاری نداشتیم. همین وضعیت را با ایرباس داشتیم. البته با ایرباس قرارداد کوچکی بعد از انقلاب منعقد شده بود.
حال وقتی بعد از ۴١ سال با بویینگ وارد مذاکره میشدیم باید رفتار حرفهای از خود نشان میدادیم. اگر رفتار ما غیرحرفهای بود بویینگ آماده مذاکره نمیشد آن هم در شرایطی که کنگره امریکا تهدیدات زیادی علیه ایران کرده بود. همین شرایط برای قرارداد ١ فروند هواپیما با شرکت ایرباس وجود داشت.
افزون بر اینها ما چند شرط هم داشتیم. یکی اینکه نمیخواستیم خرید مستقیم انجام دهیم بلکه میخواستیم خرید ما اجاره به شرط تملیک باشد. دوم ما نمیخواستیم که هیچ تضمین دولتی عرضه کنیم. سومین خواسته ما این بود که فروشنده در تامین مالی به ما کمک کند و حتی بخشی از تامین مالی را مستقیما خودش بپذیرد. اینها مسائلی است که در کشور به خوبی به آنها پرداخته نشد و کمتر به آن توجه شد.
گفتن این حرفها بعد از امضای قرار داد ساده است لیکن، حتی فکر کردن به آنها برای عدهای غیر قابل تصور بود. هر وقت در مجامع راجع به ضرورت نوسازی ناوگان هوایی صحبت میکردیم و افراد مطلع میشدند که این نوسازی مستلزم دهها میلیارد دلار سرمایهگذاری است، به فوریت به این نتیجه میرسیدند که این امرِ محالی است و فراتر از ظرفیت اقتصاد ایران است.
شما خاطرتان هست که تا امضای قرارداد چه میزان خبر منفی درباره این قراردادها منتشر کردند. هنوز دستبردار نیستند و راجع به ماهیت آنها و عملی شدنشان تردید میکنند. بله در محدوده ذهنی و تصور آنها این امر محالی بوده است و حالا که عملی شده است به هر زور و ضرب میخواهند نه تنها آن را از جلوه بیندازند بلکه برای آن عیب بتراشند. دشمنی با مسوولان چشم و گوش آنها را کور کرده است.
افزون بر این، در راه مخالفت حاضرند هر گزندی به منافع ملی و ایمنی مردم وارد شود ولی حرف آنها به کرسی بنشیند واقعا این شکاف اجتماعی و این دشمنی درون سرزمینی به کرانه شده است.
در حقیقت اگر کسی میخواهد در کشور به دنبال یک سیاست عزت بخش در سطح بینالمللی باشد این عملکرد همان سیاست عزت بخش است که ما در همان حالی که در کنگره امریکا بحثهای خاصی علیه ایران مطرح میشود، یک هفته بعد با بزرگترین شرکت امریکایی در تهران قرارداد ببندیم. شما میبینید که حتی ترامپ، رییسجمهور منتخب امریکا با گذشت دو هفته از قرارداد حتی یک کلمه در این مورد صحبت نکرده است. آیا این افتخار و تدبیر نیست؟
عباس آخوندی در پاسخ به این سؤال که واکنش ایران به بدعهدی احتمالی شرکتهای بزرگ هوایی چه خواهد بود گفت: این بدگمانیها و تئوریهای توطئه در پس ذهن اکثر ایرانیان قرار دارد. هر اتفاقی که بیفتد عدهای نخستین واکنش کلامیشان این است که کاسهای زیر نیم کاسه این قرارداد یا این اتفاق است. یادمان نرود توافق با بویینگ و ایرباس در قالب قرارداد است و هیچ طرفی نمیتواند یک جانبه یک قرارداد بینالمللی را زیر پا بگذارد.
ایران در بالاترین سطح یعنی سطح رهبری اعلام کرده است که ما عهد شکن نیستیم و قراردادها را زیر پا نمیگذاریم. بنابراین برای من این حرفها و این واکنشها از یک سوی عجیب و غریب است و از سوی دیگر آشنا و مورد انتظار است.
از دشمنان دولت، انتظاری جز خون به دلِ مردم کردن و ناشاد کردن مردم نیست. لیکن، کم تحرکی از سوی برخی نخبگان که عظمت کار انجام شده را میدانند تا حدی دور از انتظار است. در هر صورت، زمانی که شما قرارداد میبندید طرفین متعهد هستید.
ما حتی بعد از قطع رابطه با امریکا، براساس بیانیه الجزایر برای تمام قراردادهایی که در گذشته با امریکا داشتیم و امریکا با اجرا نکردن آن قراردادها به ما لطمه زده بود در دادگاههای بینالمللی شکایت و درخواست احقاق حق کردیم و در بسیاری از موارد هم موفق شدیم.
اصلا فسخ یا اجرا نکردن قرارداد به این سادگی نیست که کسی بگوید من قرارداد امضا میکنم و اجرا نمیکنم. قرارداد تضامین اجرایی خود را دارد و قطعا اجرا خواهد شد. این قرارداد در سطح قراردادهای بینالمللی است. من متوجه نمیشوم چرا شرکتهای بینالملل نامداری در سطح جهانی چون بویینگ و ایرباس بخواهند با ما پای میز قرارداد بنشیند و بعد بخواهند اجرا نکنند و به مفاد قرارداد متعهد نباشند. اگر اینطور باشد که باید بر صحت عقلی مدیران چنین شرکتهایی شک کرد که قطعا اینگونه نیست. پس باید به جریان مخالف آن شک کرد.
وی تاکید کرد:تمام شاهکار و عظمت کار در همین است. خوب اگر قرار بود اتفاقی بیفتد که بعد از دو هفته قطعا واکنشی را دیده بودیم. حال که اتفاقی نیفتاده چه دلیلی دارد که عدهای به پیشباز موضوع بروند و با لابی صهیونیستها و دیگر مخالفان قسم خورده جمهوری اسلامی همصدا شوند؟ بله من تحرک لابی صهیونیستها را در جراید بینالمللی دیدهام. تحرک برخی از سناتورها را هم دیدهام ولی دلیلی نمیشود که از ترس تهدید آنها دست روی دست بگذاریم و هیچ کاری نکنیم. ما استوار و سرسخت گامهای خود را درست برمیداریم و به لطف خدا امیدواریم.
وی افزود: من دلیلی ندارد که بگویم خوش یا بدبین که اگر بعدها خدای ناکرده به دلایلی از جمله اقدامات همین افرادی که در داخل میخواهند این قراردادها متوقف شود کار با مشکل مواجه شد بگویند ما نگفتیم؟ من بر اساس قرارداد صحبت میکنم و میگویم که هر زمان که ما پیش پرداخت را بپردازیم، آنها طبق تعهدات کار خود را شروع میکنند. دلیلی ندارد که بعد از امضای قرارداد بخواهند آن را نقض کنند. اگر اینگونه باشد ما علیه آن شرکت به مجامع بینالمللی شکایت خواهیم کرد.
لینک خبر
وزیر راه و شهرسازی در بخشی از این گفتگو به زمینههای انعقاد این قراردادها پرداخت و عنوان داشت: شما تصور کنید که بیش از ۴١ سال است که با بویینگ قرارداد همکاری نداشتیم. همین وضعیت را با ایرباس داشتیم. البته با ایرباس قرارداد کوچکی بعد از انقلاب منعقد شده بود.
حال وقتی بعد از ۴١ سال با بویینگ وارد مذاکره میشدیم باید رفتار حرفهای از خود نشان میدادیم. اگر رفتار ما غیرحرفهای بود بویینگ آماده مذاکره نمیشد آن هم در شرایطی که کنگره امریکا تهدیدات زیادی علیه ایران کرده بود. همین شرایط برای قرارداد ١ فروند هواپیما با شرکت ایرباس وجود داشت.
افزون بر اینها ما چند شرط هم داشتیم. یکی اینکه نمیخواستیم خرید مستقیم انجام دهیم بلکه میخواستیم خرید ما اجاره به شرط تملیک باشد. دوم ما نمیخواستیم که هیچ تضمین دولتی عرضه کنیم. سومین خواسته ما این بود که فروشنده در تامین مالی به ما کمک کند و حتی بخشی از تامین مالی را مستقیما خودش بپذیرد. اینها مسائلی است که در کشور به خوبی به آنها پرداخته نشد و کمتر به آن توجه شد.
گفتن این حرفها بعد از امضای قرار داد ساده است لیکن، حتی فکر کردن به آنها برای عدهای غیر قابل تصور بود. هر وقت در مجامع راجع به ضرورت نوسازی ناوگان هوایی صحبت میکردیم و افراد مطلع میشدند که این نوسازی مستلزم دهها میلیارد دلار سرمایهگذاری است، به فوریت به این نتیجه میرسیدند که این امرِ محالی است و فراتر از ظرفیت اقتصاد ایران است.
شما خاطرتان هست که تا امضای قرارداد چه میزان خبر منفی درباره این قراردادها منتشر کردند. هنوز دستبردار نیستند و راجع به ماهیت آنها و عملی شدنشان تردید میکنند. بله در محدوده ذهنی و تصور آنها این امر محالی بوده است و حالا که عملی شده است به هر زور و ضرب میخواهند نه تنها آن را از جلوه بیندازند بلکه برای آن عیب بتراشند. دشمنی با مسوولان چشم و گوش آنها را کور کرده است.
افزون بر این، در راه مخالفت حاضرند هر گزندی به منافع ملی و ایمنی مردم وارد شود ولی حرف آنها به کرسی بنشیند واقعا این شکاف اجتماعی و این دشمنی درون سرزمینی به کرانه شده است.
در حقیقت اگر کسی میخواهد در کشور به دنبال یک سیاست عزت بخش در سطح بینالمللی باشد این عملکرد همان سیاست عزت بخش است که ما در همان حالی که در کنگره امریکا بحثهای خاصی علیه ایران مطرح میشود، یک هفته بعد با بزرگترین شرکت امریکایی در تهران قرارداد ببندیم. شما میبینید که حتی ترامپ، رییسجمهور منتخب امریکا با گذشت دو هفته از قرارداد حتی یک کلمه در این مورد صحبت نکرده است. آیا این افتخار و تدبیر نیست؟
عباس آخوندی در پاسخ به این سؤال که واکنش ایران به بدعهدی احتمالی شرکتهای بزرگ هوایی چه خواهد بود گفت: این بدگمانیها و تئوریهای توطئه در پس ذهن اکثر ایرانیان قرار دارد. هر اتفاقی که بیفتد عدهای نخستین واکنش کلامیشان این است که کاسهای زیر نیم کاسه این قرارداد یا این اتفاق است. یادمان نرود توافق با بویینگ و ایرباس در قالب قرارداد است و هیچ طرفی نمیتواند یک جانبه یک قرارداد بینالمللی را زیر پا بگذارد.
ایران در بالاترین سطح یعنی سطح رهبری اعلام کرده است که ما عهد شکن نیستیم و قراردادها را زیر پا نمیگذاریم. بنابراین برای من این حرفها و این واکنشها از یک سوی عجیب و غریب است و از سوی دیگر آشنا و مورد انتظار است.
از دشمنان دولت، انتظاری جز خون به دلِ مردم کردن و ناشاد کردن مردم نیست. لیکن، کم تحرکی از سوی برخی نخبگان که عظمت کار انجام شده را میدانند تا حدی دور از انتظار است. در هر صورت، زمانی که شما قرارداد میبندید طرفین متعهد هستید.
ما حتی بعد از قطع رابطه با امریکا، براساس بیانیه الجزایر برای تمام قراردادهایی که در گذشته با امریکا داشتیم و امریکا با اجرا نکردن آن قراردادها به ما لطمه زده بود در دادگاههای بینالمللی شکایت و درخواست احقاق حق کردیم و در بسیاری از موارد هم موفق شدیم.
اصلا فسخ یا اجرا نکردن قرارداد به این سادگی نیست که کسی بگوید من قرارداد امضا میکنم و اجرا نمیکنم. قرارداد تضامین اجرایی خود را دارد و قطعا اجرا خواهد شد. این قرارداد در سطح قراردادهای بینالمللی است. من متوجه نمیشوم چرا شرکتهای بینالملل نامداری در سطح جهانی چون بویینگ و ایرباس بخواهند با ما پای میز قرارداد بنشیند و بعد بخواهند اجرا نکنند و به مفاد قرارداد متعهد نباشند. اگر اینطور باشد که باید بر صحت عقلی مدیران چنین شرکتهایی شک کرد که قطعا اینگونه نیست. پس باید به جریان مخالف آن شک کرد.
وی تاکید کرد:تمام شاهکار و عظمت کار در همین است. خوب اگر قرار بود اتفاقی بیفتد که بعد از دو هفته قطعا واکنشی را دیده بودیم. حال که اتفاقی نیفتاده چه دلیلی دارد که عدهای به پیشباز موضوع بروند و با لابی صهیونیستها و دیگر مخالفان قسم خورده جمهوری اسلامی همصدا شوند؟ بله من تحرک لابی صهیونیستها را در جراید بینالمللی دیدهام. تحرک برخی از سناتورها را هم دیدهام ولی دلیلی نمیشود که از ترس تهدید آنها دست روی دست بگذاریم و هیچ کاری نکنیم. ما استوار و سرسخت گامهای خود را درست برمیداریم و به لطف خدا امیدواریم.
وی افزود: من دلیلی ندارد که بگویم خوش یا بدبین که اگر بعدها خدای ناکرده به دلایلی از جمله اقدامات همین افرادی که در داخل میخواهند این قراردادها متوقف شود کار با مشکل مواجه شد بگویند ما نگفتیم؟ من بر اساس قرارداد صحبت میکنم و میگویم که هر زمان که ما پیش پرداخت را بپردازیم، آنها طبق تعهدات کار خود را شروع میکنند. دلیلی ندارد که بعد از امضای قرارداد بخواهند آن را نقض کنند. اگر اینگونه باشد ما علیه آن شرکت به مجامع بینالمللی شکایت خواهیم کرد.
لینک خبر
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.