| کد خبر: 93909 |

با اتصال ریلی به بنادر کشور:

شهر فرودگاهی امام خمینی، هاب منطقه می‌شود

 هفته‌نامه حمل و نقل |

در نشستی که روز چهارشنبه ۲ تیرماه ۹۵ بین وزیر راه و شهرسازی ایران و رئیس صندوق پس‌اندازهای خارجی دولت چین(CRC) و هیأت همرای وی برگزار شد، عباس آخوندی ضمن معرفی پروژه‌های قابل سرمایه‌گذاری به طرف چینی با بیان اینکه انجام سرمایه‌گذاری‌های گسترده در کریدورهای بین‌المللی عمده‌ترین سیاست فعلی کشور در زمینه حمل و نقل و ترانزیت است گفت: ما به دنبال آن هستیم که فرودگاه بین‌المللی امام خمینی را از طریق خطوط ریلی مستقیماً به شبکه بنادر کشور متصل کرده و عملیات گمرکی را از این طریق انجام دهیم.
 
کریدورهای مشترک بین ایران و چین
آخوندی کریدورهای مشترکی که می‌تواند در برنامه‌ریزی دولت‌های چین و ایران باشد را به این ترتیب عنوان کرد: کریدورهای شمال به جنوب که از هندوستان آغاز و پس از عبور از ایران به سمت روسیه و اروپا می‌رود، کریدور متصل‌کننده خلیج فارس به کشورهای CIS و روسیه و چین که از دو طریق مرز سرخس و مرز اینچه‌برون ایران را به CIS و روسیه و چین متصل می‌کند و همچنین متصل کننده بندر امام خمینی ﴿ره﴾ به سمت شمال و مرز بازرگان، ترکیه و اروپا از جمله این موارد به شمار می‌رود. این اقدام به صورت کریدورهای شرقی–غربی نیز که چین را به سمت اروپا و جنوب هدایت می‌کند در این بخش می‌تواند مورد انجام قرار گیرد.
 
بزرگ‌ترین محور ریلی از بندرعباس به سمت سرخس است
وزیر راه و شهرسازی افزود: بندر عباس اصلی‌ترین بندر کشور با ظرفیت سالانه‌ای ۸۵ میلیون تنی است و ما در این منطقه برنامه توسعه بسیار گسترده‌ای داریم که ظرفیت را به دو برابر افزایش خواهد داد. اگر بندرعباس بخواهد گسترش پیدا کند بحث حمل و نقل هوایی و توسعه فرودگاهی این منطقه بسیار حائز اهمیت خواهد بود. بزرگ‌ترین محور ریلی نیز از بندرعباس به سمت سرخس بوده که به دنبال افزایش ظرفیت آن، برقی و دوخطه کردن و رفع گلوگاه‌های آن از طریق سرمایه‌گذاری‌های گسترده نیز هستیم.
 
بندر امام خمینی (ره)، نزدیک‌ترین خط اتصال به بازرگان و اروپا
آخوندی بندر امام خمینی (ره) را از جهت اتصال به اروپا نزدیک‌ترین خط اتصال به بازرگان و اروپا اعلام کرد و افزود: این بحث مربوط به قدیمی‌ترین خطوط راه‌آهن ایران و نزدیک به ۸۰ سال گذشته است. ما به دنبال افزایش ظرفیت و نوسازی این خط هستیم همچنین در این خصوص کریدور جاده‌ای جدید نیز تعریف کرده‌ایم که خود نیاز به سرمایه‌گذاری گسترده‌ای دارد.
شهر فرودگاهی امام خمینی قابلیت تبدیل به هاب حمل و نقل منطقه را دارد
وزیر راه و شهرسازی گفت: فرودگاه تهران حدود ۱۳ هزار هکتار بوده که قرار است براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده به عنوان هاب حمل و نقلی گسترده در منطقه عمل کند. این فرودگاه باید بتواند حدود ۹۰ میلیون مسافر هوایی را جابجا کند. این شهر فرودگاهی ۱۵۰۰ هکتار منطقه آزاد و همچنین ۲۵۰۰ هکتار منطقه ویژه تجاری دارد، بنابراین به عنوان یک پایانه بزرگ حمل و نقلی نیز عمل می‌کند.
ما به دنبال آن هستیم که این فرودگاه بین‌المللی را از طریق خط ریلی مستقیماً به شبکه بنادر کشور متصل کرده و عملیات گمرکی را از این طریق انجام دهیم و از این منطقه نیز مجدداً بتوانیم بار را به سمت شمال (آسیای میانه، چین و روسیه) توزیع کنیم. ما فکر می‌کنیم شهر فرودگاهی کاملاً با بحث جاده ابریشم سازگاری دارد. ما می‌توانیم در این بخش جاده هوایی، ریلی و ترکیب دریایی، زمینی و ریلی را ایجاد کنیم.
 
پروژه‌های مهم و آماده کلنگ زنی در کشور جهت سرمایه‌گذاری
پروژه‌های متعددی در حوزه زیرساخت‌ها است که پروژه‌های چابهار- زاهدان- مشهد، بندر امام خمینی (ره)-اصفهان- تهران از جمله این پروژه‌ها هستند. همچنین، از سمت تهران به سمت تبریز و آستارا نیز پروژه‌های بسیار مهمی داریم که ما را به سمت غرب و اروپا وصل می‌کند که همچنین می‌تواند در کریدور شرق به غرب و چین به غرب این کریدور را فعال کند.
در تمامی روش‌های سرمایه‌گذاری آماده همکاری هستیم
آخوندی درباره بحث سرمایه‌گذاری خاطرنشان کرد: این بخش قاعدتاً بستگی به فرم‌های مختلف سرمایه‌گذاری دارد. سیستم‌های مختلفی مانند ساخت، اجرا و واگذاری (BOT) و ساخت، لیزینگ و واگذاری (BLT) در این زمینه وجود دارد. در سیستم‌های BLT می‌توانیم تمامی سرمایه‌گذاری خارجی را به صورت اجاره به شرط تملیک بخریم. از امکان تشکیل صندوق پروژه در بازار بورس نیز استقبال می‌کنیم و در تمامی روش‌ها آماده همکاری هستیم.
در بحث ریل تمایل به ایجاد یک شرکت لیزینگ در کشور داریم. کشور ایران در این حوزه قصد دارد حدود ۲۸ هزار واگن باری و ۱۶۰۰ واگن مسافری را تا ۸ سال آینده خریداری کند.
ایران شرایط و تسهیلات ویژه‌ای برای سرمایه‌گذاران خارجی دارد
ایران شرایط و تسهیلات ویژه‌ای برای سرمایه‌گذاران خارجی دارد و من تصور می‌کنم شرکت‌های چینی آشنایی کامل با ما را در حوزه‌های گوناگون دارند. ما در بحث عملیات زیرساختی قطار قم-تهران-اصفهان با سرمایه‌گذاران چینی همکاری کردیم. همچنین پروژه برقی کردن راه‌آهن مشهد-تهران نیز که هم‌اکنون در حال انجام است، نمونه‌ای دیگر از این همکاری‌هاست که درحال مذاکره با چینی‌ها هستیم. بنابراین ما در قالب فاینانس، BOT  و BLT علاقه‌مند به مشارکت هستیم.ما در سیستم BLT تمامی محصول را توسط یک شرکت دولتی از شما می‌خریم، ولی در سیستم BOT نیز خود شما باید ارزیابی اقتصادی پروژه را داشته باشید.
 
قراردادها مصوب هیئت وزیران بوده و ضمانت لازم برای تداوم سیاست از سوی دولت را دارد
آخوندی در پاسخ به سخنان رئیس صندوق پس‌اندازهای خارجی دولت چین مبنی بر نیاز به یک شرکت اجرایی و ثبات سیاست‌های پروژه برای مشخص شدن درآمد درازمدت پروژه‌ها گفت: موافق وجود یک شرکت اجرایی هستیم. در خصوص سیاست‌های با ثبات نیز باید بگویم که قراردادهای ما از هیأت وزیران عبور کرده و تضمین لازم برای تداوم سیاست را از سوی دولت خواهد داشت.
 
در خصوص لیزینگ ریل با شرکت‌های معتبری مذاکره کرده‌ایم
کشور ما در خصوص لیزینگ ریل با شرکت‌های هیتاچی، زیمنس و بمباردیه گفتگوهایی را انجام داده است و اگر کشور چین در این زمینه تجربه بین‌المللی دارد خواستار انتقال تجربه به ایران هستیم.

لینک خبر:
http://www.tweekly.ir/fa/Main/Detail/6560/

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.