| کد خبر: 89407 |

دریچه ای به جهان

افتتاح طولانی‌ترین تونل ریلی جهان

تین نیوز | گرچه شکوه کوه‌های آلپ شگفت‌انگیز است، اما در گذشته این رشته کوه‌ها برای اروپایی‌ها همچون دیواری حائل بر سر راه بود که دسترسی به عمق 16 هزار پایی آن را به یک رویا بدل ساخته بود. به‌خاطر وجود این کوه‌ها، سفر به بسیاری از کشورهای اروپایی کند و طاقت‌فرسا انجام می‌شد. این روزها اما چندین تونل و بزرگراه از دل این کوه‌ها گذشته‌اند تا زمان سفر بین شهرهای بزرگ را به تنها چند ساعت کاهش دهند. با وجود این اما کوه‌های آلپ تا امروز به‌عنوان سدی بین اروپای شمالی و جنوبی محسوب می‌شود، مشکلی که روز یکم ژوئن حل می‌شود.

در این ماه قرار است سوئیس طولانی‌ترین تونل ریلی تاریخ بشر را به طول 5/ 35 مایل معادل 13/ 57 کیلومتر افتتاح کند. این تونل عظیم که در دل کوه‌های آلپ حفاری شده است، بخش‌ آلمانی زبان سوئیس را به بخش ایتالیایی زبان آن پیوند می‌دهد و در نهایت زمین‌های کم ارتفاع سوئیس را به دشت‌های شمال ایتالیا متصل می‌کند. تا پیش از این طولانی‌ترین تونل ریلی جهان در ژاپن ساخته شده بود که طول آن تنها 9/ 1 مایل یعنی کمی بیش از 3 کیلومتر بود.

 
تونل جدید علاوه بر آنکه اختلاف طولش با رکوردهای پیشین بسیار زیاد است، در عمق 8000 پایی از قله این کوه‌ها حفر شده و عمق آن نیز یک رکورد محسوب می‌شود. وزن سنگ‌هایی که برای حفر این تونل از دل کوه استخراج شده‌اند نیز بی‌سابقه بوده است: 28میلیون تن. احداث این تونل طی رفراندومی در سال 1992 میلادی به تصویب رسید اما حجم عظیم کار و تامین منابع مالی آن افتتاح آن را به تاخیر انداخت. سرانجام کار ساخت آن در سال 1996 آغاز شد و حفاری آن در سال 2011 به اتمام رسید.

کل هزینه ساخت این تونل تا به امروز بالغ بر 3/ 10 میلیارد دلار شده است.منافع ساخت این تونل اما متعدد است: این تونل طوری ویژه خطوط ریلی ساخته شده است که امکان رسیدن سرعت قطارها به 150مایل در ساعت وجود دارد. این موجب خواهد شد که زمان سفر بین زوریخ و میلان به تنها دو ساعت و 30 دقیقه کاهش یابد. این زمان تاکنون 4 ساعت و 40 دقیقه بود.

هدف از راه‌اندازی این تونل اما چیزی ورای اینها است. اجرای یک طرح عظیم ریلی با استفاده از این تونل در دستور کار قرار دارد تا از طریق آن ترانزیت بار در سرتاسر اروپا تسهیل شود. با راه‌اندازی این پروژه، سرعت بیشتر این شبکه ریلی موجب کاهش زمان سفر و هزینه انتقال محموله‌های باری شرکت‌های مختلف در این قاره خواهد شد و اگر همه چیز طبق برنامه پیش رود این به آن معنا است که از ترافیک بزرگراه‌ها و ترافیک هوایی به شدت کاسته خواهد شد و در نتیجه آلودگی هوا کاهش خواهد یافت. با ترافیک کمتر، آمار تلفات جاده‌ای نیز کمتر خواهد شد، اما مزایای این پروژه به اینها محدود نمی‌شود.

مسیر ریلی این پروژه چنان به دقت انتخاب شده است که دو نقطه از دورترین مناطق اروپا را در بخشی موسوم به «بلو بنانا» به هم متصل می‌کند، کریدوری در مناطق به شدت شهری‌شده که بیش از 110 میلیون نفر را در خود جای داده است. با پیشرفت به موقع و مناسب این پروژه ریلی مقامات درصددند آن را تا سال 2024 با احداث دو تونل دیگر در اتریش بسط و توسعه دهند. به‌نظر می‌رسد توسعه ریلی در اروپا در اولویت برنامه‌های مسوولان قرار گرفته است.

 
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.