| کد خبر: 43513 |

نظرها و خبرها◄ ادامه روند له شدن منطق عمران و ترانزیت زیر سایه سنگین سیاست

تین نیوز | اگرچه هفته گذشته کلنگ احداث قطار سریع السیر تهران- قم- اصفهان با دستور رئیس جمهور کلنگ خورد اما برخی کارشناسان حمل و نقل ریلی در خصوص چگونگی اجرا و تامین مالی این پروژه ابهاماتی را مطرح کرده اند که موفقیت اجرای این طرح را با شک و تردید مواجه کرده است.

1- چه کسی مسئولیت پاسخگویی به مسافران را به عهده دارد راه آهن یا بخش خصوصی؟
تین نیوز | دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۳
خلاصه مطلب: ...طبیعتا در فضای کسب و کار آخرین حلقه ارائه خدمات باید پاسخگوی کمیت و کیفیت خدمات ارائه شده نیز باشد. درست است که برای ارائه یک خدمت مطابق با استانداردهای تعیین شده زنجیره ای از تامین کنندگان و سرویس دهندگان دخیل هستند اما همواره وظیفه کنترل با آخرین ارائه کننده خدمت است. اوست که باید از تحقق کمی و کیفی استانداردهای مورد نظرمطمئن گردد و اوست که باید در قبال خدمت نهایی که ارائه می گردد تضمین لازم را بدهد... 
مطلب کامل

نظر | شرکت‌های خصوصی پشت راه آهن مخفی شده‌اند
نظر منتشر شده در تاریخ ۱۳۹۳-۱۱-۲۷در مورد این مطلب:
به نظر من این شرکت ها هستند که باید اقدام به بازاریابی و برند سازی کنند اما آنها برای پرداخت هزینه کمتر و عدم ارائه خدمات بهتر، خودشان را پشت راه آهن مخفی کرده اند.!! و این گونه است که مردم همیشه راه آهن را مقصر همه موضوعات می دانند. وقتی تصور شرکت ها این است که تقاضا برای سفر ریلی وجود دارد و از دست دادن یک مشتری چندان مهم نیست، با این وضع مواجه می شویم که این یک مسافر تبدیل شده به حدود 5 میلیون نفر .
متاسفانه شرکت های بخش خصوصی ریلی مسافری هیچ گونه بلوغی در زمینه مسافر، بازاریابی، کسب سهم بیشتر از بازار و ... ندارند و تصور می کنند که تنها راه افزایش درآمد، افزایش قیمت بلیت است و به این موضوع نمی اندیشند که کشش بازار موضوع بسیار مهمتری است....
زمانی که مدیریت درآمد توسط این شرکتها به صورت بالعکس پیاده سازی می شود و کسی که زودتر بلیت قطار را خریداری می کند از تخفیف بلیت بی نصیب می ماند و آن کسی که نزدیک حرکت بلیت می خرد، از تخفیف برخوردار می شود می توان به عمق مدیریت بهینه در این شرکتها پی برد!!!

نظر | کاهش جذابیت بخش ریلی برای سرمایه گذاران
نظر منتشر شده در تاریخ ۱۳۹۳-۱۱-۲۷در مورد این مطلب: 
اول اینکه اگر بخش خصوصی با توجه به تقاضای بازار انگیزه ای برای بهبود خدمات نداشته باشد، این حرف درستی است اما در هر بازاری خدمات و کالاهای جانشین هم وجود دارد. در این حالت باید به رابطه قیمت، کیفیت و میزان عرضه توجه نمود. در بخش عرضه متاسفانه به دلیل کاهش جذابیت بخش ریلی برای سرمایه گذاران ظرفیت سازی مناسبی صورت نگرفته است. در نتیجه عدم تعادل عرضه و تقاضا مشهود است. اما عامل قیمت خودش بخشی از این عدم تعادل را برطرف می نماید. کشش قیمتی تقاضا در سال های اخیر به دلیل انجماد قیمتی و ثابت ماندن عرضه تقریبا نزدیک به صفر بوده و در نتیجه مسافران نسبت به افزایش قیمت و حتی کاهش کیفیت حساسیت چندانی نداشته اند. اما طی دو سه سال اخیر با چند مرحله افزایش قیمت و از طرفی عدم تغییر محسوس در کیفیت خدمات، هم اینک کشش قیمتی تقاضا افزایش یافته و بخشی از مسافرین ریلی ترجیح می دهند از خدمات جانشین نظیر جاده ای و هوایی استفاده نمایند. در این صورت کاهش ضریب اشغال صندلی ها شرکت ها را وارد بازاری نسبتا رقابتی نموده و بسته های ارائه خدمات و تخفیفات بلیت رونق بیشتری می یابد.
از اینجا به بعد نقش برندسازی و ارتقای کیفی برای شرکت ها بسیار تعیین کننده است و اگر غیر از این عمل نمایند متضرر خواهند شد.
اما نکته ای که بنده بدان اشاره داشته ام در خصوص مسئولیت پاسخگویی به مشتریان به دلیل بروز همین تغییرات کشش قیمتی است. شرکت ها برای نشان دادن تمایز و ویژگی های کیفی خود نیازمند برخورداری از ابزارهای مربوطه می باشند، نیاز دارند دیده شوند و نیاز دارند رو در رو با مسافر ارتباط داشته باشند. فعلا این امکان به درستی در اختیارشان نیست. یا از آنها سلب شده است و یا خودشان هنوز درک درستی از آینده پیش رو ندارند.

2- تکمیل راه‌آهن سریع السیر تهران – اصفهان
تین نیوز | جمعه ۲۴ بهمن ۱۳۹۳ 
خلاصه مطلب: ...دو ماه پس از انتقادات تند عباس آخوندی از وضعیت طراحی و ساخت ایستگاه‌های قطار در مناطق مختلف کشور که بخش عمده‌ای از آن به طرح سریع السیر تهران –اصفهان اختصاص داشت حالا وزیر راه و شهرسازی از برنامه ریزی برای سرعت گرفتن ساخت این راه آهن بسیار مهم خبر داده است... 
مطلب کامل

نظر | برای پروژه های بزرگ نیاز به مجری طرح مستقل است
نظر منتشر شده در تاریخ۱۳۹۳-۱۱-۲۵ در مورد این مطلب:
برای پروژه های بزرگ نیاز به یك مجری طرح مستقل است. برای پروژه های گران قیمت نیاز به یك مجری طرح مستقل است. برای پروژه های پیچیده نیاز به یك مجری طرح مستقل است.
برای پروژه های با تكنولوژی خاص نیاز به یك مجری طرح مستقل است. برای پروژه های نوین نیاز به یك مجری طرح مستقل است. برای پروژه هایی كه به یك پیمانكار خارجی واگذار می شود نیاز به یك مجری طرح مستقل است. برای پروژه های EPC نیاز به یك مجری طرح مستقل است. 

نظر | تکمیل راه‌آهن سریع السیر تهران – اصفهان به مجری طرح مستقل زیر نظر خود وزیر نیاز دارد
نظر منتشر شده در تاریخ۱۳۹۳-۱۱-۲۵ در مورد این مطلب:
البته که مجری طرح مستقل زیر نظر خود وزیر لازم است. مجری با سابقه و با تخصص راه آهنی نه غیر، مجری که تحصیلات کافی داشته باشه مجری که متخصص احداث راه آهن سریع السیر باشد، مجری که آموزش طراحی و ساخت این نوع خطوط را خارج از ایران طی کرده باشند. لازم به ذکر است که تنها دو نفر در ایران از طراحی و ساخت راه آهن سریع السیر مطلع هستند و هر دو به دلیل مشغله های فراوان و.....خارج از وزارت را ه مشغولند.
 راه آهن تهران - اصفهان همه ویژگی های بالا را دارد ولی مجری طرح مستقل ندارد پس به نتیجه مطلوب نخواهد رسید.

3- چالش جدید دولت در گشایش فاینانس قطار سریع السیر تهران - قم- اصفهان
تین نیوز | سه شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۳
خلاصه مطلب: ...در حالی که مجوز هشت طرح مهم برای تامین مالی از طریق فاینانس اخذ شده است اخبار رسانه ها حاکی از آن است که چینی‌ها نرخ‌های جانبی مثل نرخ بیمه را تغییر و افزایش داده‌اند. بنا به اظهارات منتشرشده در رسانه ها به نقل از یک مقام مسئول در سیاستگذاری تجاری ایران و چین، با توجه به اینکه واحدی در ارتباط با فاینانس خارجی برای به سرانجام رساندن پروژه‌های داخلی از طرف چین ایجاد شده اما این واحد اعلام کرده که برای چهار پروژه گشایش اعتبار صورت گرفته، چینی‌ها نرخ‌های جانبی را افزایش داده‌اند...
مطلب کامل

نظر | فعلا دور ساختن پروژه های غیر قابل اجرا را حصار بگیریم
نظر منتشر شده در تاریخ ۱۳۹۳-۱۱-۲۱ در مورد این مطلب:
تا تکلیف ایران در رابطه با تحریم ها مشخص نشود، خارجی ها در ایران سرمایه گذاری زیر بنائی و مولد نخواهند نکرد، مسئولین و مقامات ایرانی هم لطفا وعده های پوچ ندهند. چین و چینی ها برای شرکت های خودشان کارآفرینی می کنند که مثالهایش را در آفریقا و دوبی مشاهده می کنیم، ولی ایران نه، چون کشور بازیگر بین المللی نیست و همه چیزش تحریم است. بهتر است فعلا دور ساختن پروژه های غیر قابل اجرا را حصار گرفته و وزارت راه به فکر پرداخت های معوقه به پیمانکاران باشد. هر وقت کشور برگشت به وضعیت عادی، آنگاه مسئولان روند دنبال فاینانس و سرمایه خارجی.

نظر | ادامه روند له شدن منطق عمران و ترانزیت زیر سایه سنگین سیاست
نظر منتشر شده در تاریخ۱۳۹۳-۱۱-۲۲ د رمورد این مطلب:
برای ایرانی که درامد نفتی را تقریبا از دست داده، تحریم است، بعضی چیزهای حیاتی مثل تولید ریل داخل کشور نداریم، از پهلوی و قاجار عقب افتادگی وحشتناک داریم لازم است که به منطق عمران به جلو حرکت کنیم. لازم داریم کارهای زیر را انجام دهیم:
- تعمیر و بازسازی و تعویض خطوط قدیمی
- بازسازی خطوط کشور مثل تعویض تراورس ها و ... و افزایش سرعت قطارهای مسافربری به 160 کیلومتر بر ساعت و قطارهای باری به 120 کیلومتر بر ساعت.
احداث خطوط حیاتی چابهار زاهدان مشهد، دو خطه کردن بافق یزد اصفهان، اتصال خرمشهر به بصره، اتصال خواف به هرات، احداث خط ملایر کرمانشاه خسروی، دو خطه میانه تبریز، قزوین رشت بندر انزلی آستارا، احداث همزمان بقیه خطوطی که در حال احداث هستند چیزی نیست جز خیانت بزرگ و منفعت طلبی های منطقه ای.
وقتی بودجه کم، کار وحشتناک سخت و زمان بر، علوم بومی ضعیف (در بخش قطارهای پر سرعت)، تحریم و هزاران کیلومتر خطوط واجب احداث نشده و خطوط محتاج به تعمیر و بازسازی و .... داریم خط پر سرعت بالای 200 کیلومتر بر ساعت برای چه می خواهیم؟ فقط میلیاردها تومان پول می بلعد تا مطالعه شود. 
ادامه روند له شدن منطق عمران و ترانزیت زیر سایه سنگین سیاست، در تضاد کامل با اقتصاد مقاومتی است، چرا که سیاسی بازی های بی پایان و رگباری مسئولان دو قوه مجریه و مقننه در این حوزه، سبب می شود که خیلی دیرتر خطوط ریلی ترانزیت به ثمر بنشیند و کشور از درآمد و وابستگی سایر کشورها به ایران (کمرنگ کردن تحریم) محروم شود. کلنگ ها را غلاف کنید و طرح ها رو به منطق و به الویت جهانی، منطقه ای، کشوری و استانی بودجه دهید و احداث کنید نه اینکه مثلا خاله فلان مسئول در فلان شهرستان است 50 میلیارد تومان بودجه بدهیم دل خاله شاد شود انشاالله طرح ترانزیت جهانی بعد از طرح خاله !!!! طنز نیست واقعیت عمران مملکت است، همین پول های خاله شاد کن تجمیع و هدایت شود لااقل می شد یکی دو تا از طرح های بالا که اشاره کردم را افتتاح کرد.

4- سرعت سیر قطارهای تهران-مشهد به ۱۶۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد
تین نیوز | سه شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ 
خلاصه مطلب: ...مدیرکل راه‌آهن خراسان از افتتاح سه پروژه عمرانی در ناحیه خراسان خبر داد و گفت: با تکمیل بازسازی ۲۰ کیلومتر از خط آهن قدیم محور تهران – مشهد، بازسازی کل خط قدیم مشهد به پایان رسید و سرعت سیر قطارها از ۸۰ به ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.
محمدهادی ضیائی‌مهر گفت: دوشنبه ۲۰ بهمن‌ماه سه پروژه عمرانی در حوزه راه‌آهن با مسئولان محلی افتتاح شد. مهمترین این پروژه‌ها بهره‌برداری از آخرین قطعه بازسازی شده خط آهن محور تهران – مشهد است...
مطلب کامل

نظر | اول اصلاح خطوط، سپس افزایش سرعت قطار
نظر منتشر شده د رتاریخ ۱۳۹۳-۱۱-۲۱ د رمورد این مطلب:
اگر قرار باشد سرعت بالا برود باید با این خطوط قدیمی فاتحه همه را خواند. 

نظر | خط تهران مشهد از بهترین خطوط است
نظر منتشر شده د رتاریخ ۱۳۹۳-۱۱-۲۱ د رمورد این مطلب:
خط تهران مشهد از بهترین خطوط است که در اروپا استفاده می شود و هیچ مشکلی ندارد.حتی با کمی تغییر سرعت  220 را ساپورت می کند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.