| کد خبر: 18557 |

◄ ۶ گام مپنا برای خودکفایی اقتصادی کشور و حضور در عرصه حمل و نقل ریلی

تین نیوز | به باور کارشناسان  مپنا، یکی از نمادهای سازندگی، خودکفایی و کاهش وابستگی اقتصاد ایران به خارج در حوزه های مختلف نیروگاهی و نیز حوزه حمل و نقل ریلی است؛ زیرا با تاسیس این شرکت در دو دهه پیش، کلید خودکفایی ایران در اجرای پروژه‌های نیروگاهی زده شد و به تدریج پیمانکاران خارجی از این حوزه مهم اقتصادی کشور خارج شدند.

به گزارش تین نیوز، خودکفایی به حالتی اشاره دارد که به هیچ کمک خارجی، حمایت، یا تعاملی برای بقا نیاز نباشد؛ بنابراین خودکفایی نوعی از خودمختاری شخصی یا جمعی است.

بنابه باور شماری از کارشناسان، حداقل در خصوص برخی «کالاهای استراتژیک»، رسیدن به خودکفایی و قطع وابستگی به دیگران اهمیت بسیاری دارد و اقتدار ملی را برای آن کشور به ارمغان می‌آورد. بر پایهٔ اسلام، لازم است امت اسلام خودکفا باشد.

برای رسیدن به پیشرفت، کشورهای در حال توسعه، چاره ای جز پیمودن مسیر دشوار خودکفایی را نخواهند داشت و خودکفایی به معنای واقعی‏ اش تحقق نخواهد یافت مگر با یک عزم ملی.

به یاد داریم زمانی را که  تمامی امور اجرایی پروژه‌های نیروگاهی حرارتی ایران، توسط شرکت های خارجی انجام می‌شد. اما با تاسیس شرکت مپنا در دو دهه پیش، کلید خودکفایی ایران در اجرای پروژه‌های نیروگاهی زده شد و به تدریج پیمانکاران خارجی از این حوزه مهم اقتصادی کشور خارج شدند و کلید بسیاری از پروژه های حمل و نقل ریلی نیز به تدریج در قالب بخش حمل و نقل ریلی مپنا زده شد.

مپنا هم‌اکنون 39 شرکت زیرمجموعه دارد که این شرکت‌ها علاوه بر حوزه ذاتی مپنا یعنی توسعه و ساخت نیروگاه‌ها، در حوزه‌های مهمی چون پروژه‌هاى نفت و گاز و عرصه حمل و نقل ریلى (ساخت لوکوموتیو و اجراى پروژه) نیز فعالیت دارند.

در این خصوص گروه مپنا در گذار از شش مرحله متوالی، بی تردید یکی ازنمادهای سازندگی، خودکفایی و کاهش وابستگی اقتصاد ایران به خارج است که در گام پنجم ورود به عرصه حمل و نقل ریلی از طریق ساخت لوکوموتیو و اجرای پروژه به خوبی مشهود است. این شش مرحله به ترتیب عبارتند از:

مرحله اول:

طراحی و مهندسی و تامین تجهیزات اصلی نیروگاهی از خارج
عملیات اجرایی و تامین تجهیزات جانبی از داخل

مرحله دوم:
طراحی، مهندسی و اجرا و ساخت تجهیزات غیر اصلی در داخل
تأمین تجهیزات اصلی از خارج

مرحله سوم:
ساخت تجهیزات اصلی، انجام کلیه فعالیت های طراحی، مهندسی و اجرا نیروگاهی در داخل

مرحله چهارم:
سرمایه گذاری مستقیم در احداث نیروگاه، حضور در پروژه‌های صنعتی و یوتیلیتى، ارائه خدمات پس از فروش و نگهداری و بهره‌برداری

مرحله پنجم:         
 ورود به عرصه نفت و گاز (ساخت تجهیزات و اجراى پروژه)
ورود به عرصه حمل و نقل ریلى (ساخت لوکوموتیو و اجراى پروژه)
ورود به بازارهاى بین‌المللى

مرحله ششم:
تمرکز بر تحقیق و توسعه و طراحى محصول
توسعه محصولات فعلى در جهت نیاز مشتریان

گفتنی است مپنا با شرکت های زیرمجموعه خود برنامه ها و پروژه های مهمی را در حوزه حمل و نقل با تاکید بر حمل و نقل ریلی در دست اقدام دارد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.