| کد خبر: 52314 |

◄ ۱۴ سالگی " دادمان " و یاران در آسمان ایران

تین نیوز | 27 اردیبهشت ماه، مصادف با چهاردهمین سالگرد شهادت رحمان دادمان وزیر پیشین راه و ترابری، در سانحه سقوط هواپیمای یاک 40 است.

به گزارش تین نیوز 27 اردیبهشت ماه سال 1380 شهید رحمان دادمان وزیر راه و ترابری وقت، به همراه تعدادی از همراهان خویش از جمله شهید محراب حقگو، عضو هیئت عامل و معاون فنی و مهندسی سازمان بنادر و دریانوردی، شهید جلیل رشیدی رئیس اداره سازه های دریائی سازمان بنادر و دریانوردی در حالی كه به منظور انجام ماموریت اداری و بازدید از پروژه‌های وزارت راه و ترابری وقت در استان گلستان عازم این استان بود، در سانحه سقوط هواپیمای یاک 40 به همراه تعدادی دیگر از همراهان خویش به ملكوت اعلی پیوست.

چنانکه در آن زمان گفته و نوشته شد، خلبان هواپیمای متعلق به شرکت آسمان كه قرار بود دادمان و هیات همراهش را به گرگان ببرد، با دریافت گزارش هواشناسی، از پرواز ممانعت می کند و بعد از آن، دادمان و هیات همراهش، علیرغم شرایط بد جوی، با هواپیمای روسی شرکت فراز قشم، به سمت گرگان پرواز می کنند. دقایقی پیش از رسیدن به مقصد، ارتباط هواپیمای روسی با ایستگاه مربوطه قطع می‌شود و به علل نامعلومی در ۱۰ مایلی ساری سقوط می‌کند.

در پی این حادثه و پس از چند روز جستجوی نیروهای امدادگر، مشخص شد كه هواپیمای حامل دادمان و همراهانش، در منطقه خرچنگ دشت ناز فرودگاه ساری، به علت برخورد با كوه سقوط كرده است. سازمان هواپیمایی در ۲۸ اردیبهشت ماه، خبر رسمی سقوط هواپیما و به شهادت رسیدن سرنشینان و خدمه آن را اعلام كرد و علت این سقوط را اشتباه خلبان ذکر کرد.

در این ماموریت افراد زیر که از همراهان وزیر پیشین راه و ترابری بودند به ملکوت اعلی پیوستند:
شهید حسن دهگان معاون وزیر در امور راهداری و هماهنگی استان ها
شهید محمد جعفر بهرامی معاون وزیر در امور ساخت و توسعه راه ها
شهید ارسلان راحمی مدیر کل روابط عمومی وزارت راه و ترابری
شهید محمدرضا متقالچی مدیر کل ساخت فرودگاه ها
شهید رضاقلی رستمی مدیرعامل شرکت مترا
شهید علیرضاراهی مدیركل وکارشناس روابط عمومی
شهیدارسلان رحمی مدیرکل روابط عمومی
شهید احمد جبرئیلی عضو تیم حفاظت
شهید حیدر نبی قهرودی عضو تیم حفاظت
شهید معمی هلاكو عضو هیئت مدیره شركت بالاست راه‌آهن
شهید محمود صفایی‌زاده خلبان ناظر
شهید محمود كاظمی‌رهبر
شهید حسین كیانی و عیسی یعقوبیان عضو گارد امنیت پرواز
شهید حسن عقیلی سر میهماندار

شهید ندا كامیابی مهماندار و چهار خلبان این پرواز كه از كشور ارمنستان بودند، دیگر جان باختگان سقوط یاك 40 هستند.

براساس این گزارش حجت‌الاسلام والمسلمین قربانعلی قندهاری و مهندس غلامعلی هزارجریبی نمایندگان گرگان و آق‌قلا، سیدمنصور حسینی نماینده مردم مینودشت و كلاله، علی كوهساری نماینده رامیان، آزادشهر، فندرسك و چشمه‌ساران، اترك طیار نماینده مردم گنبدكاووس، عظیم گل نماینده بندرتركمن، بندرگز و كردكوی و محمدصادق صادقی نماینده علی‌آبادكتول به دیار حق شتافتند. روحشان شاد و یادشان گرامی باد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • بچه آبادان 0 0

    خوشحالم که بلاخره در جایی یادی از مرحوم دادمان شد. همه چیز و فشار ها از جانب ریس وقت سازمان آقای ب. م. آغاز شدبه سوی معاون وقت استاندارد آقای ی. خ. که ایشان هم به زعم خود فشار را برشرکت فراز قشم - که از معدود ایرلایتهای دارای این رده هواپیمای کوچک بود - آوردند ودر نهایت همه فشار ها بر سر خلبان وکادر پرواز ارمنی بیچاره این هواپیما منتقل شد با این تهدید که چنانچه قبول نکنندمجوز پرواز آنها در ایران یک شبه باطل خواهد شد. تهدید ها اثر کرد واین پرواز مرگ در صبح پنج شنبه ۲۷ اردیبهشت۸۰ صرفا به واسطه خودشیرینی معاون استاندارد وقت - که در سر سودای ریاست سازمان داشت - برای وزیر جدیدبه انجام رسید …ومع الاسف، شد آنچه نباید میشد.

  • آسمانی 0 0

    جای دارد از عملکرد حرفه ای خلبانان هواپیمایی آسمان و همچنین مدیریت وقت آسمان تجلیل و تقدیر کرد. علیرغم اهمیت انجام پرواز در آنروز خاص و اصرار مشتری مبنی بر انجام پرواز، خلبان مربوطه مطابق با استانداردها و اختیارات خود از انجام پرواز امتناع میکند. سیستم مدیریت ایمنی به همین سادگی است. تصمیم خلبان مبنی بر عدم پرواز و عملکرد مدیریت ارشد آسمان در جلو گیری از انتقال فشار از سطوح بالاتر به تیم پروازی. در خیلی از موارد سوانح نه به دلیل اشکالات فنی، بلکه به دلیل خلل و فرج های فراوان سازمانی رخ میدهد.