| کد خبر: 127669 |

با اظهارات آخوندی نمایندگان مجلس سوال نماینده ارومیه را وارد ندانستند

◄ برای اولین بار در ایران، راه‌آهن حومه‌ای را مطرح کردیم

تین‌نیوز| آخوندی در جلسه دفاع از نهضت ریلی وزارت راه و شهرسازی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سیاست‌های سه‌گانه وزارت در زمینه شهرسازی ریل پایه، راه‌آهن حومه‌ای و توسعه شبکه راه‌آهن ایران گفت: برای اولین بار در ایران، راه‌آهن حومه‌ای را مطرح کردیم که در برنامه ششم توسعه توسط مجلس تصویب شده است.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، صبح امروز، نمایندگان مجلس اظهارات عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سؤال نادر قاضی پور، نماینده ارومیه درباره علل بی‌برنامگی بخش حمل‌ونقل ریلی را در دستور کار مجلس داشتند که در پایان این جلسه نمایندگان با شنیدن اظهارات آخوندی سؤال نماینده ارومیه را وارد ندانستند. در این جلسه از 206 نماینده حاضر، 73 رأی موافق، 92 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع داده شد.

آخوندی در پاسخ به سؤال قاضی پور مبنی بر علل بی‌برنامگی در بخش حمل‌ونقل ریلی این ادعا را نادرست خواند و در تشریح سیاست‌های سه‌گانه وزارت راه و شهرسازی در برنامه ششم توسعه اظهار داشت: در وزارت راه و شهرسازی سیاست جایگزین کردن ریل محوری به‌جای خودرو محوری در دستور کار قرار دارد. در این برنامه سه سیاست شهرسازی ریل پایه، راه‌آهن حومه‌ای و توسعه شبکه راه‌آهن ایران به تصویب مجلس رسید.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه اظهارات خود برنامه‌های این وزارتخانه را در بخش شهرسازی ریل پایه تشریح کرد و افزود: اتصال شبکه راه‌آهن سراسری به شبکه ریلی شهری در کلیه شهرهایی که دارای قطار شهری هستند اصلی‌ترین کار برای تحقق این سیاست بوده که خوشبختانه انجام شده است. به عنوان نمونه ایستگاه قطار همدان که قرار بود در 15 کیلومتری این شهر احداث شود به داخل شهر همدان انتقال یافت و در ارومیه نیز این سیاست پیاده شده و این ایستگاه‌ها به کانون توسعه شهر تبدیل شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه اجرای سیاست راه‌آهن حومه‌ای نخستین بار است که در تاریخ جمهوری اسلامی اتفاق می‌افتد توضیح داد: بر اساس سیاست راه‌آهن حومه‌ای مردم به‌جای خودرو در سفرهای بین‌شهری از ریل استفاده خواهند کرد. به این منظور خط آهن ویژه به سمت قم، گرمسار و غرب کشور طراحی و اجرا شده و 150 واگن مسافری فقط به این خط آهن اختصاص‌یافته است. در مشهد،‌ گل‌بهار، اصفهان، نجف‌آباد، بهارستان، شیراز و تبریز و کلیه شهرهای حومه آن‌ها تردد از طریق ریل انجام می‌شود.

آخوندی در ادامه اظهار داشت: توسعه شبکه راه‌آهن ایران سومین سیاست وزارتخانه راه و شهرسازی است و در این راستا هم‌اکنون راه‌آهن کشور را به راه‌آهن کشورهای افغانستان، عراق، ترکمنستان و سایر کشورهای منطقه متصل کرده‌ایم. همچنین سیاست حمل‌ونقل بندر - ریل و سیاست حمل‌ونقل جاده - ریل را به اجرا گذاشته‌ایم. این در حالی است که سهم ریل در ابتدای دولت یازدهم کمتر از 8 درصد بود،‌ اما با این سیاست‌هایی که به اجرا درآورده‌ایم به 11 درصد افزایش یافته است.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص اعلام آمار افزایش حمل‌ونقل بار از طریق ریل و آمار مرتبط با آن گفت: عملکرد انتقال بار از طریق ریل از 32 به 40.3 میلیون تن در سال افزایش یافته است. سهم راه‌آهن در انتقال بار که تا سال 84 شیب نزولی داشت، از سال 94 به این سو شیب نزولی داشت که در سال 91 به کمترین حد خود یعنی 10 درصد رسیده بود، اکنون به 12 و 20 درصد افزایش یافته است. ترانزیت کالا از طریق ریل که روزی 4.4 دهم درصد بود در سال 95 به 13 درصد افزایش یافت. این اقدامات کارهای بزرگی است که هرگز بدون برنامه‌ریزی امکان‌پذیر نبود. سهم حمل‌ونقل بار از طریق ریل با افتتاح خطوط دوم و سوم راه‌آهن سراسری 55 میلیون تن به 74 میلیون تن گذشته افزوده شده است.

وی در ادامه از نوسازی ناوگان لوکوموتیو و واگن طی سه سال گذشته سخن گفت و ادامه داد: سن لوکوموتیو و واگن را از 64 سال به 45 سال کاهش داده‌ایم و به زودی واگن‌های با عمر 35 سال را هم کنار خواهیم گذاشت. به این منظور 200 واگن جدید مسافری با 600 میلیارد خریداری و جایگزین کرده‌ایم. انعقاد قرارداد با شرکت روسی و تولید مشترک 6 هزار واگن توسط ایران و روسیه نیز از دیگر برنامه‌های وزارت بود.

آخوندی با اشاره به اینکه هر متر ریل‌گذاری دارای 5 میلیارد تومان هزینه است افزود: ریل‌گذاری در مناطق و نواحی مختلف کشور روزانه به بالای 5 هزار و 500 متر افزایش یافته است. سرعت ریل‌گذاری در استان کرمانشاه بیش از هزار متر در روز و در همدان بیش از 1500 متر در روز است. وزارت راه و شهرسازی از طریق جذب سرمایه‌گذار خارجی از طریق قرارداد فاینانس منابع مورد نیاز توسعه ریل در کشور را تأمین کرده است. نمونه آن قراردادی به ارزش 2.5 میلیارد دلار با کشور چین است.

آخوندی همچنین از انعقاد قرارداد با شرکت‌های چینی برای برقی کردن قطار تهران - مشهد خبر داد. وزیر راه و شهرسازی با یادآوری انعقاد موافقت‌نامه مشترک این وزارتخانه با وزارتخانه‌های صنعت و تعاون گفت: در این موافقت‌نامه که در سال 93 منعقد شد اعلام کرده‌ایم وزارتخانه کل ریل داخلی تولید شده را یکجا خریدار است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.